Elita z Mnichova
Bavorská automobilka BMW byla založena roku 1916. Od té doby udivovala svět svými počiny na poli vývoje leteckých motorů, motocyklů a automobilů. My se nyní podíváme na výběr pěti nejslavnější automobilů s logem BMW na kapotě.
BMW 507
Existuje mnoho vozů, které byly v době své výrobě přehlíženy a výrazně se proslavily v očích veřejnosti až po své „smrti“. Přesně to je případ BMW 507. To vzniklo ve snaze bavorské automobilky zvýšit své prodeje v USA. Vůz byl vyráběn mezi lety 1955 a 1959 dle návrhu německého designera, žijícího v USA, Albrechta von Goertze. Tento model se stal předchůdcem všech elegantních evropských roadsterů, mezi které patří Jaguar E-type a Alfa Romeo Spider. BMW s tímto vozem ve své době nikdy neprorazil. Vyrobeno bylo pouze 250 exemplářů. O to ceněnější jsou ale dnes. Za zmínku stojí i to, že model 507 byl oblíbeným kabrioletem Elvise Preslyeho, který si vůz pořídil během své vojenské služby v Německu a nedal na něj dopustit ani po návratu do své domoviny.
BMW M1
Když je řeč o vozech značky BMW každý si okamžitě vybaví sportovní sedany a roadstery. Mezi lety 1978 a 1981 BMW vyrábělo ale i vlastní supersport s motorem uprostřed, pod názvem M1. Za designem tohoto kupé stál známý Giorgetto Giugiaro. Během vývoje vozu spolupracovalo BMW s Lamborghini. V útrobách vozu pracoval 3,5 litrový šestiválec o výkonu 274 koňských sil. Z 0 na 100 km/h M1 zrychlilo za 5,6 sekundy a maximální rychlost činila 260 km/h. Celkově bylo vyrobeno pouze 456 těchto vozů. Během svého života se M1 dočkalo mnohých sportovních úspěchů, mezi které patří i vlastní závodní seriál pod názvem M1 Procar, ve kterém své závodní schopnosti poměřovali jezdci Formule 1.
BMW E30 M3
Moderní BMW M3 je považován za jeden nejlepších sportovních vozů svého segmentu. O tom svědčí i fakt, že spolu s Fordem Mustang svádí v posledních letech pravidelný souboj o titul nejprodávanějšího sportovního vozu na světě. Žádná moderní „eM trojka“ by nikdy nevznikla, nebýt praotce tohoto rodu – legendární BMW E30 M3. To bylo vyrobeno v roce 1987 v sérii 3 000 kusů jako homologační vůz pro závodní speciál určený k okruhovému závodění. Díky tomu, že byl vůz od počátku konstruován jako závodní vůz s homologací pro běžné komunikace, se pro své jízdní vlastnosti BMW E30 M3 zapsalo nezapomenutelně do historie automobilismu a hlavně do srdcí všech „petrolheadů“.
BMW Z8
O slavném sportovním roadsteru BMW 507 tu již řeč byla. V roce 1997 se BMW rozhodlo na počest slavného kabrioletu představit originální koncept sportovního roadsteru pro nové tisíciletí. Designová studie zaznamenala na tokijském autosalonu obrovský úspěch a o dva roky později, v roce 1999 byla zahájena sériové výroba vozu s názvem Z8, který přímo vycházel ze zmíněného konceptu. Za designem exteriéru vozu stojí známý dánský designer Henrik Fisker. Pod dlouhou kapotou pracoval 4,9 litrový motor V8 o výkonu 400 koňských sil, pocházející z BMW E39 M5. Nejvíce se tento německý skvost proslavil jak jeden z vozů tajného agenta Jamese Bonda ve snímku „Jeden svět nestačí“.
BMW i8
Řeč byla i o slavném supersportu osmdesátých let – BMW M1. V roce 2008 BMW odhalilo designovou studii, oslavující tuto legendu, aby na základě zmíněného konceptu mohlo v roce 2011 představit jedinečný model i8. Ten spojuje vizi sportovních vozů budoucnosti se současnou technikou. V jeho útrobách pracuje 1,5 litrový tříválec, spárovaný s elektromotorem. Celkový výkon tohoto komba činí 360 koňských sil. Díky použití hybridní technologie ve sportovním voze a ohromujícímu futuristickému designu se z BMW i8 stala ihned po jeho odhalení ikona světového charakteru a není divu, že BMW již usilovně pracuje na vývoji jeho nástupce.
BMW představilo technický skvost bez motoru
Foto: BMW.cz, bmwblog.com