Třicátý sedmý Dakar startuje
Druhého ledna letošního roku se na plno rozeběhl kolotoč, na který se mnoho z nás již dlouhou dobu nemohlo dočkat. Rok se s rokem sešel a je tu opět tradiční závod – Rally Dakar. Stejně jako je tomu již od roku 2009, se opět tato slavná rally, jejíž základy položil v roce 1979 slavný motocyklový závodník Thierry Sabine, odehrává na území Jižní Ameriky. Konkrétně závod začíná v Argentnickém Buenos Aires, vede na sever až do Bolívie a následně se stáčí zpět na jih. Cíl závodníci spatří v městě Rosario.
Tragický úvodní prolog
Stejně jako každý ročník i ten letošní byl zahájen tak zvaným prologem. Jedná se o velmi krátkou etapu, která se do výsledku závodu nijak nezapočítává, pouze určuje pořadí, ve kterém jezdci odstartují do první ostré etapy. Bohužel hned během úvodního prologu se stala velká tragédie. Jedna ze závodnic, Číňanka Kuo Mej-ling nezvládla své Mini v průjezdu jedné ze zatáček v průběhu sedmého kilometru trati. Nekontrolovatelný automobil najel do skupiny deseti lidí. Po této nehodě zůstává v kritickém stavu čtyřiatřicetiletý muž a jeho desetiletý syn. Zranění ostatních účastníků nehody byla pouze lehká, sama Kuo Mej-ling vyvázla z nehody bez zranění.
Po této tragické události byl zrušen celý zbytek prologu. Jeho cíle tak dosáhli pouze jezdci na motocyklech a část posádek v automobilech. Většina osobních automobilů a ani jeden závodní kamion ale nespatřili ani start prologu.
První etapa byla zrušena
Po nešťastném úvodu Dakaru se všichni těšili na začátek ostrého závodění v první etapě. Bohužel ani toho jsem se nedočkali. První etapa závodu byla totiž kvůli nepřízni počasí zrušena. Kvůli přívalovým lijákům a extrémně silnému větru nemohli odstartovat vrtulníky, v důsledku čehož nebyli pořadatelé schopni zajistit adekvátní lékařskou pohotovost. Proto bylo rozhodnuto o zrušení první etapy závodu.
Konečně se závodilo
Prvních ostrých, závodních kilometrů jsme se tak dočkali teprve ve druhé závodní etapě. Pořadatelé museli trať etapy před jejím startem upravit, aby se závodníci mohli vyhnout rozbahněným a jinak nebezpečným místům, která vznikla v důsledku předcházejících lijáků. Namísto 510 km na závodníky čekalo „pouze“ 387 km.
Největším překvapením se stal triumf Sébastiena Loeba. Ten, jak jsme vás informovali, nedávno ukončil své účinkování v závodním týmu Citroënu a nyní hájí na Rally Dakar barvy Peugeotu. Pro Loeba je to premiérová účast na Rally Dakar. Přesto v sobě nezapře své zkušenosti, coby devítinásobného mistra světa z klasické rally. Z těch dokázal vytěžit maximum a hned po své premiérové etapě na Dakaru mohl slavit první etapové vítězství. Téměř dvě a půl minuty za ním dokončil etapu veterán a Loebův týmový kolega, Peterhansel. Na skvělém devátém místě se ztrátou 4 minuty a dvacet pět vteřin na prvního Loeba, dokončil závod český reprezentant v barvách Toyoty – Martin Prokop s navigátorem Janem Tománkem.
V čase 3:46:24 proťal cílovou pásku motocykl KTM Australana Tobyho Price. Nejlepším Čechem v této kategorii se stal Ondřej Klymčiw, který svou Husqarnu dovezl do cíle na dvacátém pátém místě.
Nejsledovanější kategorií v ČR jsou kamiony. A naši reprezentanti nám dělají jen radost. Nejúspěšnějším z nich byl Martin Kolomý na Tatře, který etapu dokončil na čtvrtém místě. O dvě místa za ním se umístil s Ivecem Aleš Loprais.
Kolomý vítězí
Ještě větší radost k nám dorazila po dokončení třetí etapy, kterou Kolomý dokonce vyhrál a v průběžném pořadí mu patří sedmá příčka. V kategorii automobilů se opět radoval z etapového vítězství Francouz Loeb na Peugeotu. V kategorii motocyklů triumfoval domácí Kevin Banevidas na Hondě.
Foto zdroj: Peugeot, Buggyra