Jaké znáte české automobilky? Pravděpodobně vás napadne Škoda nebo Tatra. Ale co když vám řekneme, že jedna česká firma vyrábí supersporty, které jsou považovány za ty nejšílenější na světě? Jsou vyrobeny z karbonu a v poměru výkon/hmotnost poráží i ty nejznámější hypersporty? Řeč je o nádherném kousku s názvem Praga R1R.
Šílené parametry silničního vozu
Celý vůz má hmotnost pouze 670 kilogramů. Pohání ho dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec Renault, jež poskytuje výkon 330 až 390 koní a 530 N.m. Na krátkou chvilku teď odbočme k troše matematiky. Disponuje tedy neuvěřitelným poměrem 575 koňských sil na jednu tunu. To je stejný poměr jako u Bugatti Veyron. Škoda Octavia RS má na tunu sotva 170 koní. Z 0 na 100 Km/h Praga zrychlí za 2,9 sekundy a díky šestistupňové převodovce dokáže jet doopravdy rychle. Pro použití v běžném provozu dokonce upravili i chlazení. To ze závodního speciálu by totiž nedokázalo vůz uchladit v nízkých rychlostech.
Dokázala by jet hlavou dolů
Na první pohled si můžete R1R splést s čistě závodním automobilem. Tvarem karoserie připomíná spíše speciály z Le Mans než homologovaný cestovní vůz. Vždyť také vzešel z jednosedadlové závodní varianty R1. Pomocí množství úprav se jim ale z R1R podařilo sestrojit supersport použitelný v běžném provozu a dokonce do něj můžete nainstalovat sedačku spolujezdce. Pro maximální snížení hmotnosti je karoserie kompletně z karbonu.
Limitovaná edice 68 kusů
Tvar karoserie zajišťuje obrovský přítlak. Podle automobilky by vůz při rychlosti nad 200 km/h mohl jet hlavou dolů. Tak si představte, co to musí znamenat v zatáčkách. Praga R1R je první silniční vůz, se kterým automobilka Praga přišla od roku 1947. Vyrábí se pouze v limitované edici 68 kusů a stojí 5,3 milionu Kč. Díky této malosériové výrobě si může nechat zákazník upravit vůz dle vlastních potřeb.
Foto: Praga