Facelift: Co to je a proč k němu výrobci přistupují?

0
634
facelift

Facelift je označení pro úpravu automobilu. Někdy jde pouze o design, jindy se to týká i technické stránky. Jaká jsou jeho specifika, proč k němu automobilky přistupují a kterých aut se toto „omlazení“ týká? V textu se podíváme i na to, že ač by mělo jít především o změnu k lepšímu, ne vždy se to podaří.

Co je facelift

Tak jako v plastické chirurgii, i v automobilovém průmyslu facelift označuje kosmetické úpravy. Můžeme si ho představit jako takové omlazení a zatraktivnění. Facelift auta přijde na řadu tehdy, když už se vůz nějakou dobu prodává (třeba po třech a více letech), ale jeho hvězda začíná zvolna pohasínat. Automobilka se tak snaží oslovit nové zákazníky a konkurovat ostatním značkám.

Je to docela chytrý tah. Místo toho, aby firma investovala enormní zdroje do nové modelové řady, raději trochu upraví stávající. To je ekonomicky výhodnější, a navíc to funguje. Tedy, pokud se to povede.

Výhodou naštěstí tak jako tak zůstává, že i když se úpravy zrovna dvakrát nepodaří, o autu se přesto zvýší zájem a prodeji to pomoct může. Kromě toho, že je omlazený model atraktivnější coby „nový“, lépe se takový vůz prodává i jako ojetina.

Čeho se facelift týká

Facelift je o změnách v designu či předělávkách interiéru. Na mušce bývá především vzhledová úprava karoserie. Důležitý je ovšem i uživatelský komfort a výbava. Úpravy by proto měly směřovat nejen k vizuální atraktivitě. Ale hlavně k tomu, aby byl vůz po faceliftu prokazatelně lepší a zbavil se i posledních chyb, které mohou kazit požitek z jízdy a brzdit celkový výkon.

2 typy faceliftu

Facelift lze rozdělit na dva typy.

  1. Vzhledový: Upravuje se pouze design. Mění se přední maska, nárazníky atd.
  2. Technický: Úpravy konstrukce automobilu. Nové motory, lepší technologie a výbava interiéru (multimédia, budíky), prodloužení rozvoru (uvnitř se získá o trochu víc místa) a další.

Zajímavé facelifty z poslední doby

  • Citroën C4 Cactus (od r. 2014): Důkaz toho, že méně je někdy více. Odlehčený vůz perfektní do města s pohotovostní hmotností 1080 kg potěší menší spotřebou paliva a bezproblémovou jízdou. Bohužel při faceliftu v roce 2018 přišel o praktické vzduchové polštáře Air Bumps, které pomáhaly chránit lak před odřením.
  • Peugeot 208: Během modernizace došlo k nejviditelnější změně ve spodní části nárazníku. Omlazení se v tomto případě rozhodně povedlo a Peugeotu 208 malá kosmetická úprava prospěla.
  • Toyota Auris: Auris po proměně vypadá lehce agresivněji, tvary v přední části prošly výraznou změnou. Na mušku si však vzali i palubní počítač a další prvky v interiéru.
  • Range Rover Evoque: Důkaz toho, že změny mohou být pouze minimální. U tohoto modelu facelift upravil pouze umístění světel pro denní svícení z LED diod.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno