EU bude od 1. ledna sledovat spotřebu vozů. I vašeho

0
234
průměrná spotřeba paliva

Je to téměř každodenně probírané téma, ale snaha EU o snížení emisí nás někdy i přesto překvapí. Chystanou novinkou bude monitoring spotřeby automobilů. Ano, bohužel čtete správně. Systém bude sledovat vaši spotřebu, a zbývá snad už jen jedna otázka: Kam tohle všechno povede?

Porovnání reálné a papírové spotřeby

Od 1. ledna 2020 vejde v platnost povinnost evidence reálné skutečné spotřeby vozidla. V první vlně se bude jednat pouze o nově homologovaná auta, ale rok 2020 bude též využit jako přechodné období, kdy se podobný systém dostane i do vozů dříve vyrobených. S rokem 2021 se tedy všechny úlevy a výjimky poškrtají a každé nové zaregistrované vozidlo bude muset odhalit informace o spotřebě a nakládáním s palivem.

Bude vás zajímat: Kalkulačka průměrné spotřeby

Počítač vozu bude během cesty shromažďovat data, jež se budou ukládat do paměti. Jakým způsobem se budou zpracovávat, to zatím ani nevíme. Jako základní údaj se bude brát katalogová spotřeba a ta bude porovnávána se spotřebou reálnou. EU si od toho slibuje dokonalý přehled nad hospodárností produkovaných vozidel. Samotná elektronika vozu proto bude dohlížet na efektivitu pohonných jednotek a dojde i na elektromobily. Tam se nebudou řešit litry paliva ale kWh.

Kdo bude platit více za emisní daň?

Systém shromažďování dat o reálné spotřebě je v autech už dnes. Ale nikdo ho zatím nemá právo shromažďovat a hromadně zpracovávat. A to se od 1. ledna změní. Odchylka přitom může činit pouze 5 procent. 1. ledna má tento monitoring vejít v planost, ale nikdo zatím pořádně neví, jak se budou tato data získávat. Samozřejmě se ale ví, k čemu se budou používat. Půjde o novou daň za emise, tudíž by lidé s větší spotřebou paliva prostě posílali více peněz. Půjde tak nejen o naložené auta, ale třeba i o vozy používané na okruzích.

Dostane se i na hybridy

Když se nad tím zamyslíme, tak je potřeba vzpomenout i trend v podobě hybridů. Ptáte se proč, když by teoreticky měly jezdit skoro za „děkuji“? Ona to totiž v praxi taková zelená sláva není. Mnoho lidí si hybridy koupilo jen díky obrovským dotacím a elektrický pohon ani nepoužívají. Papírová spotřeba 1 až 2 litru je tedy pouhým údajem v brožurce. Nabíjecí kabely mnozí ani nevytáhnou a reálná spotřeba se dostane na úroveň klasického spalovacího auta.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here