Domů Historie První Škoda Octavia – Jak to všechno začalo

První Škoda Octavia – Jak to všechno začalo

0
24048
škoda octavia

Není tomu dávno, kdy naše tuzemská automobilka Škoda Auto slavnostně oznámila, že se jí podařilo vyrobit již šest milionů vozů, nesoucí jméno Octavia. Příběh této české legendy se začal psát už v roce 1959. Jak zrod zakladatele slavného rodů Octávií probíhal se společně podíváme právě nyní.

Na počátku byl Spartak

Pokud chceme mluvit o historii modelu Octavia, nelze se nejprve nezmínit o modelu Škoda 440 Spartak. Ten se objevil v roce 1955 a stal se jedním z nejoblíbenějších modelů Škody ve své době. Velký úspěch sklidil i v zahraničí. Mnoho kusů bylo vyvezeno do takových destinací jako Nový Zéland nebo Jižní Afrika, kde zájemci ocenili především jeho nízkou cenu, jednoduchou stavbu, vysokou spolehlivost a líbivý design. Model 440 Spartak a jeho pozdější silnější varianty 445 a 450 byly vyráběny do roku 1959, kdy jej ve výrobních plánech Škody nahradil právě model Octavia.

Proč zrovna Octavia?

Než se ale začneme bavit o historii Octavie, musíme si odpovědět na jednu důležitou otázku: proč se Český evergreen Škoda Octavia, jmenuje Škoda Octavia? Je to jednoduché. Po druhé světové válce začala pro škodovku jakási nová éra výroby. A právě od začátku poválečné produkce byla Octavia osmým vozem, který byl v Mladé Boleslavi vyroben. A latiny znalí čtenáři již vědí, že Octavia je latinský výraz pro řadovou číslovku 8.

Stejně jako ukončení výroby Spartaku, i zahájení výroby Octavie se uskutečnilo v roce 1959. Na první pohled je očividné, že v exteriéru se od sebe oba modely zas tolik neodlišovaly. Ono také nebylo proč na designu, který tolik bodoval něco upravovat. Změny se dočkala pouze přední maska, nové světlomety a další detaily. Změn doznal i interiér. Kompletně se proměnila přístrojová deska.

Konečně modernizace

Větší modernizace se ale dočkala technika vozu. Základ tvořil osvědčený páteřový rám. O pohon se opět staral maloobjemový čtyřválcový motor, vycházející z agregátu modelu 1101. Na rozdíl od něj ale již motor Octavie nebyl tvořen litinovým, nýbrž hliníkovým blokem. Navíc přibylo i přepracované sání a zcela nově vyvinutý karburátor. Díky tomu stoupl výkon motoru, v tu dobu, o úctyhodných 40 koňských sil. Modernizací prošel i podvozek. Přední náprava se konečně zbavila příčně uložených listových per, které nahradily vinuté pružiny. To přineslo kýžené zlepšení jízdních vlastností i možnost upravovat geometrii náprav. Zadní náprava se bohužel takového komfortu nedočkala a nadále využívala listových per. Přesto byla jízda v Octavii velice dobře hodnocena i odborníky. Na to mělo vliv nezávislé zavěšení všech kol i téměř identické rozložení hmotnosti na obou nápravách. V prvním roce sjížděly z výrobního pásu jen modely s dvoudveřovou karosérií sedan. V roce 1960 byla tato varianta doplněna i kombíkem. Ta samozřejmě u prakticky založeného českého národa zabodovala svou praktičností (po složení zadních sedadel disponovala zcela rovnou podlahou) a opravdu bohatým vnitřním prostorem. V dalším roce prošla Octavia decentním faceliftem, který upravil tvar zadních světel. Ty byly nově zasazeny do elegantních ploutví, které zdobily zadní blatníky. Facelift také ukryl víčko nádrže pod krytku, jak bylo moderní u vozů ze západní Evropy. Octavia se následně dočkala i sportovnějších variant se silnějšími motory – Octavia TS a Octavia Super.

Válela i v zahraničí

Octavia se po vzoru Spartaku dočkala úspěchu i v zahraničí. Za to vděčila i úspěchům na mezinárodních automobilových soutěžích. Například na slavné Rallye Monte Carlo 1961 dokázala Octavia zvítězit ve své kategorii, stejně jako se jí to podařilo i v následujících dvou letech. Úspěchy zaregistrovala Octavia i na sněhu, kdy dokázala zvítězit ve své kategorii na finské Rallye tisíce jezer nebo na Rallye Finska.

Autor: Petr Míka, Foto: Pinterest

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here