Aktuality
🕓 2 min

Zavede Německo skutečně modré plakety ?

Uskuteční Němci svůj ambiciózní plán?

Plán, že v roce 2017 budou zavedeny pro vjezd do center města modré plakety, tedy pro vozidla s minimálními nebo nulovými emisemi (hybridy. elektromobily, vozidla spalující plyn, vodík a podobně) je zatím zpomalen. Ukazuje se, že to byl zřejmě až příliš ambiciózní plán, prakticky z center měst dostat spalovací motory. Nicméně nezbytnost jít v tomto směru dál je evidentní.

Podle německého ministerstva životního prostředí je přímo zdravotně ohroženo důsledky emisí v SRN 400 000 lidí, kteří žijí na rušných ulicích měst. Nebo další fakt. V asi 80 německých městech jsou limity pro oxid dusíku v současné době překročeny.

 

 

Je znečištění ovzduší ve skutečnosti tak vysoké

Podle nedávné kontroly Spolkového úřadu pro životní prostředí byly překročeny koncentrace oxidu dusíku v roce 2015 na zhruba dvou třetinách na dopravu orientovaných kontrolních stanic. Alespoň dočasně tak byl překročen EU limit 40 mikrogramů/metr krychlový (ug/m³). Roční průměr byl překročen o 27 %. Na 57 stanicích byla norma překročena následovně: na 45 místech bylo naměřeno 45 ug/m³, na 19 přes 50 ug/m³, 6 stanic naměřilo více než 55 ug/m³ a 14 dokonce více než 60 mikrogramů na metr krychlový. Hlavním zdrojem znečištění ovzduší NO2 byly podle odborníků automobily s dieselovým motorem. Právě tomu měly modré plakety původně plánované k zavedení v roce 2017 zabránit.

 

Dvě strany mince

Každá věc má ale dvě stránky mince. Takže nyní ta druhá – jaké jsou hlavní argumenty proti modrým plaketám? Například fakt, že 13 milionů převážně starších dieselů obyvatel německých měst by nedovezlo jejich majitele k jejich domovům, do práce a podobně. Byl by to tak velký problém, že například vedení měst jako Berlín nebo Mnichov hovoří o možných „sociálních problémech“. Jinými slovy o ohrožení běžného života obyvatel měst a jejich následných protestech a neochotě nějakou modrou plaketu akceptovat.

 

Foto: ÚAMK

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *