S vozem Škoda 935 Dynamic jste se nejspíš ještě nesetkali. Jedná se totiž pouze o jediný exemplář, který byl po 80 letech ukázán na srazu veteránů Bensberg Classics. Jeho představení předcházela několik let dlouhá náročná renovace. To byla výzva, jelikož na původní vzhled vozu odkazovalo jen pár starých fotografií. Podívejme se tedy na tento jedinečný model do hloubky.
Průběh renovace
Vůz byl poprvé představen na pražském autosalonu roku 1935. Od té doby vůz měnil majitele a stal se téměř nedohledatelným. Jeho navrácení tak bylo překvapením i pro personál muzea Škoda. Stalo se tak roku 1968. Do té doby se vůz nacházel u zemědělce v Bánské Bystrici. O tomto voze neexistovaly téměř žádné záznamy a k dispozici byly tři fotky. Renovaci také neusnadňoval fakt, že se tento model lišil od klasických vozů značky Škoda.
Oficiálně se představila na veteránském autosalonu v Paříži. V té době byla sice zrekonstruována jen částečně, ale i přes to se stala jedním z nejzajímavějších vystavených vozů. V následujících letech dále probíhala složitá renovace. Ta se ale nepochybně vydařila, jelikož Škodovka vypadá, že zrovna včera vyjela z výrobního závodu. Věrný původnímu originálu je dokonce i odstín původní barvy.
Práce ovšem exteriérem nekončily. Do dokonalosti je doveden i interiér a mnoho práce bylo odvedeno na funkčnosti vozu. Jednalo se hlavně o vychytání chyb, které se ve třicátých letech za problém nepovažovaly.
Vzhledem předběhla dobu
Ve své době patřil model 935 Dynamic k nejmodernějším vozům. Disponuje funkčním a zároveň nádherným vzhledem. Jen samotná proudnicová konstrukce byla několik kroků napřed. Bohužel byla napřed i před vkusem zákazníků. Prodáno proto bylo jen pár stovek vozů s touto konstrukcí. Kvůli jízdním vlastnostem bylo dbáno na hmotnost vozu. Karoserie je proto vyrobena z oceli a hliníku.
Boxer pod kapotou
Škodovka je poháněna čtyřválcovým boxerem. Jedná se tedy o plochý motor, kde písty směřují horizontálně. Jeho objem je 1,95 litru a vybaven je dvěma karburátory Zenith. Disponuje tak výkonem 55 koní. Kvůli zlepšení jízdních vlastností je motor umístěn před zadní nápravou. Ta je poháněna. Tohle umístění mělo minimalizovat vibrace od motoru a zlepšit dynamiku vozu. Hodně pozornosti tedy bylo kladeno izolační vrstvě mezi motorem a kabinou.
Elektromagnetické převodovka
Na kola je výkon přenášen pomocí elektromagnetické převodovky značky Costal. Ta je navíc poloautomatická. Řidiči nabízí volbu mezi 4 rychlostními stupni. Spojka již v té době byla hydraulická. Přemýšlíte jakou maximální rychlostí by mohla jet? Poměr výkon ku váze je 55 koní na 1,2 tuny. Pokud má Škodovka k dispozici dostatečně dlouhou rovinku, tak se rozjede až na 140 km/h. Díky rozvoru 3 200 mm je i při této rychlosti vysoce stabilní. Tomu také napomáhá skloněná záď doplněná o ploutev.
Proudnicová karoserie
V době vývoje tohoto modelu se automobilka Škoda podílela na inovacích v oblasti aerodynamiky. To je ihned patrné z tvaru karoserie. Vůz Škoda 935 Dynamic tak disponuje až překvapivě nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu. Vděčí za to proudnicové karoserii doplněné o další konstrukční prvky. Ve své době se jednalo o špičku. Ty všímavější z vás nejspíš napadne, že se svým vzhledem velice podobá starým Tatrovkám.
Uvnitř je místo až pro 5 osob. Svá zavazadla si mohou uložit do zavazadlového prostoru v přední části. Objem je 300 litrů. V zavazadlovém prostoru je také rezervní kolo, které slouží jako deformační člen.
Podvozek je další místo, kde se podobá staré Tatře. Kvůli výztuze se zde nachází pevný středový nosník a kola jsou opatřena nezávislým zavěšením. Najdete zde listová pera a zadní náprava má navíc kyvadlové polonápravy. O zastavení se starají bubnové brzdy.
Zdroj foto: Skoda-news.cz