Ačkoliv se v posledních letech vyrábí stále modernější auta, která jsou vybavená nejrůznějšími technologiemi, některé dlouholeté automobilové součásti alespoň u klasických spalovacích motorů snadno zahodit nelze. Řeč je zapalovací cívce, a my se v tomto článku proto podíváme na to, jak takový komponent v praxi funguje.
V každém případě je potřeba uvést, že zapalovací cívka se řadí mezi nejpodstatnější prvky automobilového zapalování. Jejím úkolem je převádět nízké napětí z baterie na vysoké, které je potřebné pro zapálení palivové směsi ve válcích motoru. Úkolem zapalovacích cívek tak je přispění ke spolehlivému a nijak nerušenému zapalování, což v praxi přináší mimo jiné i účinný a klidný chod vašeho motoru.
Zapalovací cívky mohou v praxi fungovat ve dvou základních provedeních. Zejména u starších modelů bylo řešení takové, že se užívala pro celý motor jen jedna zapalovací cívka. Od toho se ale časem začalo upouštět a dnešní motory fungují tak, že pro každý jeho válec je určena jedna samostatná cívka.
Cívka primární a sekundární
Uvnitř každé jedné zapalovací cívky se zároveň nacházejí další dvě. Jde jednak o primární cívku, která je navinuta silným měděným drátem, a dále pak jde o sekundární cívku, jež je výrazným způsobem delší a zároveň je oproti té primární vyrobena z poměrně slabého měděného drátu. Je důležité zároveň uvést, že zapalovací cívky mají k dispozici také takzvané laminované železné jádro, které je ze strany primární a sekundární cívky ovinuto.