Ve třicátých letech vznikl první šestnáctiválec
Dnes je šestnáctiválcový motor velmi výjimečnou záležitostí – najdeme jej ve Veyronu, ve třicátých letech se používaly o něco více, zejména u závodních automobilů.
Maserati Tipo V4
První šestnáctiválec na světě se objevil v roce 1929 v Itálii a skrýval se pod kapotou Maserati Tipo V4. Vycházel ze závodního auta, které se používalo na okruzích a poháněl ho dvoulitrový řadový osmiválec Alfa Romeo 26B.
Konstruktér Piero Visentini se rozhodl k netradičnímu kroku – vzal dva tyto stejné osmiválcové motory a pod neméně netradičním úhlem sevření válců 25° z něj sestavili motor šestnáctiválcový. Oba motory měly společnou rozvodovku a klikovou skříň, ale klikovou hřídel, karburátory, zapalování i kompresor měl už každý motor vlastní.
Podle objemu obou motorů, který činil celkem čtyři litry, získal vůz pak i označení – Maserati Tipo V4.
Celkový výkon dvou motorů byl 305 koní, což v roce 1929 opravdu nebylo málo. Maserati Tipo V4 navíc vážilo pouhých 1050 kilogramů a jeho nejvyšší rychlost byla kolem 260 km/h.
Šílená spotřeba
Jak bylo v té době zvykem, auto mělo celkem úzké pneumatiky a bylo dlouhé, takže řízení, samozřejmě bez posilovače, muselo být opravdu náročné. Podobně náročné bylo platit za palivo – tohle Maserati spotřebovalo 52 litrů na 100 kilometrů! Do nádrže o celkovém objemu téměř 180 litrů se musela lít směs benzínu, benzolu a éteru.
Automobilka Maserati nachystala svou novinku V4 pro zářijový závod Gran Permio di Monza v roce 1929, ale vůz měl velké problémy s brzděním a opotřebováváním pneumatik, a tak do bojů na předních pozicích nijak výrazně nezasáhl.
Úspěch přišel v roce 1930
Slávu získal bláznivý šestnáctiválec až na závodě v Cremoně, kde deset letmých kilometrů ujel Baconin Borzacchini s průměrnou rychlostí 246 km/h a zajistil tak po prvním šestnáctiválcovém motoru světa i první světový rekord pro automobilku Maserati.
Maserati dále upravovalo podvozek svého speciálního vozu a tak se v roce 1930 povedlo autu s motorem V16 zvítězit v VI. Gran Premio di Tripoli, a pak skončit na 3. výročním závodě Gran Premio di Monza na třetím místě.
Pouze dva kusy na celém světě
Celkem byly vyrobeny pouze dva kusy Tipo V4, jeden z nich si na konci roku 1930 koupil profesor Riccardo Galeazzi a nechal si na něj vyrobit pro závod Pincio Concorso červenou karoserii Zagato Sports. Tento vůz se dochoval dodnes a jako jediný má původní karoserii, šasi i motor.
foto: favcars.com