Domů » Historie » Alfa Romeo 33 Stradale the First (1967) – Vyrobeno pouze 18 kusů
Zajímavosti Historie
🕓 4 min

Alfa Romeo 33 Stradale the First (1967) – Vyrobeno pouze 18 kusů

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    1967 nebo 2023

    Jak jste nejspíš zaregistrovali, před pár měsíci Alfa Romeo představila novÜ vůz nesoucí jméno Alfa Romeo 33 Stradale, kterého je pořád plnÜ internet. Proto si myslím, ÅŸe je na čase se dozvědět něco o starší verzi, podle které vznikla ta nová. 

    Jedná se o stejnojmennou Alfu z roku 1967. Za Å¡estnáct měsíců vÜroby vzniklo pouze 18 kusů. To prÜ proto, ÅŸe Å¡lo prosím pěkně jen o ruční práci.

    Dodnes se zachovalo asi 11 kusů. To se sice jen tvrdí a není to nijak dokázáno, ale ono se to dá celkem snadno dopočítat. Jeden kus leşí v muzeu Alfy Romeo a dalších 6 bylo rozdáno.

    Díky tomu je také tenhle veterán tak vzácnÜ a momentálně není şádnÜ na prodej nebo v kauci. 

    Alfa Romeo Stradale 33 the First
    By Brian Snelson from Hockley, Essex, England – 1967 Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Prototipo, CC BY 2.0

    O co se jedná a čím je tak doceňovaná

    Toto kupé pro dvě osoby je poháněné zadními koly a svůj motor, ve kterém se nachází dvoulitrovÜ osmiválec, vozí uprostřed auta. Kvůli tomuto vozu nechala Alfa Romeo konečně vyrobit jejich první Å¡estistupňovou převodovku.

    JelikoÅŸ uÅŸ tenkrát bylo zvykem, aby se jednotlivé kusy stejného modelu liÅ¡ily, i Alfa musela bÜt “cool”. To znamenalo, co kus, to originál. Konstruktéři tedy měnili spoustu věcí. Od součástek pouÅŸitÜch při vÜrobě karoserie přes počet stěračů aÅŸ po počet světel v předních světlometech.

    Tehdejší zákon neumoşňoval mít světlomety tak nízko, a proto se musel počet světel sníşit ze dvou na jedno.

    Důleşité údaje

    VÜkon této Alfy uÅŸ dneska není tak vzácnÜ, nicméně se jedná o 230 koní a točivÜ moment 206 Nm. Jak uÅŸ jsem ale zmínil, jde o pouhÜ dvoulitr, takÅŸe to zas taková bída není, ÅŸe?

    DůleÅŸitá je hlavně lehkost. 33 Stradale váşila totiÅŸ pouhÜch 700 kg, díky čemuÅŸ se dokázala vyÅ¡vihnout z nuly na sto pod 6 sekund . Při osmi tisících osmi stech otáčkách za minutu mohla pak jet přes 260 km/h. S těmito údaji se tehdy stala nejrychlejším autem, se kterÜm se mohlo na veřejné silnice. Od toho se odvíjí i název. „Stradale” totiÅŸ znamená v italÅ¡tině jízda na silnici.

    Původ vs. tehdejší poměry

    Tahle Alfa vznikla z Tipo 33, coÅŸ byla ve své podstatě závodní verze Stradale. Ta reprezentovala Alfu Romeo v 60. a 70. letech letech na spoustě závodů jeÅŸděnÜch na okruzích. Šéfové chtěli nabídnout ten záşitek z jízdy i “prostÜm” řidičům, a tak se konstruktéři v roce 1967 dali do práce. ProstÜm je v uvozovkách, protoÅŸe takové auto si člověk ze střední třídy dovolit prostě nemůşe. Stálo totiÅŸ 9 750 000 lir a tím se stala na několik let dokonce nejdraşším autem. No zkuste si sami představit průměrného občana Itálie, kterÜ si chce na takové auto naÅ¡etřit, kdyÅŸ průměrnÜ plat činil asi 150 000 lir ročně.

    A i proto bylo vyrobeno jen 18 kusů. Ono o moc víc milovníků aut, co měli tolik peněz, snad ani nebylo.

    Jedním z mnoha důvodů tak vysoké ceny je pouÅŸití lehkého materiálu. InÅŸenÜři Alfy Romeo pouÅŸili na vÜrobu karoserií hliník (do té doby pouşívali ocel) a kola byla tvořená z hořčíkové slitiny. Zároveň na vÅ¡echny kola nechali dát kotoučové brzdy. Dveře otevírané směrem Å¡ikmo nahoru také nejsou levná záleÅŸitost a o ceně motÜlích dveří a ohnutÜch sklech přesahující aÅŸ na střechu auta asi ani nemusíme mluvit.

    Alfa Romeo 33 Stradale the First
    By Yanko Malinov – Own work, CC BY-SA 4.0

    Další čísla

    Rozměry tohoto supersportu jsou také poněkud zajímavé. Na délku měl něco pod 4 m a na šířku 1,7 m. VysokÜ byl pouze 99 cm. Měl tudíş hodně nízkou, aÅŸ nebezpečnou světlou vÜšku.

    Shrnutí

    Pojďme se teď pobavit o první otázce. Je cena srovnatelná s kvalitou a krásou? 

    Je sice pravda, ÅŸe aÅ¥ uÅŸ jste nebo nejste milovník Alfy Romeo, tohle auto se vám prostě musí líbit. kaÅŸdopádně se dají najít i o několik milionů levnější automobily, které budou téměř srovnatelné s prvky této Alfy. AÅ¥ uÅŸ vÜkonnostně, tak vzhledem.

    Bezesporu tahle Alfa patřila nejen mezi nejhezčí auta na přelomu 60. a 70. let, ale i dnes by vám nejspíš spadla brada, kdyby se okolo vás prohnala. Kdokoliv v ní seděl, musel bÜt zkrátka pirát silnic. Kort v době, kdy na okreskách nebyla omezená rychlost. Tak třeba v příštím ÅŸivotě!

    Zdroj náhledového obrázku: By edvvc – Flickr: 1968 Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, CC BY 2.0

    Picture of Matěj BlaÅŸek

    Matěj BlaÅŸek

    Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiÅŸ, ÅŸe mají duÅ¡i. Především ta stará. Zvuk motoru mě uÅŸ od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.

    Napsat komentář

    VaÅ¡e e-mailová adresa nebude zveřejněna. VyÅŸadované informace jsou označeny *