Kontrola auta před zimou a na jaře – Na co vše se zaměřit?

0
2402
Kontrola auta před zimou

S blížící se zimou by každý motorista měl věnovat svému vozidlu zvýšenou pozornost. V zimním období rostou nároky na výbavu a na pozornost při řízení zvláště na zledovatělých a zasněžených komunikacích. Než nastane opravdová zima, je dobré se připravit předem, aby vás nemohlo nic zaskočit.

Zimní pneumatiky

Povinnost používat zimní pneumatiky je podle zákona stanovena na období od 1.11. do 31.3. Rozhodně se nevyplácí spoléhat na tolerantnost dopravní policie při příznivých povětrnostních podmínkách. Pokud by vám vnikla na vozidle škoda v souvislosti s dopravní nehodou, pojišťovna by vám neuhradilo pojistnou událost, kdybyste neměli předepsané zimní obutí.

Přezutí na zimní pneumatiky se rozhodně vyplatí hlavně z hlediska bezpečnosti. Na rozdíl od letních pneu mají jiný dezén a také měkčí směs, díky které pneumatika lépe přilne k vozovce. Riziko smyku se tak výrazně sníží. Důležité je, aby vzorek byl dostačující, což znamená alespoň 4 mm. Při nákupu zimních pneumatik je důležité, abyste vybírali pneumatiky určené na vaše vozidlo podle údaje v technickém průkazu.

Kapalina do ostřikovačů

Před udeřením mrazů si dejte také pozor na kapalinu do ostřikovačů. Je totiž třeba vyměnit ji za zimní-nemrznoucí směs. Pokud byste v ostřikovači nechali letní směs do ostřikovačů, tak by došlo k jejímu zmrznutí v nádržce i hadičkách a ostřikovač by byl nefunkční. Takové zamrznutí a poškození čerpadla ostřikovačů přitom může být nepříjemně drahá oprava. V zimních plískanicích by se vám toto opomenutí mohlo stát osudným, neboť výhled čelním sklem by po rozmazání nečistot byl prakticky nemožný. Pokud nevíte jakou kapalinu do ostřikovačů máte v autě teď, tak se můžete jednoduše orientovat podle barvy. U letní směsi se používají teplé barvy a zimní směs do ostřikovačů je většinou modrá. Hodit se vám může náš článek s názvem Co s letní kapalinou v ostřikovačích

Chladící kapalina

Možná jste v letních měsících dělali nějaké úpravy na motoru a následně jste dolili chladící kapalinu bez média proti zamrznutí (většinou bývá používán Fridex). Na to si dejte pozor. Pokud jste v létě měnili kapalnou směs v chladiči nebo ji pouze dolévali destilovanou vodou, raději ji nahraďte nemrznoucí chladící směsí, která vydrží i velké tepelné výkyvy a silné mrazy. Mohlo by dojít k zamrznutí chladící kapaliny, což by mohlo vést k porušení hadic či čerpadla, nebo dokonce k prasknutí bloku motoru.

Nezapomeňte na zimní naftu

Na tankování správných pohonných hmot by v zimě měli myslet hlavně vlastníci dieselů. Při zimních teplotách by totiž měli tankovat zimní naftu, jež disponuje speciálními vlastnostmi, díky kterým nastartujete za každé teploty. V případech benzínových vozů máte klid, jelikož benzín tak snadno netuhne. Zimní naftě jsem věnovali článek Kde se tankuje zimní nafta – Je potřeba zimní aditivum do nafty?.

 Autobaterie

Autobaterie trpí při extrémních teplotách. Nemají rády letní horka a v zimních měsících přímo trpí. Alespoň jednou za čas si zkontrolujte její nabytí a pro jistotu si do auta pořiďte startovací kabely, které vám pomohou v případě, že by se vám nepodařilo auto nastartovat. Vaše autobaterie možná mrazy vydrží, ale budete moci pomoct někomu jinému v nesnázích. V zimě navíc studený motor a ztuhlé palivo vyžaduje větší odběr energie z baterie a ta se proto více vybíjí. Pokud jezdíte krátké vzdálenosti, tak se možná vaše autobaterie v zimním období nestihne ani pořádně dobít. Dobíjení navíc není v zimě tak efektivní a trvá déle. 

Doporučená výbava do zimy

Pokrytí auta sněhem a námrazou prostě k zimním měsícům patří a během léta si nikdo neposteskne nad tím, že by mu chybělo ranní škrábání oken chybělo. Pokud nebudete své auto zakrývat speciální plachtou, nebo používat alespoň karton na čelní okno, neobejdete se bez smetáčku na sníh a bez škrabky na led. Vlivem teplotních rozdílů uvnitř auta a nočních mrazů se sklo pokryje námrazou, kterou bez škrabky neodstraníte. Pomůže vám nastartování auta pár minut před odjezdem. Teplem se námraza začne uvolňovat a navíc ulevíte motoru, který bude mít čas alespoň trochu se prohřát.

Často také narazíte na auta, kterým majitel chladič odstínil kartonem, aby se mu auto rychleji ohřálo. Tohle je dnes naprosto zbytečné a nefunkční, jelikož auta jsou vybaveny termostatem, který okruh chladící kapaliny uzavře, dokud se motor neohřeje. 

Sněhové řetězy a pytel s pískem?

Podle předpisů musíte mít v povinné výbavě také reflexní vestu pro případ nutného vystoupení z auta. Důležitější než vidět, je mnohdy nutnost být viděn. Reflexní vesta by měla být po ruce a ne uložená v kufru. Pokud jezdíte v zimě na hory, vyplatí se vozit sebou lopatku, pytlík s pískem, umělohmotné mřížky používané na vymačkání malířského válečku, což vám usnadní vyproštění auta ze sněhu. Hodí se v podstatě cokoliv, co umožní pneumatikám najít dostatek trakce. Vyplatí se i sněhové řetězy, pokud bude sněhová nadílka bohatá.

Jak používat sněhové řetězy?

  • Maximální rychlost 50 km/h
  • Ne všechny jsou použitelné s hliníkovými ráfky
  • Jejich použití nařizuje značka C 5a 
  • Na zbytku cest záleží na uvážení řidiče

Ani kvalitní zimní pneumatiky nejsou jistota toho, že v hlubokém sněhu nezapadnete. Pokud je situace doopravdy zlá, tak na scénu přicházejí sněhové řetězy. V některých zemích jsou dokonce v povinné výbavě a u nás jejich použití nařizuje příkazová dopravní značka C 5a (modrý terč se symbolem kola s řetězy). Se sněhovými řetězy nesmíte jet rychleji než 50 km/h a nic na tom mění různé druhy řetězů. Použít je můžete v podstatě kdekoliv a záleží tedy jen na vašem úsudku. Určitě jste již narazili na zimní pneumatiky s hroty. Tak ty u nás legálně použitelné nejsou a výjimku tvoří pouze automobilové soutěže. Ještě se hodí uvést, že ne všechny řetězy se kamarádí s litými koly. Při výběru si na tento aspekt proto dejte pozor.

Jarní kontrola vozidla pro neznalé: Na tyhle body nezapomeňte

Máme tady jaro, a to pro některé znamená, že se po dlouhých zimních měsících vydají na cestu autem. Tento článek není jen pro „letní řidiče„, ale měli by si ho přečíst i pravidelní řidiči. Zima je na auta náročná a pouhou výměnou pneumatik za letní jí říci sbohem nestačí. Velké množství řidičů doveze automobil do autorizovaného servisu, kde na něm provedou kompletní jarní prohlídku. Pokud ale zvládáte základní záležitosti spojené s údržbou automobilu, tak si tuhle prohlídku můžete provést sami.

Kapaliny

Pro tohle budete potřebovat otevřít kapotu. Tam zkontrolujte hladinu motorového oleje, chladící kapaliny a kapaliny brzdové. Pokud je některá z hladin příliš nízko, nebo vám na palubní desce svítí kontrolka, tak ji vhodnou kapalinou dolijte.

Autobaterie

Zimy jsou náročné hlavně na autobaterie. Ty je vhodné na jaře přeměřit a v případě potřeby vyměnit za novou. Pro měření budete potřebovat zátěžový měřič, nebo navštívit servis, kde potřebné vybavení zaručeně mají.

Světlomety

S výměnou žárovek je to u moderních automobilů docela složité. Vždy je to možné, ale za jakou cenu. Vypálenou žárovku si tedy vyměňte sami, nebo to nechejte na profesionály. Na diagnostice vám dokonce mohou zjistit, jestli světlomety svítí tam, kam mají.

Stěrače a ostřikovače

Jako každá jiná guma, tak ani stírací gumové plochy stěračů nemají rády kolísání teplot. Pokud již vykazují známky nadměrného opotřebení, tak je na čase vybrat nové stěrače. Vodu do ostřikovačů dolijte do určené nádobky.

Platnost technické kontroly

Zapomenutí na vypršení technické kontroly vás při policejní kontrole rozhodně nezachrání. Stejně tak nespoléhejte ani na mechaniky v servisu, že vám to připomenou. Technická kontrola se vždy provádí v intervalech dvou let. Výjimkou jsou nová auta, která mohou jezdit 4 roky bez TK.

Autolékárnička

Rozšířený mýt o vypršení záruční doby autolékárničky po otevření samozřejmě není pravdivý. U drtivé většiny je záruční doba stanovena na 4 roky. Zaměřte se také na kontrolu jednotlivých prvků v lékárničce a jejich případné doplnění. V případě nedodržení zákonů vás může Policie České republiky odměnit pokutou 2 000 Kč.

Letní pneumatiky

Problematice přezouvání pneumatik jsme věnovali celý článek. Shrneme si to tedy jen stručně. Pečlivě zkontrolujte stav všech pneumatik i rezervy a přeměřte dezén. Nejmenší hloubka letních pneumatik je stanovena na 1,6 mm. Hloubku dezénu přeměřte na několika místech. Pokud se bude na vnitřní a vnější straně lišit, tak je vhodné udělat geometrii kol. Zimní pneumatiky uschovejte a můžete také zkontrolovat hloubku dezénu, ať jste kdyžtak připraveni na koupi nových zimních pneumatik.

Podvozek a brzdy

Tohle se doma bude kontrolovat jen velice špatně, tudíž to v ideálním případě přenechte na servis. Agresivní sůl a všude poletující štěrk se mohly na stavu vozidla podepsat a při narušení podvozku by se mohla objevit nepříjemná koroze.

Tip na závěr: Pokud si chcete užívat pohodové cestování i v letních měsících, zvažte zatmavení skel nebo jejich pokovení, které vás ochrání před ostrými slunečními paprsky.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno