Zajímavosti
🕓 3 min

První auto V16 je z roku 1929

Ve třicátých letech vznikl první šestnáctiválec

Dnes je šestnáctiválcový motor velmi výjimečnou záležitostí – najdeme jej ve Veyronu, ve třicátých letech se používaly o něco více, zejména u závodních automobilů.

Maserati Tipo V4

První šestnáctiválec na světě se objevil v roce 1929 v Itálii a skrýval se pod kapotou Maserati Tipo V4. Vycházel ze závodního auta, které se používalo na okruzích a poháněl ho dvoulitrový řadový osmiválec Alfa Romeo 26B.

Konstruktér Piero Visentini se rozhodl k netradičnímu kroku – vzal dva tyto stejné osmiválcové motory a pod neméně netradičním úhlem sevření válců 25° z něj sestavili motor šestnáctiválcový. Oba motory měly společnou rozvodovku a klikovou skříň, ale klikovou hřídel, karburátory, zapalování i kompresor měl už každý motor vlastní.

Podle objemu obou motorů, který činil celkem čtyři litry, získal vůz pak i označení – Maserati Tipo V4.
Celkový výkon dvou motorů byl 305 koní, což v roce 1929 opravdu nebylo málo. Maserati Tipo V4 navíc vážilo pouhých 1050 kilogramů a jeho nejvyšší rychlost byla kolem 260 km/h.

Šílená spotřeba

Jak bylo v té době zvykem, auto mělo celkem úzké pneumatiky a bylo dlouhé, takže řízení, samozřejmě bez posilovače, muselo být opravdu náročné. Podobně náročné bylo platit za palivo – tohle Maserati spotřebovalo 52 litrů na 100 kilometrů! Do nádrže o celkovém objemu téměř 180 litrů se musela lít směs benzínu, benzolu a éteru.

Automobilka Maserati nachystala svou novinku V4 pro zářijový závod Gran Permio di Monza v roce 1929, ale vůz měl velké problémy s brzděním a opotřebováváním pneumatik, a tak do bojů na předních pozicích nijak výrazně nezasáhl.

Úspěch přišel v roce 1930

Slávu získal bláznivý šestnáctiválec až na závodě v Cremoně, kde deset letmých kilometrů ujel Baconin Borzacchini s průměrnou rychlostí 246 km/h a zajistil tak po prvním šestnáctiválcovém motoru světa i první světový rekord pro automobilku Maserati.

Maserati dále upravovalo podvozek svého speciálního vozu a tak se v roce 1930 povedlo autu s motorem V16 zvítězit v VI. Gran Premio di Tripoli, a pak skončit na 3. výročním závodě Gran Premio di Monza na třetím místě.

Pouze dva kusy na celém světě

Celkem byly vyrobeny pouze dva kusy Tipo V4, jeden z nich si na konci roku 1930 koupil profesor Riccardo Galeazzi a nechal si na něj vyrobit pro závod Pincio Concorso červenou karoserii Zagato Sports. Tento vůz se dochoval dodnes a jako jediný má původní karoserii, šasi i motor.

foto: favcars.com

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *