Srovnání
🕓 3 min

Srovnání: Quattro vs. xDrive, kdo je vítěz?

Quattro vs. xDrive

Pohon všech čtyř kol je nesmírně populární a přináší řidiči při jízdě velké výhody. Mezi průkopníka tohoto řešení patří Audi se svým systémem Quattro. Přímým konkurentem automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku je pak mnichovské BMW, které nasazuje do svých čtyřkolek systém zvaný xDrive. Oba systémy mají své klady i zápory, a každý také funguje na trochu jiném principu. Udělejme si takové menší srovnání obou systémů.

Audi Quattro

Quattro se poprvé představilo v roce 1980 ve stejnojmenném modelu Audi. Jeho nemodernější varianta využívá pro svůj chod diferenciál Torsen s elektronickým zámkem, a plně spolupracuje se systémy ABS a ESP.

BMW xDrive

BMW původně používalo starší systém 4WD, ze kterého ale přešlo na modernější xDrive. Ten lze nyní nalézt ve všech crossoverech BMW X, a volitelně za příplatek také v ostatních modelech. Hlavním rozdílem mezi oběma systémy je, že Quattro používá mechanický diferenciál, kdežto BMW má řešení elektronické.

A právě zde je významně viditelný rozdíl v praktickém použití obou systémů. Elektronické řešení xDrive totiž lépe zvládá situace, kdy je potřeba přenést na všechna kola stejnou sílu. Mechanické řešení od Audi má svoje omezení.

Praktickou ukázku toho, kdy má BMW nad Audi při pohonu všech čtyř kol navrch, můžeme vidět v prvním videu. To testuje Audi Q5 a BMW X3 při stoupání za situace, kdy se protáčí jedna z náprav. Jak můžeme vidět, Audi ještě celkem bez problémů zvládá, pokud tento jev nastane na nápravě přední. Ovšem pokud se začnou protáčet zadní kola, má řidič Audi problém. Diferenciál Torsen nedokáže efektivně přenést sílu, a proto Audi zastavuje. Následně vidíme, že konkurenční BMW X3 ve stejné situaci spolehlivě zabere a překážku v podobě stoupání hravě zdolá. Oba vozy jsou následně porovnány ještě v reálnějších podmínkách, kde je výsledek stejný. Zatímco BMW nemá při klouzání zadních kol problém, Audi je v pasti.

Druhé video zevrubně vysvětluje rozdílná technologická řešení náhonu na všechny čtyři kola u systému xDrive a u systému Quattro, včetně zkrácené, ale názorné historické perspektivy a rozdílných východisek a přístupu obou systémů. Léty prověřený relativně jednoduchý a čistě mechanický systém Quattro,  se oproti systému xDrive, který je založen na rychlejším elektronickém vyhodnocení trakce a její kompenzace na protilehlých kolech, jeví jako zastaralý. Audi však v posledních letech představilo nový systém, který není nepodobný právě systému xDrive.

Jaký ortel tedy nad oběma systémy vynést? Který z nich je lepší? Statistiky, videa na internetu a zkušenosti uživatelů hovoří většinou ve prospěch BMW xDrive. Audi Quattro v některých ohledech pokulhává, zejména z důvodu použitého mechanického řešení systému. Zatímco test xDrive prokázal, že elektronika si na výbornou poradí s většinou situací, test quattro odhaluje určité nedostatky. Přesto však nelze říct, že by byl pro běžnou jízdu systém Quattro vyloženě špatný a nepoužitelný. Vše je závislé na tom, co konkrétně od svého vozu čekáte.

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

5 Komentářů

  1. Ten co to napsal je absolutni ……a…………..Xdrive je prachsprosty naroubovany zadohrab s prednim prihrabem,rizeny elektronicky,kdy geny vozu jsou cistokrevne zadonapravove..Muj nazor?Meli u toho zustat tam kde auto stvorili a necpat se mezi ctyrkolky…Kdysi prohlasili,, ze to nemuze mit nikdy uspech.Tak samo hanily audi preplnovane agregaty a hlasaly svetu ,ze oni nic takoveho nemaji zapotrebi..Umi skvele atmosfericke a ne „dopovane“..Tak samo primy vstrik diesel..Audi vytvorilo a dokonalo dilo po dvanacti letech,,nejdokonalejsi motor vsech dob,, kde BMW stale rachotil komurkac ,pri spotrebe 10l a tockach rovnajicim se benzinu…Jen opisuji a nasleduji..Quattro samo o sobe je auto udelane vcetne podvozku..Je to nesizena opravdova ctyrkolka ,ale ne do terenu,tam taky toho moc nevyjede,zajedno ma nizko svetlost, a nema tuhe napravy ,a za druhe zadne najezdove uhly..Quattro jako system je bezkonkurencni,mechanicky robusni zalezitost s prirozenymi prenosy na vozovku,a neoddiskutovatelnou trakci,medvedi silou, prujezdy na sotoline,snehu ci suche vozovce v driftech a zatackach..V neposledni rade je neskutecne co ten system vydrzi bez udrzby a kilometrovych statisicovych najezdech,coz zadna jina auta nevydrzi..Bavim se o sedmisettisicich a vice..Ten co to psal je totalni neznaly bambula co veri zmanipulovanemu videu..Quattro nic nenahradi je to nejlepsi system kdo kdy vymyslel na trakci a bezpecnou a plynulou jizdu.Kdyz budu chtit splhat po kotarech tak si koupim defendra a nejlepe armadniho………..

  2. Ježiši, ty jsi kus debila 😀 Směju se ti. Zarytý koncernář, co nevydýchá, že Quattro dostane na prdel od xDrive. Časy se mění. Ale zažité komunistické řeči o Quattru očividně ne. Jsi ovečka, která je zmanipulovaná ostatními koncernáři 😀 Ať žije Quattro vycházející z předohrábku 🙂

  3. Toto srovnání je mimo mísu, naprosto jako ta pipka co sedí v autě při předvádění quattra.
    Ze zásady v běžném provozu na silnici nemůže být nikdy lepší systém, který v krizovce místo puštění výkonu na dané kolo, nápravu začne brzdit kolo – a takto právě funguje elektronický Xdrive.
    Zkoušeli jsme BMW X6 s Xdrive a Audi A allroad, šotolinová zasněžená cesta k chalupě na horách.
    Nasněženo a nafoukáno 40 – 50 cm sněhu.
    X-drive konečná v polovině cesty, Audina jela až nahoru, akorát byl problém se sněhem, který čumákem nadhazovala na přední sklo a stěrače to nestíhaly uklízet.
    Takže takové srovnání od stolu a kecání o teorii se nezakládá na realitě.

  4. ..Adam je dement..blb od vrtule…poruchove,nic nezdolající nadopované priblblé vrtule…jo jsou to rychlé pozérské škatule ,,podbízivé,dizajnově se blížící korejcům,tak aby zaujali,,možná nejrychlejší,,ale to je tak všechno…Nezvladnou ani 200tisic bez toho že by se něco ukrutně neposralo..Není a nebude nikdy nic lepšího než mechanicky prirozeny symetralní pohon.bych chtěl vidět jak hučíš po zasněženém kopci a xdrive tě přibržuje…Nadhera…….Jsi debil,,nerozumíš vubec co pišeš.Jaky předohrab..Torsen vše rozděluje ty jitrnice,,ne předek…Je vidět co za blbce řídí auta od firmy co byla v osmdesátých letech v bankrotu….ani nevěděj co maj pod zadkem…Jo schnilý po par letech vylitaný nevkusný cigošbrka a v nejlepším se zmohou na spolupráci s obludným PSA a spol..je to smetí..

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *