Snad není týdne, kdy by se na nás nevalily novinky v třídě SUV. Jen tuzemská Škoda nám pravidelně přináší tyto vozy s velice inovativními jmény a pozadu samozřejmě nezůstává ani celý koncern VW. Možná proto je předzvěst konce obliby SUV z úst šéfa automobilky VW Herberta Diesse tak překvapivá.
Dává to vlastně smysl?
Třída vozů s označením SUV patří mezi nejprodávanější vozy německé automobilky VW. Při rozhovoru pro Financial Times se Herbert Diess nechal slyšet, že auta s vyšší stavbou brzo čeká pád v oblíbenosti u lidí. A důvodem bude údajně tolik probíraná elektrifikace. Když se nad tím ale zamyslíme hlouběji, tak se tomu dá poměrně těžko uvěřit. Co by způsobilo, že lidé zcela přestanou kupovat automobily, na kterých automobilky nejvíce vydělávají a mohou tak snížit jejich cenu a hromadně se zaměří na auta, které dnes zajímají jen minimum běžných řidičů. Navíc tyto vozy působí aktuálně automobilkám velké ztráty.
Důvod hledejte ve snižování emisí
Za vším stojí staré dobré minimalizování uhlíkové stopy. Vozy SUV mají větší koeficient odporu vzduchu a dojezd je tak v případě osazení bateriemi oproti normálnímu vozu mnohem menší. Dá se z toho tedy vyčíst, že s příchodem elektromobilů se mění priority zákazníků i automobilek. Diess se dokonce nechal slyšet, že u automobilky vznikne nová pozice, kterou bude tvořit „ekologický aktivista“. Ano, čtete správně.
EU na automobilky tlačí ze všech stran
Velký vliv na vývoji automobilového světa má Evropská unie. Pokud bude i nadále tlačit na snižování emisí CO2, tak se bude muset podřídit i nabídka vozů. To by znamenalo nejen úpad SUV, ale také sportovních vozů, u kterých vlastně již dnes většinou najdeme hybridní ústrojí. Prioritou automobilek by se staly vozy s minimálním obsahem motoru a hybridním ústrojím, nebo přímo elektromobily.