Pozor na utopené ojetiny! Tipy, jak se nenechat napálit

Českem se před nedávnem prohnala vlna povodní a nebylo to zrovna příjemné. Bohužel, tato katastrofa, která ovlivní životy mnoha zasažených, je i šancí pro překupníky, kteří se pak takové vozy snaží přeprodat. Na co si tedy dát pozor?

Zobrazit

    Jak poznat vůz po povodni?

    Poznat vytopený vůz je velice těžký úkol, hlavně pokud bylo jeho čištění provedeno opravdu pečlivě a důsledně, proto je třeba být velice opatrný a postupovat při prohlídce velmi pečlivě.

    Ověření historie

    Velice důležitým aspektem je zkontrolovat historii vozidla za pomoci ověřovacích programů. Jednak můžeme zjistit pojistné záznamy spojené s vytopením vozu. Dále zjistíme předchozí majitele, kdy dle jejich bydliště můžeme vyvodit i zda se vůz nenacházel v zatopených oblastech. To je asi nejlepším a nejjednodušším pomocníkem.

    Špatně spasovaný interiér

    K důkladnému vyčištění všech stop po vytopení je nutná demontáž interiéru. Pak je mnohdy těžké vše spasovat zpět. Voda navíc určité prvky interieru zvlní a to vede k jeho odchlipování a nelícování. Navíc mnoho věcí může být poškozeno tak, že je nelze zpětně implementovat do vozu, díky jejich poškození. To pak může být zvláštní, že interiér je divně nerovnoměrně opotřeben.

    Sedáky jsou většinou úplně na odpis, takže budou nejspíše vyměněny, byť za nové a nebo bazarové, proto není na škodu koukat i na jejich odstín čalounění, protože i stejné čalounění, nemusí být stejné, neboť mohou být sedačky z jiných vozů s jiným nájezdem. Pokud je navíc spodní koberec interieru různě seškrčkován a zvlněný, byl bych opatrný.

    Vytopené auto - špinavé sedačky

    Korozi neokecáš

    Pokud byl interiér rozebíraný a následně skládaný, kdy k sešroubování byly použity stejné šrouby a různé kovové části, tak se na nich objeví koroze. Budou mít lidově řečeno „lišku“. Proto se podívejte na šrouby interiéru, které jsou viditelné a nebo je k nim jednoduchý přístup. Zkontrolujte pojezdy sedaček a jejich šrouby. Korozi kontrolujte i v oblasti 12V zásuvek.

    Koukněte se na různé vnitřní osvětlení, kdy pokud jsou viditelné patice žárovek , tak by měly být úplně bez koroze. Kontrolujte i posuvné páčky na sedadlech, páčky dveří (pokud jsou kovové), kovové části pedálů, zkrátka vše co je kovové, tak by v interiéru korodovat nemělo. Pokud je to sem tam, je to možné vzdušnou oxidací, pokud však většina těchto prvků projeví výše zmíněnou „lišku“, buďte na pozoru.

    Funkčnost elektrických součástí

    Pozor věnujte kontrole všech elektrických součástí vozu a v tomto případě hlavně v interiéru. Zkontrolujte funkčnost stahovaček, funkčnost 12V zásuvek, podsvícení palubní desky, podsvícení různých přihrádek. Jistě může každá ojetina jevit nějakou závadu elektroinstalace, ale pokud toho nefunguje nějak moc, rozhodně ojetinu neberte.

    Hledejte stopy bláta

    Každá vytopená věc je pokrytá, takovým jemným „blatíčkem“ je to skoro takové velmi jemné a prachové bláto, které se velmi rádo usazuje v zákoutích a velice špatně se ho zbavuje a odstranit ho odevšad, je téměř nadlidský úkol. Proto kontrolujte špatně přístupná místa zespod palubní desky, místa v okolí rezervy a přihrádek ve voze, kde jsou špatně přístupná místa, pro vymytí a vytření. Podívejte se do interiérového osvětlení, kdy nesmí být blatíčko přítomné v krytech světel.

    Vytopené auto - špinavý interiér od bláta

    Zkontrolujte i venkovní osvětlení a to hlavní světlomety, mlhovky, zadní světla, zda v nich není blatíčko přítomno. Pokud ve voze naleznete jemné mřížky a různé lamely, kontrolujte i ty, zda nejsou pokryty. Zkrátka pokud máte možnost důkladně interiér ideálně za pomocí baterky zkontrolujte. Tam kde je možnost něco odchlípnout, posunout, odcvaknout, tak ji rozhodně využijte.

    Pozor na zápach

    Vůz po zatopení zapáchá zatuchle. Proto věnujte pozornost i tomu, jak vám zkrátka vůz voní. Pokud vůz zatuchle smrdí, tak nemusí být sice nutně vytopen, může do něj zatékat, nebo v něm probíhalo něco, o čem by člověk raděj nevěděl, tak či tak, nikdo nechce jezdit ve smradu. Pozor věnujte i opačné variantě a tomu, že je vůz až nepříjemně převoněný. Jistě může to značit jen více vytříbený vkus bývalého majitele, ale taky by to mohlo něco maskovat. Zkrátka všeho moc škodí.

    Kontrola motorového prostoru

    Motorový prostor má být čistý. Samozřejmě může ukazovat jisté umazání od šmíru a možné trochu mastné olejové skvrny. Nikdy by však neměly být přítomny stopy bláta. Pokud uvidíte nánosy bláta v motorovém prostoru a kusy nečistot i v tom případě, že má motor spodní kryt a tím pádem není možné, aby takové množství do motoru vniklo, může se jednat o utopený vůz.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *