Benzín E10 – co je to a u jakých motorů si dát pozor

Všechny motoristy, kteří pro své stroje využívají benzín musí počítat se změnou, která platí od 1. ledna 2024. Čerpací stanice budou prodávat benzín s větší příměsí biosložky s přívlastkem E10 na místo nynějšího E5. Co vlastně tento údaj znamená? Je to jednoduché, toto číslo udává množství obsažené biosložky v tomto produktu, kdy doposud mohl benzín obsahovat až 5 % biosložky, nyní se hranice posouvá, a proto může obsahovat až 10 % biosložky.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Co znamená E10 a co je to biosložka?

    E10 je označení pro typ benzinu obsahující až 10 % etanolu, který snižuje emise skleníkových plynů. Jedná se o biosložku, která se získáváme dvěma způsoby:

    • 1. generace biosložky je vyrobená z potravinářských surovin, jako jsou například řepka, kukuřice, obilí, aj.
    • 2. generace biosložky se vyrábí především z nepotravinářských surovin, jako jsou náletové dřeviny, celulóza, plastový i komunální odpad, aj.

    Jakým motorům benzín E10 nevadí?

    Pro většinu běžných motoristů se nic nemění a nemusí nic řešit. Tento druh paliva lze bez problémů užít ve všech novějších vozech, kdy tyto vozy mají ve většině případů štítek na víčku nádrže, již s doporučením o možnosti užití tohoto paliva. U různých automobilek se to liší, ale obecně lze s klidnou duší říci, že toto palivo je možné použít u všech vozů vyrobených od roku 2005 splňujících normu Euro 4.

    Jakým motorům může benzín E10 vadit?

    Nejvíce na pozoru by měly být řidiči (“Udávám tento model kvůli stále velkému zastoupení a oblíbenosti”) Škoda Felicie s motorem 1.3 OHV o výkonu 40 kW a 50 kW i všech starších modelů uvedených na trh před rokem 2001. Alternativou pro starší modely vozů, tak může být Benzín Natural 98, který by měl být stále v nabídce.

    Není však na škodu, pokud vlastníte vůz vyrobený kolem roku 2001 a starší, nebo první turbo benzínové motory koncernu Volkswagen si informace o možnosti tankování benzínu E10, do těchto vozů ověřit u mechaniků, či na internetu.

    Zvyšte pozornost u veteránů a zahradní techniky

    Pokud toto palivo přecejen natankujete do veteránů, tak tam palivo rozhodně nenechávejte delší dobu. Pokud se tak, již stane doporučuji palivo před dalším startem buď vypustit a nebo takzvaně rozběhnout na 100 oktanové palivo. Šetrnější je rozhodně vypustit a nalít nové. Bohužel však žádné z dosud prodávaných paliv nemá přísady pro ventily těchto vozů a staré těsnící materiály užité v motorech. Rozhodně proto doporučuji použít aditiva k tomu určená, pro zlepšení vlastností benzínových směsí k daným modelům. To samé udělejte i u zahradní techniky, výrobci toto sice doporučují, ale s rukou na srdci většina z nás to nedělá, proto na tento úkon pamatujte více, než předtím.

    Zahradní traktůrek

    Biosložka a vliv na spotřebu paliva?

    Teoreticky lze říci, že čím více bioložky bude benzín obsahovat, tím menší bude mít také výhřevnost a s tím souvisí i zvýšení spotřeby paliva v řádu několika málo procent, což může být v reálně spotřebě asi jen zvýšení spotřeby o desetiny.

    Karburátorový motor a biosložka

    Navýšení bioložky odnesou nejvíce karburátorové motory, ať v motorkách nebo v zahradní technice, či starých vozech. Jelikož tyto motory nemají žádnou lambda sondu, ani řídící jednotku pro úpravu vstřikovaného paliva, mohou mít nepravidelných chod a nemusí dosáhnout plného výkonu. Navíc může ethanol obsažený v benzínu naleptat těsnění karburátoru a tím jej znehodnotit. Dále, jak bylo výše zmíněno se stroj bude déle zahřívat na provozní teplotu. Ethanol také zvyšuje riziko koroze.

    Vzdušná vlhkost bude větším nepřítelem

    Díky obsahu těchto složek v benzínu bude benzín dříve degradovat, díky většímu absorbování vzdušné vlhkosti, proto dbejte na dobrý uzávěr skladovaných pohonných hmot. V krajním případě lze také použít aditivum, které nám pomůže uchovat palivo déle. Odborně jsou tyto látky nazývané tzv. stabilizátory.

    Co je to FFV (Flexi fuel vehicle) a FFC (Flexi fuel cars)

    Tyto zkratky označují nová vozidla, která jsou schopna provozu, jak na čistý benzín tak na více procentní etanolové palivo neboli E85. Výrobce však doporučuje, skladovat toto palivo pouze 2 měsíce.

    Kanistry na palivo

    Vyjádření sítě čerpacích stanic EuroOil

    „V síti ČS EuroOil se prodává bez biosložky (FAME) motorová nafta a tomu tak bude i nadále.

    Co se týká automobilových benzínů, tam je situace jiná.

    V síti ČS EuroOil vydávaný benzín obsahuje zpravidla dvě biosložky a to ethanol a stabilní syntetický produkt ETBE vyrobený na bázi ethanolu.

    Benzín bez biosložky se vyskytuje, nicméně jen ve velmi omezené míře. Garantovat jeho výdej na konkrétní čerpací stanici nelze.
    Informaci ke konkrétnímu složení a obsahu biosložky je Vám povinna sdělit obsluha čerpací stanice, případně ji naleznete v mobilní aplikaci.
    Pokud dotaz směřuje pouze na ethanol, pak je zcela bez biosložky (ethanolu) v současnosti výhradně vysokooktanový benzín BA 98 Super plus, který obsahuje pouze ETBE a s aplikací ethanolu se v současnosti nepočítá.

    Zatímco ethanol váže vzdušnou vlhkost a tím zvyšuje korozní účinky paliva, biosložka ETBE neovlivňuje tenzi par paliva a neváže vzdušnou vlhkost, čímž omezuje korozivní vlastnosti paliva. ETBE je vysokooktanovou kyslíkatou složkou moderních paliv. Očekávané změny se netýkají chemického složení paliva, ale pouze případného navýšení obsahu výše uvedených biosložek a to pouze v benzínu BA 95.“

    Pro redakci Autotrip.cz uvedl Marek Roll, specialista komunikace a marketingu ČEPRO, a.s., provozující čerpací stanice EuroOil.

    Europien Green Deal

    Všechny tyto opatření by měli snižovat uhlíkovou stopu a emise v rámci tzv. „Zelené dohody“. Některé kroky jsou k pochopení, jiné spíše k pláči. Je s podivem, že nám chybí vysadit spousta lesních ploch, které fungují jako přirozený filtr ovzduší. Možná jsou to jednoduché kroky, ovšem někdy to jednoduché může být účinnější než všechna složitá opatření. Myslím si, že „zakleknout“ na motoristy, kdy na druhé straně přibývá lodní i letecké dopravy je vcelku nesmyslem. Tento krok bude mít dle mého nejen minimální efekt na životní prostředí, ale kvůli stále se zpřísňujícím se eko normám začne doslova dusit automobilový průmysl i ekonomiku mnoha evropských zemí.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *