Domů » Historie » Audi Quattro: monstrum ze zlaté éry rallye

Audi Quattro: monstrum ze zlaté éry rallye

0

Skupina B byla ta nejrychlejší a nejšílenější éra rallye sportu. A také tou nejsmrtelnější. Stroje v té době neměly téměř žádné omezení. Cíl byla minimální hmotnost a maximální výkon. Auta létala v těsné blízkosti kolem diváků. Ti dokonce někdy stáli na cestě a uhýbali až těsně před jedoucím speciálem. Jízdy atakovaly hranici možného.

Audi Quattro: monstrum ze zlaté éry rallye

Audi Quattro: střela pro civilní použití

Perfektně si můžeme Group B rallye auto ukázat na ikoně jménem Audi Quattro. Tohle dvoudveřové kupé vzniklo jako úplně první sériové auto s trvalým pohonem všech kol quattro. Poháněl ho turbem přeplňovaný pětiválec 2,1 litru, díky čemuž disponoval výkonem 200 koní. Pojďme se ale podívat na Group B verzi.

Audi Quattro S1 E2

Byl představen roku 1985 s jediným cílem. Vyhrávat a nedat konkurenci ani nejmenší šanci. Byl vybaven stejným pětiválcem 2,1 litru s turbem. Byl ale naladěn na 470 koní. Během posledních závodů Group B byl výkon až 550 koní při 8000 otáčkách za minutu. Disponoval navíc systémem, který při přeřazování a brzdění nedovolil otáčkám klesnout. Díky tomu měl řidič neustále k dispozici plný výkon a nezpomaloval ho turbo-lag.

Výkon/hmotnost

Říkáte si, že 500 koní nějak šílených není. Ale až hmotnost dělá tyto hodnoty bláznivými. V závodní specifikaci totiž nepotřebujete všechny ty zbytečnosti jako koberečky, plasty atd. Hmotnost tak klesla až na 1090 kg. Nízké váhy bylo dosaženo i pomocí kevlarové karoserie upevněné na ocelovém rámu. To nám dává poměr bezmála 500 koní na 1 tunu, což je skoro dvakrát více než dnešní WRC speciály.

Neuvěřitelné zrychlení

Výkon byl posílán přes převodovku na všechna kola. Systém pohonu všech kol byl samozřejmě quattro. Převodovky byly manuální se šesti převody. Kombinací výkonu a pohonu dokázalo Quattro zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,1 sekundy.

Úspěch na americkém Pikes Peak

S upraveným speciálem Audi Quattro S1 E2 zajel německý závodník Walter Röhl legendární jízdu na závodě Pikes Peak 1987, který vyhrál. Jeho vůz měl ještě více výkonu, neboť s přibývající výškou při tomto závodě do vrchu auta ztrácejí výkon.

Foto: Silodrome.com

Přidat komentář

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články