Prémiové ojetiny, aneb není všechno zlato, co se třpytí
Plynutí času má jednu velikou vlastnost pro automobilový trh. Některé vozy rozhodně stoupají na hodnotě a stávají se z nich sběratelské kousky. Na druhé straně, něco co bylo neskutečně drahé najednou stojí pár korun a my tak zatoužíme po kdysi nedosažitelném, ale pak může přijít rychlé vystřízlivění.
Zobrazit
Leštěnky prémiovky
Tyhle vozy kdysi za miliony pro smetánku jsou najednou za pár desítek až stovek tisíc. Zlomeček ceny toho co to stálo a naše touha být vyvoleným nás oslepí a my bezhlavě jdeme a kupujeme. Lidičky, cena auta nesouvisí jen s věkem, ale i stavem, proto opravdu pozor, to že před několika lety stálo x milionů a dnes sto padesát tisíc, bude mít určitě pár háčků a kostlivců. To že auto stojí pár babek neznamená, že servis na tom bude stejně… „Kdo chce mít opici, musí mít i na banány“.
Porsche Cayenne 1. generace
Tohle je největší lákadlo, kterých je na internetu spousta. Sehnat se dá dokonce do sto tisíc! Ve své podstatě je jedno, jaký motor zvolíte, vždy to bude drahé. Samozřejmě benzín, bude méně rizikový a za nejméně rizikový bych označil první šestiválec 3.2 V6 (s nepřímým vstřikováním), ale bohužel to moc nepojede. Nicméně všechny benzínové motory, pokud jde o rozvody musí z Porsche Cayenne ven, což je hodně drahá záležitost. Další volbou by mohla být 4.5 V8 Twin Turbo, která má už vyřešen problém s válci, bohužel je zde drahý repase turbodmychadel.
Tak a teď něco málo k tomu co není příjemné a to je servis. Pište si, že čím nižší pořizovací cena tím více vás to bude v budoucnu stát. Všechny převodovky jsou v automatu a to může být velká potencionální investice, byť jsou odolné, ale nespoléhal bych na to. Pokud vypoví motor a my Cayenne koupili za 100 000 Kč, asi bych se s ním rozloučil a nebo si někde splašil další „kilo“. Pokud budete chtít vyměnit jen brzdy nepočítejte s cenovkou, jako u Fabie, už jen k výkonu vozu a jeho určení se „levné kotouče“ brzdy zvlní jako dvojka plech.
Pozor taky na bouračky, aby naše Porsche nebylo sestavené z pěti jiných. Pokud nastanou problémy s elektroinstalací, opět to bude nákladné a mnoho mechaniků se do toho nebude chtít vůbec pustit. Pozor také na investice do podvozku, které rozhodně nebudou levné. Pneumatiky, také budou o něco dražší, než je u běžných vozů normální. Nakonec také povinné ručení, kdy pokud jste začínající řidič bez bonusů a pojistíte to na sebe, tak to může stát pár desítek tisíc korun.
A teď to malinko odlehčíme. Pokud jste nadšenci a kde co si opravíte sami, máte peněz nazbyt, tak zachovalý kus nemusí být úplně špatný, samozřejmně v benzínu, nechápu kdo by koupil Porsche v dieselu… Jízdní vlastnosti budou nadprůměrné a zážitek skvělý, ale to vše musí fungovat, jak má.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.