Benzín E10 – co je to a u jakých motorů si dát pozor
Všechny motoristy, kteří pro své stroje využívají benzín musí počítat se změnou, která platí od 1. ledna 2024. Čerpací stanice budou prodávat benzín s větší příměsí biosložky s přívlastkem E10 na místo nynějšího E5. Co vlastně tento údaj znamená? Je to jednoduché, toto číslo udává množství obsažené biosložky v tomto produktu, kdy doposud mohl benzín obsahovat až 5 % biosložky, nyní se hranice posouvá, a proto může obsahovat až 10 % biosložky.
Co se v článku dozvíte Zobrazit
Co znamená E10 a co je to biosložka?
E10 je označení pro typ benzinu obsahující až 10 % etanolu, který snižuje emise skleníkových plynů. Jedná se o biosložku, která se získáváme dvěma způsoby:
1. generace biosložky je vyrobená z potravinářských surovin, jako jsou například řepka, kukuřice, obilí, aj.
2. generace biosložky se vyrábí především z nepotravinářských surovin, jako jsou náletové dřeviny, celulóza, plastový i komunální odpad, aj.
Jakým motorům benzín E10 nevadí?
Pro většinu běžných motoristů se nic nemění a nemusí nic řešit. Tento druh paliva lze bez problémů užít ve všech novějších vozech, kdy tyto vozy mají ve většině případů štítek na víčku nádrže, již s doporučením o možnosti užití tohoto paliva. U různých automobilek se to liší, ale obecně lze s klidnou duší říci, že toto palivo je možné použít u všech vozů vyrobených od roku 2005 splňujících normu Euro 4.
Jakým motorům může benzín E10 vadit?
Nejvíce na pozoru by měly být řidiči (“Udávám tento model kvůli stále velkému zastoupení a oblíbenosti”) Škoda Felicie s motorem 1.3 OHV o výkonu 40 kW a 50 kW i všech starších modelů uvedených na trh před rokem 2001. Alternativou pro starší modely vozů, tak může být Benzín Natural 98, který by měl být stále v nabídce.
Není však na škodu, pokud vlastníte vůz vyrobený kolem roku 2001 a starší, nebo první turbo benzínové motory koncernu Volkswagen si informace o možnosti tankování benzínu E10, do těchto vozů ověřit u mechaniků, či na internetu.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.