Kdy se stane auto veteránem? Vše co potřebujete vědět

0
2093
Kdy se stane auto veteránem

I vašeho plechového miláčka jednou čeká vstup do důchodového věku. Automobil se ale po překročení určitého věku nestane důchodcem, ale veteránem. Tato změna s sebou přináší určité povinnosti a úlevy. Pokud si tedy chcete zakoupit víkendovku na příležitostné projíždění, nebo vlastníte starší vůz, tak si následující článek pozorně přečtěte.

Kritické je uplynutí 30 let

Doba, po jejímž uplynutí se auto stane veteránem je u nás pevně stanovena. Ministerstvo dopravy ji stanovilo na 30 let. Tato doba se nepočítá od první registrace vozidla, nýbrž ode dne výroby. Poté nastávají jeho veteránské roky. Pouhým získáním veteránské značky to v žádném případě nekončí.

Veteránů jsou u nás desítky tisíc

Veteránská registrační značka obsahuje dobře známý alfanumerický znak „V“. Tím se odlišuje od značek klasických. V České republice má tuto značku několik desítek vozů. Možná se vám to zdá až neuvěřitelné. Musíme ale uvést fakt, že většina veteránů je pečlivě uschována někde v soukromé sbírce. Jiné se ale pravidelně na silnici podívají. Pro získání veteránské registrační značky musel každý vůz úspěšně projít řádnou registrací.

Prvním krokem je testace

Ta se skládá ze dvou kroků. První čeká automobil a jeho majitele klubová testace, jejíž cena závisí na klubu. Nesmí ale přesáhnout 2 000 Kč. Teprve po úspěšném projití dochází na krajskou testaci. Její cena je pevná a je ustanovena na 800 Kč.

Odpuštění ekologické daně

Každý vůz jezdící po českých silnicích a dálnicích musí mít zaplacenou ekologickou daň. Ta se podle splňovaných emisních limitů může vyšplhat až na 10 000 Kč. To se ale veteránských vozů netýká. Proč? Vždyť jsou to staré vozy a po silnicích budou jezdit také. Jsou totiž zcela osvobozeny od nutnosti placení ekologické daně během první registrace. Souvisí s tím také neporovnatelně nižší sazby povinného ručení. Kvůli neplacení ekologické poplatku musíte projít testem, za nějž zaplatíte 3 000 Kč.

Poplatky pokračují

Jak jsme si řekli, tak platit budete za registraci veteránského vozidla. Výdaje ale pokračují. Platit budete i za samotnou registraci do registru historických vozidel. Za pouhou registraci zaplatíte 800 Kč. Do této položky je potřeba započítat také kvalitní nafocení vozidla, proplacení cesty komisaře a podobné náklady. Tady už záleží na vás, jak draze vás tyto kroky vyjdou.

Jaké vozy jsou překvapivě veterány?

Mezi veterány už se dnes řadí vozy, u nichž byste to pravděpodobně nečekali. Co třeba takový Favorit. Výroba automobilu Škoda Favorit započala již v roce 1987. V té době tak masivní produkce neprobíhala, tudíž nejvíce Favoritů odejde do penze až v několika následujících letech. Roku 1988 začala výroba BMW M5 E34. Tento krásný sedan vyzbrojený řadovým šestiválcem o objemu 3.5 litru se již mezi veterány řadí také.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here