Cena opravy je alfou a omegou. Pokud víte, že potřebujete opravit něco většího – například zadřený motor nebo převodovku – buďte ohledně odhadu ceny velmi opatrní. Kvalitní firmy, které takové opravy provádějí, mají většinou předem stanovené ceníky v rozmezí „od–do“. Pokud se tedy potýkáte se závažnější závadou, dbejte zvlášť na to, abyste znali alespoň orientační cenu předem.
Komunikace s klientem
Během opravy se může stát ledacos, ale kvalitní servis o všem důležitém klienta průběžně informuje – zejména o případných komplikacích , zdrženích nebo nutnosti rozšíření opravy. Přistupuje k věci férově a partnersky.
Samozřejmě mohou nastat příplatky za více práce nebo výměnu dalších dílů . Většina servisů do 10 % navýšení původně domluvené ceny klienta obvykle nekontaktuje – považuje se to za standard, pokud nejde o vysoké částky. V případě většího zásahu by ale měl být zákazník vždy předem informován. Pokud se obě strany dohodnou a cena je přijatelná, pokračuje se v opravě a následuje předání vozu.
Pokud se ale mechanikovi nemůžete dovolat ani na desátý pokus a když už se ozve, odbyde vás slovy „až se k tomu dostanu, dám vědět“ nebo „pak vám to vyúčtuju“, měli byste zpozornět. Není nic horšího než situace, kdy se z původní drobné opravy za pár stovek stane desetitisícová položka, o které vás nikdo předem neinformoval. Takové jednání je v rozporu s dobrými mravy a může vzbuzovat podezření na nekorektní postup.
Předání
Slušný technik nebo mechanik vůz klientovi osobně předá. Vysvětlí rozsah provedených oprav, ukáže vyměněné díly, případně předloží fotodokumentaci a popíše postup práce. V ideálním případě vše s klientem projde a – pokud je to možné – přímo předvede, že byla závada skutečně odstraněna . Tak by mělo vypadat kvalitní dokončení opravy. Následuje proplacení práce a poskytnutých služeb.
Záloha není neobvyklá
V případě většího zásahu není neobvyklé, že si servis vyžádá zálohu. V takovém případě si ale dejte pozor, abyste měli vše řádně doloženo – tedy aby bylo jasné, že jste určitou částku předem skutečně uhradili. Ideálně mějte potvrzení v písemné podobě nebo alespoň e-mailovou komunikaci .
Není nic horšího, než když po vás servis později požaduje stejnou částku znovu. Takové případy často končí u policie a v občanskoprávním řízení, které se může táhnout celé roky.
Komplexní přístup
Kvalitní servis přistupuje k opravám komplexně a s určitou předvídavostí. Pokud při výměně dílu zjistí, že je vadná i jiná část, klienta na to včas upozorní . Měl by se držet dílenských příruček, doporučených utahovacích momentů a mít přístup ke školením i technickým nařízením výrobců.
Někdy je sice možné vyměnit pouze vadný díl, ale pokud se neprovede tzv. párová výměna – například na obou nápravách – může být výsledek jen dočasný. Kvalitní servis vás na to upozorní a řekne vám na rovinu, že pokud neprovedete opravu kompletně, problém se brzy vrátí. V takovém případě je potřeba udělat tzv. „vše“.
Umí říci ne
Dobrý servis má svou specializaci, zásady a přístup k práci. Není nic zvláštního na tom, že odmítne opravit značku, na kterou se nespecializuje – naopak je to známka profesionality. Stejně tak může odmítnout zásah v případě, že klient chce opravit jen část závady a „něco pošetřit“.
Kvalitní servis raději takovou zakázku nepřijme, než aby si kazil pověst nebo vzbuzoval u zákazníka pochyby o kvalitě své prác e. Férový přístup je vždy víc než snaha zavděčit se za každou cenu.
Není špatné si vyžádat cenovou nabídku
Servis je služba a je pochopitelné, že během opravy mohou nastat komplikace. Přesto by kvalitní servis měl mít přehled o tom, kolik běžně stojí konkrétní úkony nebo díly – jak už jsme si uváděli výše.
Je ale důležité si uvědomit, že žádný servis nemá křišťálovou kouli a nedokáže přesně říct, jak rozsáhlé je poškození, dokud vůz neprohlédne . Seriózní technik proto řekne, že za standardních podmínek by oprava stála přibližně tolik a tolik, ale zároveň upozorní, že se může objevit komplikace – a bez možnosti vůz fyzicky zkontrolovat jde jen o orientační odhad. Už jen tato opatrnost a upřímnost je známkou profesionality a poctivého přístupu.
Naopak, pokud vám někdo s jistotou tvrdí: „Jo, to znám, to je jasný, to bude určitě támhleto“ – zbystřil bych. Ano, jsou případy, kdy zkušený technik může téměř s jistotou určit závadu, ale pokud vůz vykazuje víc problémů a někdo vystupuje až příliš sebejistě, může to být spíš známka lehkovážnosti než skutečných zkušeností. Obzvlášť když opravu konzultuje s „Vencou od vedle“.
Autorizovaný tzv. zaručený, a ne vždy nejdražší
Mnoho lidí se autorizovaných servisů bojí – mají pocit, že jsou automaticky dražší, a že odvedou stejnou práci jako běžný „servis v Dolní Horní“. Ale často byste se divili. Sám jsem zažil neautorizované servisy, kde si účtovali částky, při kterých by i autorizovaný servis valil oči.
Hlavní výhodou autorizovaného servisu je jeho specializace na konkrétní značku . Technici mají dlouholeté zkušenosti, přístup k originálním rozkresům, oficiálním servisním návodům, poradenství hlavních techniků, pravidelným školením a skladům náhradních dílů. Využívají originální diagnostiku a specializované nástroje pro konkrétní typy oprav.
Drží se předepsaných normohodin , což znamená, že mají jasně daný počet hodin na konkrétní úkon – nemohou „vařit z vody“ a účtovat si navíc, co se jim zachce. Ano, díly bývají dražší, a i v autorizovaném servisu pracují jen lidé, ale díky odbornosti a komplexnímu přístupu často předčí běžné neautorizované dílny.
Další výhodou je šíře služeb – většina autorizovaných servisů nabízí vše od karosářských prací přes výměny podvozkových dílů, přezouvání pneumatik, plnění klimatizací až po běžnou údržbu.
Velkou předností je také systém evidence . Každá oprava se zapisuje do oficiální databáze, takže jakýkoliv autorizovaný servis dané značky může jednoduše dohledat, co a kdy bylo na voze provedeno. To je výhoda nejen při řešení záruk, ale i při prodeji vozu.
O záruce si povíme níže, ale už teď je jasné, že autorizovaný servis rozhodně nemusí být jen „drahá formalita“.
Pokud máte nový vůz a chcete si udržet záruku, je potřeba navštěvovat autorizovaný servis – zejména kvůli tzv. garančním opravám. Pravidelný servis u značkového servisu pomáhá udržet auto ve výborné kondici a nemusíte se bát s ním cestovat kamkoli. Navíc mnoho autorizovaných servisů nabízí zapůjčení náhradního vozidla po dobu opravy.
Záruka
Kvalitní servis drží záruku. U autorizovaného je to samozřejmost, u neautorizovaných to občas chybí. Pozor na tzv. „opravy bez faktury“ – pokud nemáte doklad o provedení opravy a žádný záznam, budete jen těžko něco reklamovat. Jistě, vždy záleží na přístupu a lidském faktoru, ale i tak bych byl opatrný.
Na co si naopak dát pozor
Pozor si dejte na servisy, kde probíhá předání vozu vhazováním klíčů do schránky nebo jejich necháváním třeba za kolem . Ano, někdy to jinak nejde a nárazově se to dá pochopit, ale pokud je to běžná praxe, byl bych opatrný.
Stejně tak si dejte pozor na servisy, kde vůz odevzdáte a mechanik vám jen řekne: „Já to opravím, pak vám dám fakturu,“ a při dotazu na cenu přichází s milionem výmluv.
Opatrní buďte i tehdy, když vás hned mezi dveřmi začne někdo přesvědčovat, jak je váš vůz špatný, poruchový a celkově o ničem. Ano, mírné upozornění, že daný typ vozu nepatří mezi nejspolehlivější, je v pořádku. Ale pokud začne technik vychvalovat jinou značku typu „Kdybyste měli Octavii, tak jste král,“ dejte od takových „všeználků“ raději ruce pryč.
Seriózní servis by si měl zachovat profesionální přístup – a ten podobné řeči rozhodně nezahrnuje.
Neví, kdy bude hotovo
Na tohle si dejte opravdu pozor. Pokud se mechanik začne vymlouvat, že nemá čas, a termín dokončení neustále posouvá, nenechávejte to náhodě . Není nic horšího, než jezdit zoufale od jednoho servisu k druhému s autem, které stále nefunguje.
Pokud jste navíc tzv. „trochu závislí“ na svém autě, nemáte jinou možnost dopravy nebo druhý vůz, berte dohodnutý termín dokončení opravdu vážně. A hlavně – otevřeně svoji situaci v servisu vysvětlete.
Závěrem – kvalitní servis je někdy těžké najít. A ano, často hraje roli cena. Ale při výběru se držte hlavně pěti základních pravidel: Recenze, kvalita, rychlost, cena a dostupnost.