Co si vybavíte pod označením STI? Nejspíš letící modrou Imprezu se zlatými koly. K tomu můžeme přidat i masivní zadní křídlo. To ale ani z daleka není vše, co historie STI nabízí. Poprvé se označení Subaru Tecnica International objevilo v době, kdy Impreza ani neexistovala. Dnes je to už více než 30 let. Neukážeme si všechny STI modely, ale shrneme si ty nejdůležitější.
Poprvé na trati
Značka STI byla založena 2. dubna 1988. To je oficiální začátek, kdy se díly začaly objevovat na normálních autech. Ta závodní historie sahá až do roku 1972. V tomto roce se na australské Southern Cross Rally objevil model Leone. Ten měl v Austrálii (jeden z důležitých trhů pro Subaru) ukázat kvality a sílu vozů.
Perfektní vůz pro amatérské závodníky
Opravdový boom ale nastal až v roce 1980. To byly do boje nasazeny vozy s pohonem všech kol. S tím přišly také přeplňované motory s turbem. Závodní vozy STI začaly být častým cílem závodníků bez tovární podpory, jelikož poskytovaly dostatek výkonu, funkčnosti a spolehlivosti. Masivní rozšíření si ale postupně potřebu intenzivnější péče dožádalo. To byl důvod pro založení Subaru Tecnica International. Starala se o dodávku a vývoj náhradních dílů pro motosport.
Rychlostní rekord na 100 000 kilometrů
Prvním cestovním vozem používajícím speciální upravené díly STI byl model Legacy RS RA. Přeplňovaný motor poskytoval výkon 220 koní. To si samozřejmě vyžádalo silnější brzdy a upravený podvozek. Už roku 1989 se tento model zapsal do historie. Stanovil totiž rychlostní rekord na 100 000 km. Průměrná rychlost byla 223,345 km/h.
První produkční auto s označením STI bylo Legacy STI a přišlo v roce 1992. O dva roky později přišla legendární Impreza WRX STI a udržela se až téměř do dnešní doby.
Dokonalá rally zbraň
První velké úspěchy začaly s příchodem řidiče jménem Colin McRae. Ten s Legacy zvítězil na novozélandské rally. Po přechodu na Imprezu okamžitě získal celkové druhé místo v celkovém hodnocení značek. Roky 1995, 1996 a 1997 byly ve znamení vítězství v šampionátu značek WRC. Další úspěšní jezdci byli například Richard Burns nebo Peter Solberg. Subaru si během postupného návalu jiných značek na pole WRC stále udrželo svou dominantní pozici.
Motory s chirurgickou přesností
První Impreza WRX STI přišla se čtyřválcem 2,0 litru. V následujících generacích byl motor stále přeplňovaný, ale došlo ke zvýšení objemu až na 2,5 litru. Údaje pro japonský trh udávaly 280 koní. Motory byly ale tak kvalitní, že se často podařilo naměřit 300 až 340 koní. Díky konstrukci bylo (a stále je) velice snadné upravit je na výkon až 500 koní.
Tyto legendární vozy můžeme i dnes potkávat na soutěžích i na cestách. A to i přes to, že už se oficiálně nevyrábí. Stále je ale nepředstavitelné množství náhradních dílů a podpora od automobilky rozhodně nepolevila.
Foto: MotorTrend.com