Zajímavosti Žebříčky
🕓 8 min

Prémiové ojetiny, aneb není všechno zlato, co se třpytí

Plynutí času má jednu velikou vlastnost pro automobilový trh. Některé vozy rozhodně stoupají na hodnotě a stávají se z nich sběratelské kousky. Na druhé straně, něco co bylo neskutečně drahé najednou stojí pár korun a my tak zatoužíme po kdysi nedosažitelném, ale pak může přijít rychlé vystřízlivění.

Zobrazit

    Leštěnky prémiovky

    Tyhle vozy kdysi za miliony pro smetánku jsou najednou za pár desítek až stovek tisíc. Zlomeček ceny toho co to stálo a naše touha být vyvoleným nás oslepí a my bezhlavě jdeme a kupujeme. Lidičky, cena auta nesouvisí jen s věkem, ale i stavem, proto opravdu pozor, to že před několika lety stálo x milionů a dnes sto padesát tisíc, bude mít určitě pár háčků a kostlivců. To že auto stojí pár babek neznamená, že servis na tom bude stejně… „Kdo chce mít opici, musí mít i na banány“.

    Porsche Cayenne 1. generace

    Porsche Caynne

    Tohle je největší lákadlo, kterých je na internetu spousta. Sehnat se dá dokonce do sto tisíc! Ve své podstatě je jedno, jaký motor zvolíte, vždy to bude drahé. Samozřejmě benzín, bude méně rizikový a za nejméně rizikový bych označil první šestiválec 3.2 V6 (s nepřímým vstřikováním), ale bohužel to moc nepojede. Nicméně všechny benzínové motory, pokud jde o rozvody musí z Porsche Cayenne ven, což je hodně drahá záležitost. Další volbou by mohla být 4.5 V8 Twin Turbo, která má už vyřešen problém s válci, bohužel je zde drahý repase turbodmychadel.

    Tak a teď něco málo k tomu co není příjemné a to je servis. Pište si, že čím nižší pořizovací cena tím více vás to bude v budoucnu stát. Všechny převodovky jsou v automatu a to může být velká potencionální investice, byť jsou odolné, ale nespoléhal bych na to. Pokud vypoví motor a my Cayenne koupili za 100 000 Kč, asi bych se s ním rozloučil a nebo si někde splašil další „kilo“. Pokud budete chtít vyměnit jen brzdy nepočítejte s cenovkou, jako u Fabie, už jen k výkonu vozu a jeho určení se „levné kotouče“ brzdy zvlní jako dvojka plech.

    Pozor taky na bouračky, aby naše Porsche nebylo sestavené z pěti jiných. Pokud nastanou problémy s elektroinstalací, opět to bude nákladné a mnoho mechaniků se do toho nebude chtít vůbec pustit. Pozor také na investice do podvozku, které rozhodně nebudou levné. Pneumatiky, také budou o něco dražší, než je u běžných vozů normální. Nakonec také povinné ručení, kdy pokud jste začínající řidič bez bonusů a pojistíte to na sebe, tak to může stát pár desítek tisíc korun.

    A teď to malinko odlehčíme. Pokud jste nadšenci a kde co si opravíte sami, máte peněz nazbyt, tak zachovalý kus nemusí být úplně špatný, samozřejmně v benzínu, nechápu kdo by koupil Porsche v dieselu… Jízdní vlastnosti budou nadprůměrné a zážitek skvělý, ale to vše musí fungovat, jak má.

    Audi Q7 1. generace

    Audi Q7

    Audi Q7 je zkratka prémiovka a stejně jako Porsche Cayenne, bude mít i podobné cenovky. Je krásné, velké, prémiové a taky může být velmi poruchové. Kdo ho kdy řídil, tak ví, že je to takový „mastodont na kolech“. Bohužel jeho servis je poměrně nákladný. Dá se říci, že si s Cayenem může podat ruce a výše vyřčené platí i zde. Zde bych však volil motor 3.0 TDI, který je notorický známý, jak svými plusy, tak problémy, bohužel s rozvody musí také ven.

    Nečekejte, ani u dieselu dobrou spotřebu, protože Q7 je neskutečně těžká, díky tomu je zase bezpečná. Pokud jej budete mít, kontrolujte dobře vzduchový podvozek, kdy vzhledem k jeho ceně oprav je lepší brát verzi na klasickém podvozku. Velkou pozornost u dieselu věnujte funkčnímu EGR, kdy vadný EGR může vést k poškozenému DPF. Občas se objeví i vadný vstřikovač common rail, nebo selže ovládání vířivých klapek.

    Abychom nekritizovali, tak Audi Q7 první generace je i dnes mimořádně bezpečný vůz. Pokud jede, tak je pohodlný, rozvážný a vcelku prostorný. Interiér ani po letech neztrácí šmrnc a je zkrátka nadčasový.

    Mercedes-Benz typu R

    Mercedes-Benz R

    Luxusní vozítko za pár peněz, mohlo by se zdát, ovšem má to zase háček. Mercedes-Benz R se začal vyrábět od roku 2005 a ceny těchto ojetin jsou velice nízké a za pár desítek korun jej lze sehnat. Pozor na vzduchový podvozek, který pokud funguje je naprosto výjimečný, ale bohužel jeho opravy předčí cenu ojetiny. Z tohoto hlediska je lepší alternativou klasické odpružení, bohužel přijdete o velkou část komfortu. Čtyřkolky jsou „vcelku“ bezproblémové, bohužel pokud vás potká závada rozvodovky opět cena může atakovat cenu vozu.

    Nevýhodou je pokud se vám podaří rozbít část karoserie. Erko není tak rozšířené a sehnat něco v barvě a co sedne bude oříšek. Pozor i na automaty 7G-Tronic, které vás mohou potrápit vadnými měniči. I zde je třeba měnit olej po 60 000 km. Motory naopak bývají poměrně spolehlivé, ty Mercedes umí. Do vozu se hodí spíše diesel, tam se občas vyskytují problémy s vířivými klapkami, ale jinak jsou dieselové šestiválce poměrně bytelné. Pokud benzín, tak vybírat co nejméně jetý a předejít problému s rozvody. Výhodou je i to, že „ERKO“ nerezne a co se týče karoserie nebývají s ním problémy. Mimo jiné tento vůz také nabízí ohromný zavazadelník a královský prostor pro cestující.

    BMW 7 e65

    BMW 7 e65

    Vzhled téhle „sedmičky“ budí rozpaky i debaty, již od jejího vzniku. Ceny ojetin klesli, již pod 100 000 Kč, kdy se jedná o zlomek pořizovací ceny této prémiovky. Začneme tím pozitivnějším, tohle BMW nabízí úžasný jízdní zážitek, samozřejmě za předpokladu, že podvozek funguje, jak má. Další pozitivum jsou motory, ale bohužel, ne všechny. Špatná varianta není motorizace s označením M57, který je poctivým litinovým šestiválcem. Vozy s tímto motorem nesou označení 730d. Nemá špatnou spotřebu a je poměrně bytelný. BMW benzíny umí a to je vcelku pravda, nicméně „sedmička“ je poměrně těžká a ideální volbou pod kapotou je alespoň osm válců. V tomto ohledu je dobré koukat po 735i, 745i, 750i. Najdete zde i dvanáctiválec.

    Tak a teď to horší, dieselům v osmi válci se raději vyhněte, jsou složité a poruchové. U vcelku bytelných benzínů, však počítejte taky s pěknou porcí nákladů jen na jejich provoz, protože jezdit za 12l/100 km nebude problém. Olejové náplně, také není zrovna málo. Většina vozů bude mít podvozek po smrti, který si v řádné kvalitě řekne minimálně několik desítek tisíc a pokud máte verzi Dynamic Drive, tak ještě víc.

    Pozor také na selhání termostatu, který je dobré měnit preventivně a zabránit přehřívání motoru. Další nepříjemností je mnohdy nutnost generálky automatu, opět pár desítek tisíc korun až statisíce. Cena výměny rozvodů, především u 730d také nebudou levnou záležitostí. Benzíny z první dekády trápí drobné úniky oleje, které se dají řešit, ale opět to nebude zadarmo. Pokud jste však ochotni investovat, bude to velmi zajímavé auto, které nerezne ani po letech, pokud nebylo bourané.

    Audi A8 D3

    Audi A8 d3

    A8 seženete od nějakých 80 000 Kč až do částky, kterou budete ochotni zaplatit. Tento prezidentský sen si získal velkou prestiž. Tato A8 byla průkopníkem nových technologií ve světě Audi. Začneme trochu pozitivněji. Ideální variantou bude v tomto případě opět motor 3.0 TDI. Docela hezky jede a nemá nejhorší spotřebu. Nejhorší co vás na něm může potkat jsou rozvody, které vyjdou vyměnit na několik desítek tisíc korun (cca 50 000 Kč). Problémy mohou nastat se vstřikovači, které jdou naštěstí koupit repasované a nebo zazlobí vstřikovací čerpadlo. Velkou pozornost věnujte také vzduchovému podvozku, který pokud zazlobí, nebude to levné i když patří spíše k těm spolehlivějším. Obrovský pozor dávejte na bourané kusy, protože většina podvozkových dílů, ale i karoserie jsou z hliníku. Pokud v tomto případě dojde k poškození mění se celý kus a neopravuje se.

    Svou pozornost zaměřte i na stav elektroniky a to prověřením všech funkcí i vybavení vozu, neboť občas zde dochází k poruchám, které nebývají levné na vyřešení. Téměř všechny motory mají pohon všech kol Quattro, kromě nejslabšího benzínu 2.8 FSI a 3.2 FSI , ale ty rozhodně nedoporučuji. Lepší volbou bude asi 4.2 MPI V8, ale provoz bude nákladný, nicméně je to kus bytelného motoru. Zajímavostí je i W12, která se dá také označit za bytelnou, ale bude to oříšek. Motory FSI jsou obecně více náchylné k poruše, než obyčejná bytelná MPI, která jsou se správou údržbou velmi odolná, jediné FSI, které by opět stálo za doporučení je opět 4.2 FSI V8. Dále se také vyhněte dieselovým osmiválcům, které jsou potenciálně náchylné k poruchám.

    Shrnuto v kostce

    Pokud se přece jen rozhodnete ojetou premiovku koupit, tak vám moje srdce nadšence vozů zatleská, přesto, že racionální lidé vás odsoudí. Je třeba se také koukat na vůz, jako na úžasnou mechanickou věc, která, kdysi patřila k tomu nejlepšímu, a proto je třeba si shrnout obecné všechny plusy i mínusy.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *