Cadillac – americká legenda

0
430

Automobilka Cadillac je jedna z nezapomenutelných amerických legend. Její zakladatel získal cenné zkušenosti během práce ve zbrojovce ve Springfieldu. Nabyté znalosti tak mohl okamžitě přenést do produkce kvalitních a spolehlivých automobilů. Jméno onoho konstruktéra a zakladatele značky Cadillac je Henry Martin Leland.

Od motorů k automobilům

Samozřejmě nezačal okamžitě vyrábět celé automobily. K tomu se dostal postupně. Vše začalo produkcí motorů pro automobilku Oldsmobile. Pracoval na nich s partnerem ve své dílně. Díky jeho strojařské přesnosti a nadšení probíhala výroba motorů velice úspěšně. Tak úspěšně, že v roce 1902 vzal pod svá křídla v té době krachující Henry Ford Company. Tu během následující doby proměnil na prosperující. Tento krok byl důležitý ke vzniku značky Cadillac Automobile Company. Stalo se tak tedy 22. srpna 1902 v Detroitu. Značka fungovala samostatně do roku 1909, kdy se stala vlastnictvím General Motors, což platí až dodnes.

Mnohá prvenství

První vůz byl konstruován ještě v roce 1902. Byl nazván Cadillac 10 hp. Ano, označení doopravdy odpovídalo počtu koní. Cadillac ale dále neúnavně pracoval dál na nových modelech. I v dobách předválečných a meziválečných se neustále přicházelo s inovacemi. Roku 1910 byl představen první uzavřený vůz, což byl velký krok v komfortu cestujících. V roce 1912 se Cadillac stal prvním velkosériovým prodejcem, který do svých aut montoval elektrický startér a světla. Tím ale veškerá prvenství nekončí. O pět let později totiž přišli s vodou chlazeným osmiválcem. Ten disponoval silou celých 70 koní a umožňoval dosáhnutí rychlosti 100 km/h. Na dnešní poměry nic světoborného, ale jsme stále v roce 1915. O dalších 15 let později přišel motor s dvojnásobnou silou.

Dnes platí za legendy

Podívejme se na nejznámější modely trochu důkladněji. Mnohé z nich jsou totiž dnes modlami těch, kteří se zajímají o prodej veteránů. Z předválečné doby tady máme Cadillac A, který vypadá téměř jako kočár za koně poháněný motorem. Představen byl v roce 1903. O pět let později v roce 1908 přišel Cadillac S. Vzhled moderního vozu můžete najít u Cadillacu LaSale. Je z roku 1927 a po jeho představení přišla druhá světová válka a hospodářská krize. Tyto události znamenaly výrazný útlum produkce automobilů

Poválečné období znamenalo prosperitu

Po ukončení války na nic automobilka nečekala. Vždyť už roku 1949 sjel z linky miliontý vůz s označením Cadillac. Poválečné modely navíc disponovaly charakteristickým vzhledem s masivními zadními ploutvemi. Byly to modely Fleetwood, DeVille či Eldorado. U těchto modelů nechyběly panoramatická přední skla a velké chromované části. Tyto tři znaky byly pro modely charakteristické. Tato doba také znamenala největší rozmach automobilky Cadillac. Vozy se prodávaly jako na drátkách a ročně se vyrobilo až 200 000 kusů. To platilo do doby, než v 70. letech nastala ropná krize. Cadillac to nepoložilo, ale hlavním bodem zájmu se staly malé a úsporné vozy. Díky těmto změnám se automobily jako například Seville neustále prodávaly, ale i tak automobilka ztrácela a prodeje šly výrazně dolů.

Hrany a písmenka od roku 2000

Dostáváme se do doby po roce 2000. Automobilka přichází s kompletní designovou změnu své flotily vozů. Tento koncept nazvala Art&Science. Dává bohem uhlazeným tvarům a jemným obloukům. Přicházejí výrazné přechody, ostré hrany a mohutná přední mřížka. Vše doplňují vertikální světlomety vepředu i vzadu. První vozy, u kterých můžeme tento styl vidět v akci, jsou DeVille z roku 2002 a Escalade. Většina dalších modelů je nazvána zkratkou složenou z několik písmenek, tudíž se lidem tak dobře nepamatují. Od roku 2011 jsou to sedany STS a DTS, které byly v roce 2012 doplněny crossoverem SRX a SUV modelem Escalade.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here