Kontrola tachometru podle VIN: Srovnání možností na trhu

2
4991
Kontrola stavu tachometru

Stáčení tachometru

V naší zemi  je to obrovský problém. Na rozdíl od sousedního Německa, kde takové praktiky téměř nejsou možné, je u nás zfalšování skutečného stavu najetých kilometrů velmi snadné. Existuje dokonce několik firem, které se tím živí. Motivace k takovému kroku je jednoduchá – auto s nižším nájezdem kilometrů se lépe prodává, a autobazary si za něj mohou říct větší částku. Přitom neznalý člověk, který neví, na co se zaměřit, nemá téměř šanci poznat, že ho prodejce tahá za nos. Nově by však stáčení tachometrů nemělo být tak jednoduché. Ministerstvo dopravy se rozhodlo udělat krok vpřed vstříc vymýcení takového chování.

A jak si můžete nájezd konkrétního vozu ověřit? Stačí vám k tomu pouze velký technický průkaz. Z něj opíšete do formuláře na zmíněné stránce dva údaje – VIN, tedy 17místné evidenční číslo vozidla, a číslo protokolu poslední provedené technické kontroly. Poté se vám zobrazí požadované údaje. A pokud číslo v evidenci neodpovídá číslu tachometru, například v evidenci je nájezd dvou set tisíc kilometrů, zatímco tachometr ukazuje 150 tisíc, víte, že bylo s přístrojem neoprávněně manipulováno.

Kde najít VIN kód?

Nijak skrytý před vámi není. Samozřejmě nejjednodušší možností je jeho zjištění v technickém průkazu. Dále se u moderních aut nachází i v levém spodním rohu čelního okna nebo v motorovém prostoru na nosné části karoserie. Opsat si ho můžete i z výrobního štítku vozidla a bočního sloupku dveří řidiče či spolujezdce. Dokonce ho v některých případech najdete pod kobercem u spolujezdce. Možností je tedy doopravdy spousta.

Díky němu si tak můžete i vy při koupi ojetého vozu jednoduše ověřit, jak na tom tachometr skutečně je, a zda nekupujete auto, které se tváří zachovaleji, než ve skutečnosti je. Zároveň by to mělo téměř úplně vymýtit byznys se stáčením tachometrů, protože když lze tyto údaje jednoduše zjistit, nebude už falšování stavu tachometrů tak zaručenou metodou podvodu.

Jak můžeme auta pro účely kontroly tachometru rozdělit?

Vůz od prvního dne provozovaný v České republice

Zde je kontrola stavu tachometru velice jednoduchá a využít můžete služby neplacených i placených platforem pro kontrolu vozidla podle VIN kódu. Po zběžné kontrole neplacenou službou si můžete nechat v navštěvovaném servise potvrdit i servisní knížku, jejíž pravdivost je klíčová. Pokud vše vypadá v pořádku, ta můžete využít i placené služby, které vám dokážou vytáhnout velice zajímavé a přesné informace. Můžete se dozvědět reálný nájezd, nehody v minulosti, i skutečné datum výroby.

Vůz čerstvě dovezený ze zahraničí

Zde se vám bude hodit vyplněná servisní knížka, kterou byste si k vozu měli vyžádat a také ji dostat. Následně se ji musíte snažit ověřit, v čemž vám pomohou vozem navštěvované servisy. Oslovit je můžete prostřednictvím mailu, ale doporučujeme raději hovor či osobní návštěvu. Není žádnou výjimkou, že třeba takový dovoz z Německa je prodáván s falšovanou knížkou. Neřiďte se tedy pouze krásně vypsanou servisní historií. V některých případech je vypsána jednou tužkou, což je podezřelé samo o sobě. Cílem je zjistit, jestli se vůbec vůz pohyboval a servisoval tam, kde se udává v servisce. I v tomto případě můžete použít Autotracer, který vám ukáže opravdový nájezd. ALE POZOR! Záznamy většinou začínají první STK na území České republiky a stočení mohlo proběhnout už v zahraničí, tudíž na něj tímto způsobem nepřijdete.

Dovoz ze zahraničí provozovaný v České republice

Zde je to v podstatě spojení bodu 1 a 2. Naše bádání si rozdělíme na dobu před dovozem a po dovozu. V první části tedy budeme kontrolovat servisní historii se servisem vozu a ve druhé části můžeme použít aplikace pro kontrolu tachometru. Servisní historii si můžete společně se servisem kontrolovat i v Česku.

Kontrola tachometru podle VIN kódu

Kontrola pomocí Kontrolatachometru.cz

Již nějakou dobu provozuje Ministerstvo dopravy nový portál www.kontrolatachometru.cz. V této databázi se nachází údaje o počtu najetých kilometrů při všech kontrolách, a to zpětně od roku 2008. Poměrně dlouho byl tento projekt nepoužitelný, protože pro získání informací jste musel zadat VIN a číslo z posledního protokolu STK. A to přece snad nikdo při kupování ojetého auta nemá. Po úpravě stačí zadat pouze VIN a kontrolní text. Moc informací ale přece jen nedostaneme. Pokud se jedná například o dovoz z Německa, tak nemůžete zjistit, co se s autem u naších západních sousedů dělo. Mohlo najet klidně půl milionu a do České republiky se dovezlo se stočeným tachometrem. Stejný problém nastává i u dat z první technické kontroly, která je u nového vozu potřeba až po 4 letech od koupě. To budete potřebovat záznamy ze servisů a kvůli zjištění těchto informací už si zaplatíte.

Kontrola tachometru

Nástroj VinCheck.cz

Pokud chcete mít jistotu o tom, zda-li auto není kradené nebo nemá falešný VIN kód, tak můžete použít i VinCheck.cz. I v základní kontrole zjistíte typ vozidla, motorizace či barvu. K dispozici jsou též informace, jestli náhodou není vůz majetkem některé leasingové společnosti. Takovou kontrolu by si měl rozhodně provést každý, kdo plánuje koupi ojetého vozu. Můžete totiž velice jednoduše naletět na podvod, kterých je dnes požehnaně. Pomocí tohoto nástroje zjistíte alespoň základní, ale směrodatné informace.

Cebia Autotracer

Pokud máte pochyby o skutečném nájezdu vozidla, tak můžete využít služeb systému Autotracer od společnosti Cebia. Jedná se o základní on-line systém, ve kterém téměř okamžitě zjistíte záznam stavu tachometru, získáte kontrolu odcizení, skutečný rok výroby, kontrolu identifikátorů vozu, kontrolu leasingu, servisní historii a mnoho dalších informací. V prvním kroku zadáte pouze VIN kód a systém vám zdarma ukáže, jaké zápisy je možné o testovaném vozu zjistit. Teprve potom se můžete rozhodnout, jestli chcete získat placené informace.

Autotracer

carVertical – VIN dekodér a kontrola stavu tachometru

Pomocí tohoto nástroje zjistíte věci, které by se před vámi prodávající možná snažil utajit při výběru ojetého vozu. A to včetně toho, kdo je skutečným vlastníkem vozidla. Systém je schopen vytáhnout informace z nejrůznějších zdrojů, mezi které patří dílny, pojišťovny, vozové parky i státní registry. Výhodou je, že se jedná o blockchainovou společnost, čímž se eliminuje možnost manipulace s údaji o vozidle.

K zjištění stavu tachometru a dalších informací, využíjte formulář níže

Sdružení SOVA

Výbornou pomocí může být též Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Na jejich webu najdete ucelený seznam aut s podezřením na zásah do stavu tachometru. Při hledání vyplníte VIN kód, značku vozu, model vozu a současný stav tachometru. V přehledu je již více než 1 300 automobilů, u kterých pravděpodobně došlo ke stočení tachometru. Některé se stáčejí o 10 000 km, ale jsou tam i kousky, které byly omlazeny o 500 000 kilometrů

SOVA

Služba AutoDNA.cz

Určitou schopnost dodávat informace i o vozech ze zahraničí má AutoDNA. Můžete si zde zkontrolovat auta nejen z České republiky, ale i ze zbytku z Evropy i USA. Měli byste získat údaje, které obsahují záznamy od pojišťoven, policie, hasičů, apod. I zde se vám ještě před platbou za službu po zadání VIN kódu zobrazí dostupné informace a vy se následně můžete rozhodnout, jestli si zaplatíte přístup do placené části.

2 KOMENTÁŘE

  1. Ta kontrola tachometru je super služba MD. Podívejme se na to ale z druhého úhlu pohledu. Chci prodat auto se kterým jsem od poslední TK hodně ujel. Nechám si stočit km a půjdu na STK kde si zaevidují stav tachometru. Následně dám auto do bazaru. Nový zájemce v bazaru si podle VIN kódu zjistí, že jsem od poslední TK vlastně „moc nenajel“. Tachometr a evidence na MD bude relativně souhlasit.
    Podobný je případ, když auto bylo na STK koncem roku 2016. Na emisích uvedli 120000 km, ale na STK uvedli 70000, což se dostane do evidence na MD. Na mě jako kupce, který tohle zjistil doma po koupi auta se zapomenutých protokolů z TK v r.2016, to udělá dojem, že jediný kdo stočil KM, byl kamarád Z STK minulého majitele auta. Další varianta je, že na emisích vůbec nekontrolují stav km a napsali si tam zkrátka „něco“, aby splnili zákonou povinnost.
    A teď co s tímto problémem?
    Předem děkuji za odpověď.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno