Aféra Dieselgate bude mít nedozírné následky
Volkswagen se v posledních několika dnech stará o opravdu velké haló v automobilových kruzích. V USA totiž zjistili, že podvádí při měření emisí a tato aféra, která již dostala název Dieselgate, se začíná pěkně rozrůstat.
Celý problém spočívá v tom, že Vokswagen již nějaký ten pátek montuje do svých vozidel software, který umí rozpoznat, kdy jsou měřeny emise automobilem produkované a v ten moment sepne Eko mód, díky kterému se emise rapidně sníží. Jedná se hlavně o dusík, jehož produkce v normálním stavu převyšuje povolenou hladinu až čtyřicetkrát.
Po provalení tohoto skandálu šéf Volkswagenu přiznal, že skutečně tento podvod koncern praktikuje. Začal na něj tak být vyvíjen tlak, aby se vzdal svého křesla. I přesto, že tvrdil, že o případu nemá dostatek interních informací, podal demisi a ze svého křesla odstoupil. Podle odborníků však zcela jistě musel o těchto praktikách vědět, a jakožto generální ředitel je i schvalovat a nařizovat.
Jen v USA momentálně hrozí koncernu pokuta přesahující 400 miliard korun. To ovšem není zřejmě konečná cifra, jelikož se nyní odhalilo i to, že software je namontovaný i ve vozech evropských. Týká se to dieselových agregátů především s objemem dvou litrů. I tak to ovšem znamená, že po celém světe, jezdí s tímto softwarem přes 11 milionů vozů, které zřejmě budou muset jít na kontrolu.
Aféra postihla nejen samotný koncern, kterému spadly akcie již o 20%, ale i další automobilky, které mají v nabídce obdobný typ dieselu. Jejich akcie propadají zhruba o 5%. Nyní se dokonce začalo spekulovat, že tyto praktiky nemusí mít ve svém repertoáru jen Volkswagen, ale že se to může týkat i jiných značek. Nejčastěji se pak hovoří o vozidlech značky BMW.
Jak se celá situace vyvine a co všechno ještě kontroly odhalí, ukáže jen čas. Již nyní je však jisté, že se jedná o průšvih jako Brno.
Foto: VW.com