Co je a jak funguje zapalovací cívka

Ačkoliv se v posledních letech vyrábí stále modernější auta, která jsou vybavená nejrůznějšími technologiemi, některé dlouholeté automobilové součásti alespoň u klasických spalovacích motorů snadno zahodit nelze. Řeč je zapalovací cívce, a my se v tomto článku proto podíváme na to, jak takový komponent v praxi funguje. 

Zobrazit

    V každém případě je potřeba uvést, že zapalovací cívka se řadí mezi nejpodstatnější prvky automobilového zapalování. Jejím úkolem je převádět nízké napětí z baterie na vysoké, které je potřebné pro zapálení palivové směsi ve válcích motoru. Úkolem zapalovacích cívek tak je přispění ke spolehlivému a nijak nerušenému zapalování, což v praxi přináší mimo jiné i účinný a klidný chod vašeho motoru.

    Zapalovací cívky mohou v praxi fungovat ve dvou základních provedeních. Zejména u starších modelů bylo řešení takové, že se užívala pro celý motor jen jedna zapalovací cívka. Od toho se ale časem začalo upouštět a dnešní motory fungují tak, že pro každý jeho válec je určena jedna samostatná cívka.

    Cívka primární a sekundární

    Uvnitř každé jedné zapalovací cívky se zároveň nacházejí další dvě. Jde jednak o primární cívku, která je navinuta silným měděným drátem, a dále pak jde o sekundární cívku, jež je výrazným způsobem delší a zároveň je oproti té primární vyrobena z poměrně slabého měděného drátu. Je důležité zároveň uvést, že zapalovací cívky mají k dispozici také takzvané laminované železné jádro, které je ze strany primární a sekundární cívky ovinuto. 

    Základem je elektromagnetický princip

    Fungování zapalovací cívky je založeno na elektromagnetickém principu. Při zapnutí spínacího kontaktu na primární cívce se vytvoří magnetické pole, které indukuje v sekundární cívce vysoké napětí. Toto vysoké napětí je dále přeneseno k zapalovací cívce, kde dochází k ionizaci palivové směsi a tím k jejímu zapálení.

    Výkon zapalovací cívky závisí na počtu závitů na primární a sekundární cívce a také na materiálu, ze kterého je jádro vyrobeno. Moderní automobily často používají tzv. indukční zapalování, které je řízeno elektronickým řídicím systémem. Tento systém dokáže velmi přesně řídit okamžik zapalování a tím optimalizovat výkon motoru.

    Co dělat, když nefungují

    V některých případech ale zapalovací cívky nefungují tak, jak by v ideálním případě měly. Slouží k tomu i několik typických identifikačních znaků, na které se v tomto článku společně podíváme. Tím prvním je typicky vyšší spotřeba paliva, a proto je vhodné pravidelně a bedlivě sledovat hodnoty na vašem palubním počítači.

    Zapalovací cívky

    Potíže s výfukem

    Častým problémem, který s tím souvisí, jsou ale třeba i komplikace kolem výfukového systému. Jde o nechvalně známé střílení, které je v určitých situacích často doprovázené třeba i plameny. Zvlášť v dlouhodobém horizontu je upozaďování takového problému cestou do pekel, a to jednoduše proto, že do výfuku se může dostávat i to palivo, které se motoru nepodařilo spotřebovat. Posledním možným problémem, který s cívkovým systémem souvisí, ale je třeba i celková nepojízdnost vozidla.

    Jak probíhá oprava

    Samotná oprava nefunkční zapalovací cívky je pak ve většině případů řešena výměnou, a to i díky tomu, že náhradních dílů je po vrakovištích nebo inzertních portálech opravdu plno. Dejte si ale pozor, ať zvolíte do vašeho vozu tu správnou zapalovací cívku. Ideální bude, když jej budete vybírat podle takzvaného VIN kódu, a tedy přesného identifikačního znaku vašeho vozidla. Tak se totiž možných chyb téměř jistě nedopustíte.

    Běžně platí, že zapalovací cívky mají životnost v rozmezí 15 až 90 tisíc kilometrů. Ideálním obdobím na výměnu je tehdy, jakmile jako řidiči provádíte čtvrtou výměnu oleje v řadě. Samotný a konkrétní interval ale záleží na celé řadě faktorů, jako i na materiálu elektrod i stavu dalších komponentů, které mají na svíčky dopad.

    Cena za opravu

    Cena za takový nový díl se na jednotlivých stránkách i v kamenných prodejnách odlišuje. Záleží samozřejmě i na výrobci a dalších faktorech jako je např. typ vozidla apod.. V obecné rovině je ale možné konstatovat, že cena takového nového dílu vyjde na českých e-shopech od 600 Kč do 3300 Kč. Pokud zvládnete výměnu cívku sami, ušetříte za práci automechanika. Jestliže ne, počítejte zároveň s pár stovkami pro vašeho mechanika navíc.

    Závěrem tohoto článku tak je možné konstatovat, že zapalovací cívka je klíčovým prvkem automobilového zapalování a její správná funkce je nezbytná pro bezproblémový chod motoru. Pokud se vám rozsvítí kontrolka závad motoru, může to být způsobeno například poruchou zapalovací cívky a je třeba co nejdříve navštívit autorizovaného servisního technika, aby vám poruchu odstranil a zabezpečil i další spolehlivý provoz vašeho vozu. Jedině správně fungující zapalovací cívky tak jsou zárukou toho, že váš motor i celé auto bude fungovat tak, jak má.

    Nejčastější otázky a odpovědi

    Co je zapalovací cívka a jaká je její role v motoru automobilu?

    Zapalovací cívka je kritickou součástí zapalovacího systému v automobilu se spalovacím motorem. Její úlohou je přeměnit nízkonapěťovou energii z baterie na vysokonapěťovou energii, která je potřebná k vytvoření jiskry v zapalovací svíčce. Tato jiskra pak zapálí palivovou směs v motoru a zahájí proces spalování.

    Jak funguje zapalovací cívka?

    Zapalovací cívka pracuje na principu elektromagnetické indukce. Když prochází elektrický proud nízkého napětí primárním vinutím cívky, vytváří magnetické pole. Když se toto pole rychle zhroutí (například když je obvod přerušen), indukuje se vysoké napětí ve vinutí sekundární cívky. Toto vysokonapěťové napětí je pak předáno zapalovací svíčce, kde vytváří jiskru potřebnou k zapálení paliva.

    Jaké jsou příznaky špatné nebo selhávající zapalovací cívky?

    Některé z nejběžnějších příznaků špatné zapalovací cívky mohou zahrnovat obtížný start motoru, nepravidelný chod motoru, pokles výkonu motoru, zvýšenou spotřebu paliva a nebo se vám rozsvítí kontrolka motoru na přístrojové desce. Pokud máte podezření na špatnou zapalovací cívku, měli byste se obrátit na odborníka na opravy aut, aby provedl diagnostiku a potřebné opravy.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *