Plán, že v roce 2017 budou zavedeny pro vjezd do center města modré plakety, tedy pro vozidla s minimálními nebo nulovými emisemi (hybridy. elektromobily, vozidla spalující plyn, vodík a podobně) je zatím zpomalen. Ukazuje se, že to byl zřejmě až příliš ambiciózní plán, prakticky z center měst dostat spalovací motory. Nicméně nezbytnost jít v tomto směru dál je evidentní.
Podle německého ministerstva životního prostředí je přímo zdravotně ohroženo důsledky emisí v SRN 400 000 lidí, kteří žijí na rušných ulicích měst. Nebo další fakt. V asi 80 německých městech jsou limity pro oxid dusíku v současné době překročeny.
Je znečištění ovzduší ve skutečnosti tak vysoké
Podle nedávné kontroly Spolkového úřadu pro životní prostředí byly překročeny koncentrace oxidu dusíku v roce 2015 na zhruba dvou třetinách na dopravu orientovaných kontrolních stanic. Alespoň dočasně tak byl překročen EU limit 40 mikrogramů/metr krychlový (ug/m³). Roční průměr byl překročen o 27 %. Na 57 stanicích byla norma překročena následovně: na 45 místech bylo naměřeno 45 ug/m³, na 19 přes 50 ug/m³, 6 stanic naměřilo více než 55 ug/m³ a 14 dokonce více než 60 mikrogramů na metr krychlový. Hlavním zdrojem znečištění ovzduší NO2 byly podle odborníků automobily s dieselovým motorem. Právě tomu měly modré plakety původně plánované k zavedení v roce 2017 zabránit.
Dvě strany mince
Každá věc má ale dvě stránky mince. Takže nyní ta druhá – jaké jsou hlavní argumenty proti modrým plaketám? Například fakt, že 13 milionů převážně starších dieselů obyvatel německých měst by nedovezlo jejich majitele k jejich domovům, do práce a podobně. Byl by to tak velký problém, že například vedení měst jako Berlín nebo Mnichov hovoří o možných „sociálních problémech“. Jinými slovy o ohrožení běžného života obyvatel měst a jejich následných protestech a neochotě nějakou modrou plaketu akceptovat.
Foto: ÚAMK