Značka Dacia se stala pod taktovkou Renaultu především synonymem pro automobily s velmi dobrým poměrem kvality a ceny. Z produkce této automobilky se dnes budeme věnovat SUV Duster – funkčnímu, uživatelsky přívětivému a cenově dostupnému autu.
Je libo dvoukolku, nebo čtyřkolku?
Dacia Duster není jen vozem pro ty, kteří chtějí plnohodnotného off-roada s pohonem 4×4, ale i pro méně náročné řidiče, kteří potřebují všestranného a spolehlivého pracanta, který na jedné straně bezpečně dopraví rodinu na chatu a navozí materiál na stavbu nového plotu, nebo pomůže pokácet starou třešeň, která vám již roky znepříjemňuje výhled z okna. Duster se samozřejmě kromě varianty 4×4 vyrábí i s náhonem na přední kola, díky čemuž má objemnější zavazadlový prostor a v této variantě je skvělým rodinným vozem.
Jednoduchost a funkčnost
Předností auta je jednoduchá konstrukce a díky vysoké světlosti podvozku zvládne jízdu v terénu a na rozbitých cestách, přičemž zachovává pro posádku slušný komfort. Na Dusteru, tedy až na několik detailů (např. složitější nastavení vnějších zrcátek), oceníte především funkčnost, spolehlivost a nízké provozní náklady. Co se pak týče jízdních vlastností, jízda je plynulá a vůz se vcelku dobře ovládá.
Naftu nebo benzín?
Co se týče benzínových motorů, nabízí Dacia u modelu Duster 16ventilové motory 1,2 TCe 125 a 1,6 SCe 114 k, který má výhodnější pořizovací cenu, ale je o něco línější. Dieslové motory jsou u Dusteru k mání ve dvou variantách: 90 k a 109 k. Motory jsou takřka nezničitelné a jsou velmi úsporné. Pro Vaši představu je výrobcem udávaná průměrná spotřeba paliva u motoru dCi 90 4,4 l/100 km, u silnějšího dCi 109 4×2 je 4,4 l/100 km a ve variantě 4×4 je to 4,7 l/100 km.
Interiér a výbava
Interiér je pojat s důrazem spíše na prostor, než na styl. Široká zadní lavice nabízí dostatek prostoru pro tři osoby a díky vyšší střeše vozu má posádka i dostatek prostoru pro hlavu.
V základní výbavě Dusteru Dacia sice trochu přitlačila a nyní kromě 2 předních airbagů zahrnuje i přední boční airbagy, indikaci tlaku v kolech, posilovač řízení a přípravu na autorádio, avšak auto je tak dost holé a doporučujeme před eventuální koupí dobře prostudovat možnosti výbavy, neboť cena mezi jednotlivými výbavovými stupni neroste nijak dramaticky.
Bezpečnost až na prvním místě
Podstatnou výhodou Dusteru je jeho již zmíněná cenová dostupnost. Dacia Duster, je výrazně levnější než jeho přímí konkurenti, jako je Renault Captur, Suzuki Vitara, Nissan Juke, či Škoda Yeti. Duster je dokonce levnější než mnohé z menších městských vozů a ocení ho i ti, kteří po vozech SUV pokukují hlavně kvůli jejich větší bezpečnosti, jakkoliv ta je předmětem vzrušených diskusí na internetových fórech. Statistiky úmrtnosti při autonehodách však hovoří jasně pro vozy SUV.
Nízká pořizovací cena, rozumné provozní náklady a praktický design bez zbytečného luxusu znamená, že Duster, i přes některé své technologické a dynamické nedokonalosti, bude ideální volbou pro ty, kteří hledají dostupné, univerzální, dobře zkonstruované, snadno ovladatelné a na údržbu nenáročné vozidlo. Více o vozech Dacia a Renault na www.rpz.cz.
Jeden komentář
Celkově auto nevypadá špatně, ale spíše bych si tam přál například nějaké pěkné 2din autorádio.