Zajímavosti
🕓 6 min

Připadá vám současné WRC nuda? Co ho pořádně okořenit?

Motorsport, to není jen Formule 1

Prakticky každý oddaný fanoušek motorsportu sleduje pravidelně dění na závodních okruzích Formule 1 či DTM. Všichni ale víme, že pravý motorsport nejsou jen závodní okruhy, to jsou totiž i zakroucené cesty plné prachu a štěrku, po kterých se prohání rallyové závodní speciály. V poslední době vídáme ve WRC pouze značky Volkswagen, Citroën, Hyundai a částečně i Ford.

Doby, kdy se do WRC tlačily všechny velké automobilky na světě, jsou bohužel pro nás ta tam. Účast značek jako Subaru, Mitsubishi, Toyota, Audi, Lancia nebo dokonce Porsche, je jen součást historie.

Moderní vozy jako WRC speciály v historických barvách? Proč ne?!

To nám přijde jako velká škoda. A tento názor sdílí i redakce zahraničního portálu Carwow.com. Ti si pro nás připravili deset ohromujících obrazů, na kterých můžeme spatřit automobily, které bychom opravdu milerádi potkávali na rychlostních zkouškách.

Audi TT

Prvním vozem v žebříčku je Audi TT. To očividně vychází jak zbarvením, tak i aerodynamickými prvky z originálního Audi Quattro. Audi ve svých časech patřilo mezi krále rally. I když to „tétéčku“ v rallyovém kabátku opravdu sluší, je prakticky jisté, že se s Audi ve světovém poháru WRC ještě hodně dlouho nepotkáme.

Lancia Delta

Automobilka, která se do historie rychlostních zkoušek WRC zapsala nejhlouběji, je dnes prakticky mrtvá Lancia. Té se podařilo ovládnout mistrovství světa v rally hned jedenáctkrát. Za tyto úspěchy vděčí Lancia zejména legendám jménem Delta Integrale, 037 a Stratos. Dnes funguje automobilka Lancia prakticky jen v Itálii se svým městským minivozem Ypsilon a je velkou otázkou, zda-li se od této, kdysi slavné značky, dočkáme nějakého nového modelu.

Alfa Romeo Giulia

Na chvíli ještě zůstaneme u italských značek. Alfa Romeo je v současnosti stále častěji skloňována zejména v možnosti návratu do prostředí závodů Formule 1. Nám se zde otvírá pohled na možnou vizuální podobu rallyové verze nové Giulie. Alfa se za svou dlouho historii prosadila v rally pouze několikrát a to zejména s modely GTV a GTV6. Pokud by se ale rozhodla se svou novou Giulií účastnit závodů WRC, rozhodně by se jednalo o velký úspěch, minimálně co se designu vozu týče. Posuďte sami.

Mercedes-Benz třídy S

Vzpomínáte si na výsledek vytrvalostního 24 hodinového závodu na belgické závodní trati Spa, který se jel roku 1971? Že ne? Nevadí, osvěžíme vám paměť. Tehdy proti zkušené, ostřílené konkurenci vytáhl mladý závodní tým, jménem AMG. Proti špičkovým Alfám Romeo, BMW, Chevroletům a Fordům vytáhli s upraveným zavalitým Mercedesem-Benz 300 SEL 6,8. A jaké bylo překvapení všech, když „Rudá svině“, jak se tomuto závodními vozu přezdívalo, dokázala ve své kategorii zvítězit a v celkovém hodnocení získat skvělé druhé místo? Právě na tuto legendu navazuje zavalitý Mercedes třídy S, který vidíte na obrázku. Jedná se sice o opravdu nereálnou představu, ale kdo by si to alespoň jednou nepřál vidět?

Rolls-Royce Wraith

Mluvíme o tom, že vize rallyové verze Mercedesu S není reálná. V porovnání s následujícím obrázkem se ale jedná o velice možnou skutečnost. Na následujícím obrázku se nám totiž otevírá jedinečný pohled na Rolls-Royce Wraith letící vzduchem ve slušivém rally kabátku. Ač se společnost Rolls-Royce věnuje především výrobě luxusních limuzín, historie si pamatuje i jeden skutečný závodní stroj této automobilky. V roce 1981 se účastnil stroj Rolls-Royce Corniche slavného závodu, Rally Paříž-Dakar. Pokud budeme ale velcí rýpalové, můžeme říci, že to vlastně žádný „Rolls“ nebyl. Podvozek s pohonem 4×4 si závodní tým vypůjčil od Toyoty z modelu Land Cruiser a o pohon se staral 5,7 litrový vidlicový osmiválec Chevrolet. A ani karoserie není původní, ač se tak tváří. Jednalo se o plastový odlitek původní „plechařiny“.

Porsche 911

Když už jsme zabrousili do historie Rally Paříž-Dakar, sluší se připomenout i rok 1986. Tehdy se v barvách týmu Rothmans postavilo na start, slavného vytrvalostního závodu, i Porsche 959. Na tento slavný závodní vůz odkazuje následující vyobrazení, možné podoby upravené poslední generace modelu 911. Potkat Porsche 911 v nižších rallyových kategoriích není dnes žádná rarita. Bohužel ve vyšších třídách tohoto sportu „devětsetjedenáctkám“ již odzvonila hrana.

Ford Mustang

Další automobilka, jejíž historie je vyzdobena vítěznými vavříny, je americký Ford. Stačí si vzpomenout na jména, jako jsou Sierra Cosworth, Escort Cosworth nebo brutalitu pro skupinu B s názvem RS2000. V současné době automobilku s modrým oválem ve znaku reprezentují na poli světového šampionátu v rally malé a mrštné Fiesty. Nebylo by ale skvělé na „erzetách“ potkávat velký, těžký a nemotorný Mustang? Správně. Bylo!

Volkswagen Touran

Potkávat velké a těžké Mustangy je opravdu nereálné. A co například taková rallyová verze rodinného MPV? Ano, může se to zdát jako velká hloupost. V současné době přeci WRC vládnou ostrá Pola, Fiesty nebo i20. Podívejme se ale na Rally Dakar. Zde barvy Volkswagenu reprezentuje mocný Touareg, který má na svém účtě již dvě vítězství. Pokud se podíváte na Touarega upraveného pro Dakar, dá se srovnat s tím sériovým? Nedá. Z původní podoby Touarega zbyla pouze horní polovina karoserie. Proč by se tedy jako základ takového speciálu nedal použít i rodinný Touran?

Renault Alpine

Ani francouzský Renault nemá k rally daleko. Není to zas tak dávno, kdy jsme ve vrcholné sérii světové rally vídávali rychlá Clia s typicky brutálním zvukovým projevem. Pokud se podíváme dále proti proudu času, můžeme si vzpomenout na slavné vozy Alpine. A proč si tedy nepředstavit i moderní Alpine, které bylo představeno tento rok, jako rallyový speciál.

Fiat 500 Abarth

Posledním automobilem v našem výčtu automobilů, které bychom rádi v rally přivítali, je automobilka, které rovněž není rally cizí. Fiat se kdysi světového šampionátu v rally účastnil a nutno říci, že velice úspěšně. Své síly spojil s Abarthem, který připravoval malé hbité „rakety“, jako je legendární Fiat 500 Abarth s pootevřenou kapotou motoru, fungující stejně jako spoiler a zároveň zlepšující úroveň chlazení motoru. Moderní „pětistovka“ už není tak drobná, jako bývala její předchůdkyně. Stále je ale dost malá na to, aby dokázala hbitě prolétat po zatočených prašných cestách rychlostních zkoušek, kde by jistě dokázala pořádně potrápit zaběhlé značky.

Foto: Carwow.com

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *