Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Šroubováky a sady bitů do dílny: Co opravdu potřebujete?
Údržba a Servis Vozidlo
🕓 7 min

Šroubováky a sady bitů do dílny: Co opravdu potřebujete?

Už jsme si řekli něco o domácích opravách a gola sadách, teď je čas rozšířit to o sady bitů a šroubováků.

Zobrazit

    Nešetřete na kvalitě

    O kvalitě materiálů jsme mluvili už u gola sad – tady to platí dvojnásob. Nikdy nekupujte levné sady! U bitů a šroubováků se to pozná okamžitě. Zalomený bit nebo poškozená hlava šroubu vás dokáže dokonale vytočit. Levné nářadí často nevydrží žádnou zátěž, a místo práce pak řešíte, jak šroub vůbec povolit.

    Jak se šroubováky rozdělují?

    Šroubováky si rozdělíme do několika základních skupin, aby bylo jasné, který použít.

    Plochý šroubovák – stará klasika, která stále pomáhá

    Základní a nejstarší typ šroubováku, označený písmeny SL. Dnes se s plochými šrouby setkáte méně, ale plochý šroubovák má mnoho dalších využití.

    Malý plochý šroubovák se hodí například na vyndávání konektorů nebo manipulaci s drobnými součástkami. Střední až velký poslouží při povolování poškozených hlav, třeba u Torxu – stačí ho do drážky lehce natlouct a šroub často povolíte.

    Velké ploché šroubováky, někdy označované jako rázové, často používáme i jako páčidla. Není to sice jejich hlavní účel, ale kdo z nás je někdy nepoužil jako sekáč. Když se to vezme kolem a kolem, i starý „majzlík“ je vlastně jen trochu upravený plochý šroubovák.

    Doporučuje se mít sadu kvalitních plochých šroubováků a dva opravdu velké a pevné kusy, které poslouží jako páka – třeba při uvolnění brzdového třmenu.
    Ideální je sada středních velikostí (cca 15 cm), ale hodí se i krátké (okolo 2 cm) pro špatně přístupná místa. Ty největší klidně kolem 30 cm – získáte tak dobrou páku.

    Křížový šroubovák – když potřebujete sílu i přesnost

    Křížový šroubovák je více rozšířený, ale i ten pomalu a jistě vytlačuje Torx, protože je mnohem lepší s ohledem na pevnost a přesnost. Křížové šroubováky mají také více označení. Není „křižák“ jako křižák.

    Phillips (PH) Phillipsový křižák poznáte snadno – má klasický kříž s klínovitým vstupem. Jedná se o standardní typ, hodně používaný například ve stavebnictví a starších strojích.

    Pozidriv (PZ)

    Proč je důležité označení?

    Zde se jedná o klasický kříž s jemnými zářezy mezi rameny, které dokážou zvýšit styčnou plochu. To je velmi vítané například u vrutů do dřeva, kde se větší styčná plocha hodí proto, abyste šroub dokázali lépe zašroubovat či vyšroubovat a nedošlo ke stržení hlavy.

    Popravdě, pokud budete někdy něco dělat, hlavně se dřevem nebo drobnou elektronikou, hned to pochopíte. PZ hlavu strhnete šroubovákem typu PH jedna báseň – a to vám pak připraví pouze nervy. Proto dávejte pozor, co kupujete za šrouby a které nářadí k jejich utažení či povolení potřebujete.

    Šroubováky do dílny

    Co tedy doporučuji? 

    Rozhodně doporučuji magnetické hlavy u tohoto typu šroubů a sady od obou typů – z výše uvedených důvodů. Zde není třeba žádné rázové, i když je výrobci také nabízejí. Opět doporučuji mít sadu i menších, kvůli hůře přístupným místům.

    Zde ještě více dbejte na kvalitu než u plochých. Ploché se maximálně ohnou nebo vylomí, ale křížové – pokud nejsou dobře obrobené nebo z nekvalitních kovů – vám mohou krásně zničit hlavy šroubů a tím vás připravit o nervy.

    Bity, šroubováky a klíče – praktické tipy do každé dílny

    Nyní se přesuneme k dalšímu typu, a to jsou bity. Ne že by předešlé varianty šroubováků nešly pořídit v bitech nebo klíčích, ale hodí se nám více v jejich klasické, šroubovákové podobě. Musíme myslet na to, že každý vůz má své specifické bity a nástavce, které používá k upevnění svých částí – a také k tomu, aby se odlišil od konkurence a občas nám znepříjemnil práci.

    Imbus – drobný, ale silný pomocník

    Imbusový klíč, fajfku, šroubovák nebo bit. Klasicky jsou nejvíce k dostání imbusové klíče mnoha velikostí, dokonce i barev. Liší se také kvalitou materiálu a obsahem sady. Nejčastěji jsou v rozmezí velikostí 1,5–10 mm.

    Bohužel na brzdách se nejvíce objevuje imbus číslo 7 – zde bych doporučoval si koupit bit. Imbusy jsou docela pevné a i hlavy imbusových šroubů vydrží dost, nicméně pokud se strhnou, je to problém.

    Imbusové klíče od velikostí 5 jsou většinou pevné, i pokud koupíme levnější zástupce. Přece jen, je to už kus materiálu. Pokud jsou nekvalitní, většinou se zlomí nebo tzv. „ohoblují hrany“ a klíč je nepoužitelný, případně nám poškozuje hlavy šroubů.

    Nejvíce se pak kvalita projeví u těch nejmenších velikostí imbusů – zde je opravdu vhodné dbát na kvalitu.

    Jak vytáhnout poškození imbusový šroub?

    Někdy se radí vyplnit poškozený imbusový vstup, což u méně utažených šroubů možná jde, ale u více utažených je to bez šance.

    Další variantou je natlouct do poškozeného vstupu pro imbus větší imbus za pomoci kladiva. Zde záleží na pevnosti šroubu, naší šikovnosti, velikosti vstupu a tak trochu i na štěstí.

    Do vstupu se dá také zatlouct větší Torx, ale z kvalitního materiálu.

    Poslední variantou jsou vytahováky, odvrtání, nebo – pokud je šroub s vystouplou hlavou – použití například velkých siko kleští. Vytahováky i vrtáky pro odvrtání musí být opravdu „festovní“ kvality. Pokud totiž koupíte levné sady ze supermarketů nebo z Číny, budete překvapeni, jak snadno se tyto věcičky zlomí.

     Torx – moderní standard v automobilovém světě

    Torx se v dnešní době stává nejvíce zastoupeným typem hlavy šroubu. Je pevnější než křížová hlava a lépe dostupný než imbus. U torxu opět najdeme varianty – od bitů, přes šroubováky až po klíče atd.

    Nicméně zde dbejte na kvalitu maximálně! Nikdy, ale opravdu nikdy nekupujte levné torxy!

    Důvod je jednoduchý – tím, že většina torxů je vnitřních (což si rozebereme níže), tak pokud dojde k tomu, že chcete povolit opravdu něco pekelně utaženého, zarezlého či zalepeného, může dojít k ulomení torxu.

    Dávejte si i pozor na to, aby hlavy šroubů byly co možná nejčistší, protože pokud torx dobře nedosedne, hrozí vyhlodání hlavy šroubu.

    Torx je značen písmenem T (vnitřní torx) a nebo písmenem E (vnější torx).

    Vnitřní Torx (T)

    „T“ je označení pro klasický torx, který má tvar hvězdy. Security Torx má ve středu výčnělek, a je tedy třeba použít torxový klíč s prázdným středem.

    Torx Ttap (E)

    Jedná se o torxovou hvězdu, která je zakončena vodicím výstupkem pro lepší vedení.

    Torx Plus

    Tato varianta může být vnitřní i vnější. Tyto torxy mají větší výstupky, díky čemuž odolají větším utahovacím momentům. Nejsou zaměnitelné s klasickým torxem – klasické torx nástavce v nich budou volné.

    Vnější Torx

    To už jsme zmínili výše – jeho označení je E, hojně ho například používá automobilka Opel. Je to vlastně torx „obráceně“, takže klíč nevsouváme, ale vsazujeme výstup šroubu do klíče či bitu.

    Jak vytáhnout zalomený torx?

    Vnitřní torx můžeme vytáhnout buď za pomocí naťukání většího nástavce, či plochého šroubováku, který se zasekne do výběžků – záleží na velikosti šroubu. Nebo lze použít speciální vytahováky či šroub odvrtat.

    Vnější torx se dá uchopit kleštěmi a vyšroubovat, ale záleží, jak je zalomený. Pokud toto selže, opět přichází na řadu vytahovák nebo odvrtání.

    Co se vyplatí koupit?

    Co se týče imbusů i torxů, je dobré investovat do nástrčných sad, a hlavic ke gola sadám. Jednak tím získáme větší páku a také lepší variabilitu. Jistě není na škodu mít jednu základní sadu klasických imbusů a torxů, ale ty nástrčné sady jsou v automobilovém průmyslu lepší. Navíc lze koupit různé délky, které nám mnohdy zpříjemní práci.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *