Šroubováky a sady bitů do dílny: Co opravdu potřebujete?
Už jsme si řekli něco o domácích opravách a gola sadách, teď je čas rozšířit to o sady bitů a šroubováků.
Zobrazit
Nešetřete na kvalitě
O kvalitě materiálů jsme mluvili už u gola sad – tady to platí dvojnásob. Nikdy nekupujte levné sady! U bitů a šroubováků se to pozná okamžitě. Zalomený bit nebo poškozená hlava šroubu vás dokáže dokonale vytočit. Levné nářadí často nevydrží žádnou zátěž, a místo práce pak řešíte, jak šroub vůbec povolit.
Jak se šroubováky rozdělují?
Šroubováky si rozdělíme do několika základních skupin, aby bylo jasné, který použít.
Plochý šroubovák – stará klasika, která stále pomáhá
Základní a nejstarší typ šroubováku, označený písmeny SL. Dnes se s plochými šrouby setkáte méně, ale plochý šroubovák má mnoho dalších využití.
Malý plochý šroubovák se hodí například na vyndávání konektorů nebo manipulaci s drobnými součástkami. Střední až velký poslouží při povolování poškozených hlav, třeba u Torxu – stačí ho do drážky lehce natlouct a šroub často povolíte.
Velké ploché šroubováky, někdy označované jako rázové, často používáme i jako páčidla. Není to sice jejich hlavní účel, ale kdo z nás je někdy nepoužil jako sekáč. Když se to vezme kolem a kolem, i starý „majzlík“ je vlastně jen trochu upravený plochý šroubovák.
Doporučuje se mít sadu kvalitních plochých šroubováků a dva opravdu velké a pevné kusy, které poslouží jako páka – třeba při uvolnění brzdového třmenu. Ideální je sada středních velikostí (cca 15 cm), ale hodí se i krátké (okolo 2 cm) pro špatně přístupná místa. Ty největší klidně kolem 30 cm – získáte tak dobrou páku.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.