Jedná se o stejnojmennou Alfu z roku 1967. Za Å¡estnáct mÄsÃců vÜroby vzniklo pouze 18 kusů . To prÜ proto, ÅŸe Å¡lo prosÃm pÄknÄ jen o ruÄnà práci.
Dodnes se zachovalo asi 11 kusů . To se sice jen tvrdà a nenà to nijak dokázáno, ale ono se to dá celkem snadno dopoÄÃtat. Jeden kus leÅŸÃ v muzeu Alfy Romeo a dalÅ¡Ãch 6 bylo rozdáno.
DÃky tomu je také tenhle veterán tak vzácnÜ a momentálnÄ nenà şádnÜ na prodej nebo v kauci.
By Brian Snelson from Hockley , Essex, England – 1967 Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Prototipo, CC BY 2.0
O co se jedná a ÄÃm je tak doceÅovaná
Toto kupé pro dvÄ osoby je pohánÄné zadnÃmi koly a svůj motor, ve kterém se nacházà dvoulitrovÜ osmiválec , vozà uprostÅed auta. Kvůli tomuto vozu nechala Alfa Romeo koneÄnÄ vyrobit jejich prvnà šestistupÅovou pÅevodovku.
JelikoÅŸ uÅŸ tenkrát bylo zvykem, aby se jednotlivé kusy stejného modelu liÅ¡ily, i Alfa musela bÜt âcoolâ. To znamenalo, co kus, to originál. KonstruktéÅi tedy mÄnili spoustu vÄcÃ. Od souÄástek pouÅŸitÜch pÅi vÜrobÄ karoserie pÅes poÄet stÄraÄů aÅŸ po poÄet svÄtel v pÅednÃch svÄtlometech.
Tehdejšà zákon neumoÅŸÅoval mÃt svÄtlomety tak nÃzko, a proto se musel poÄet svÄtel snÃÅŸit ze dvou na jedno.
VIDEO
Důleşité údaje
VÜkon této Alfy uÅŸ dneska nenà tak vzácnÜ, nicménÄ se jedná o 230 konà a toÄivÜ moment 206 Nm. Jak uÅŸ jsem ale zmÃnil, jde o pouhÜ dvoulitr, takÅŸe to zas taková bÃda nenÃ, ÅŸe?
DůleÅŸitá je hlavnÄ lehkost. 33 Stradale váşila totiÅŸ pouhÜch 700 kg, dÃky ÄemuÅŸ se dokázala vyÅ¡vihnout z nuly na sto pod 6 sekund . PÅi osmi tisÃcÃch osmi stech otáÄkách za minutu mohla pak jet pÅes 260 km/h. S tÄmito údaji se tehdy stala nejrychlejÅ¡Ãm autem, se kterÜm se mohlo na veÅejné silnice. Od toho se odvÃjà i název. âStradaleâ totiÅŸ znamená v italÅ¡tinÄ jÃzda na silnici.
Mluvà se i o tom, ÅŸe kvůli jiÅŸ zmÃnÄné originalitÄ a ruÄnà vÜrobÄ se tyto údaje mohly mÄnit. PÅedevÅ¡Ãm u poÄtu konà a maximálnÃch otáÄek za minutu.
Původ vs. tehdejšà pomÄry
Tahle Alfa vznikla z Tipo 33, coÅŸ byla ve své podstatÄ závodnà verze Stradale. Ta reprezentovala Alfu Romeo v 60. a 70. letech letech na spoustÄ závodů jeÅŸdÄnÜch na okruzÃch. Šéfové chtÄli nabÃdnout ten záşitek z jÃzdy i âprostÜmâ ÅidiÄům, a tak se konstruktéÅi v roce 1967 dali do práce. ProstÜm je v uvozovkách, protoÅŸe takové auto si ÄlovÄk ze stÅednà tÅÃdy dovolit prostÄ nemůşe. Stálo totiÅŸ 9 750 000 lir a tÃm se stala na nÄkolik let dokonce nejdraÅŸÅ¡Ãm autem. No zkuste si sami pÅedstavit průmÄrného obÄana Itálie, kterÜ si chce na takové auto naÅ¡etÅit, kdyÅŸ průmÄrnÜ plat Äinil asi 150 000 lir roÄnÄ.
A i proto bylo vyrobeno jen 18 kusů. Ono o moc vÃc milovnÃků aut, co mÄli tolik penÄz, snad ani nebylo.
JednÃm z mnoha důvodů tak vysoké ceny je pouÅŸità lehkého materiálu. InÅŸenÜÅi Alfy Romeo pouÅŸili na vÜrobu karoserià hlinÃk (do té doby pouÅŸÃvali ocel) a kola byla tvoÅená z hoÅÄÃkové slitiny. ZároveÅ na vÅ¡echny kola nechali dát kotouÄové brzdy. DveÅe otevÃrané smÄrem Å¡ikmo nahoru také nejsou levná záleÅŸitost a o cenÄ motÜlÃch dveÅà a ohnutÜch sklech pÅesahujÃcà aÅŸ na stÅechu auta asi ani nemusÃme mluvit.
By Yanko Malinov – Own work, CC BY-SA 4.0
Dalšà ÄÃsla
RozmÄry tohoto supersportu jsou také ponÄkud zajÃmavé. Na délku mÄl nÄco pod 4 m a na Å¡ÃÅku 1,7 m. VysokÜ byl pouze 99 cm . MÄl tudÃÅŸ hodnÄ nÃzkou, aÅŸ nebezpeÄnou svÄtlou vÜšku.
ShrnutÃ
PojÄme se teÄ pobavit o prvnà otázce. Je cena srovnatelná s kvalitou a krásou?
Je sice pravda, ÅŸe aÅ¥ uÅŸ jste nebo nejste milovnÃk Alfy Romeo, tohle auto se vám prostÄ musà lÃbit. kaÅŸdopádnÄ se dajà najÃt i o nÄkolik milionů levnÄjšà automobily, které budou témÄÅ srovnatelné s prvky této Alfy. AÅ¥ uÅŸ vÜkonnostnÄ, tak vzhledem.
Bezesporu tahle Alfa patÅila nejen mezi nejhezÄà auta na pÅelomu 60. a 70. let, ale i dnes by vám nejspÃÅ¡ spadla brada, kdyby se okolo vás prohnala. Kdokoliv v nà sedÄl, musel bÜt zkrátka pirát silnic. Kort v dobÄ, kdy na okreskách nebyla omezená rychlost. Tak tÅeba v pÅÃÅ¡tÃm ÅŸivotÄ!
Zdroj náhledového obrázku: By edvvc – Flickr : 1968 Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, CC BY 2.0