Stačí se alespoň jednou za čas vydat autem do Prahy a člověk zjistí, že parkování je v hlavním městě obrovský problém. Není to tak, že by se tyto problémy neřešily, ale někdy změny nefungují podle plánu a některé situaci ještě zhorší. Nyní si Praha 1 chystá novinky, díky kterým chce auta dostat do podzemních garáží.
Chystané změny můžeme pro přehlednost shrnout do několika bodů:
- Konec hodinového stání v modrých zónách pro nerezidenty
- Znovuzavedení parkovacích karet
- Snížení počtu fialových zón
- Zdražení parkování pro druhé a další firemní limuzíny a automobily
Teoretická situace je totiž taková, že kapacita podzemních garáží je využívána pouze ze 30 procent. Celkově tak pod povrchem Prahy 1 zeje prázdnotou 5 000 parkovacích míst, které by velice pomohly situaci na ulicích. Ptáte se, proč tomu tak je? Podzemní garáže totiž většinou patří soukromým vlastníkům a v některých místech jsou až o polovinu dražší. Připočtěte k tomu nízkou šanci odhalení nedovoleného parkování, nízké pokuty a rázem máme silné důvody, proč lidé raději zůstávají na ulicích.
Některých lidem se změny líbit nebudou
Pomoci při řešení této situace by mělo podle magistrátu částečné až úplné zrušení hodinového stání pro nerezidenty. Naopak kapacity fialových zón by měly vzrůst. Firemní parkování pro druhé vozy a limuzíny současně zdraží a všechny vozy budou muset být označeny příslušnou kartou, což strážníkům města usnadní čas při kontrolování.
Mohou způsobit i problémy
Můžeme se jen dohadovat o tom, jaký dopad tyto změny budou v realitě mít. Každý den do Prahy míří stovky tisíc aut a kapacita podzemních garáží zase tak vysoká není. Může to tedy dopadnout tak, že se parkování v Praze 1 doopravdy výrazně zlepší, nebo se vozy jen přesunou do přilehlých městských částí. Problém se tedy akorát přesune jinam, ale zůstane aktuální. Lidem též zrušení hodinového stání pro nerezidenty může obrovsky znesnadnit cestu k lékařům nebo na úřady.
Foto: Topic Petr