Ford GT je legendární vůz s motorem uprostřed a osmiválcem. Jinak známý také jako GT40, díru do světa udělal tím, že třikrát vyhrál jeden z nejprestižnějších automobilových závodů – závod v Le Mans.
Toto třínásobné vítezství patří mezi nejznámější úspěchy automobilky Ford a zaručilo ji místo na výsluní. Právě úspěchy na závodech byly jedním z největších reklamních taháků (a věřím, že částečně je tomu tak i dodnes). A právě za tímto účelem byl Ford GT zkonstruován – aby na závodních okruzích natřel Ferrari a přinesl Fordu slávu.
Ford už samozřejmě nějaké zkušenosti a úspěchy ze závodů na kontě měl, především z Ameriky. V Evropě to tak růžově nevypadalo. Henry Ford si už dlouho přál závodit v Le Mans, ale chyběl mu pro to vhodný reprezentant – závoďák, který by si podal konkurenci.
Historie Fordu GT
Původně mohlo být všechno jinak. Zkraje šedesátých let se totiž přetřásalo, že Enzo Ferrari prodá svou automobilku. Henry Ford to viděl jako velkou příležitost a dělal vše pro to, aby Ferrari získal pro sebe. Enzo nakonec vycouval, Ford se ale nepustil myšlenky, že si italskou automobilku podmaní. Tentokrát vlastním autem.
Hned na to zahájil spolupráci se společností Lola. Ta už měla s osmiválci Fordu zkušenosti. A jejich vlastní vůz Lola GT na Le Mans v roce 63 předvedl velice dobrý výkon. Do týmu dále přizvali bývalého inženýra z Aston Martinu, Jona Wyera, a také Roye Lunna. Ten se zase zasloužil o koncept Fordu Mustangu s motorem uprostřed. Motor uprostřed se nakonec pro závodní auta ukázal jako nejlepší řešení.
První prototyp Ford GT/101 předvedli veřejnosti v roce 1964 na autosalonu v New Yorku jako speciál. Prodejní cena byla stanovena na 5200 USD. Poprvé Ford vyhrál Le Mans v roce 1966. Podívejte se na film Le Man’s 66 (a další nej filmy o autech) a zjistěte, jak to tenkrát bylo. Následovala další vítězství a potom umístění na stupni vítězů.
Ford GT 2005-2006
Nesmíme zapomenout na Ford GT z let 2005 až 2006. Tentokrát však nešlo o dravý závoďák, ale o silniční vůz. Samozřejmě se pořád jedná o moderní superauto, ovšem s tím rozdílem, že je kapku šetrnější. To ovšem neznamená, že nepotřebuje zkušeného řidiče. Chybí mu kontrola trakce a stabilizace. Takže potřebuje pevnou ruku. Dosahuje rychlosti až 205 km/h a z nuly na sto zrychlí za méně než 4 sekundy.
Tohoto modelu bylo vyrobeno na 3452 kusů. Popularity svého předchůdce sice nikdy nedosáhl, avšak stále je to třída ve své kategorii.
Legenda pokračuje
Zhruba před deseti lety, v roce 2012, se automobilka Ford rozhodla oživit původní legendu GT40. Opět si za cíl stanovili porazit Ferrari v Le Mans. Za tímto účelem zkonstruovali nový Ford GT, dravý sportovní vůz, který kombinuje závodní prvky původního GT40 s vylepšeními z modelu z let 2005 a 2006.
Technologicky je však podstatně dál co se týče aerodynamiky a ovladatelnosti. Ferrari porazil přesně na padesáté výročí vítězství v roce 2016. I další rok byl úspěšný a umístil se hned za Aston Martinem.
Jako zákazník si můžete nového Forda GT pořídit – počítejte ale s tím, že byl zkonstruovaný jako vůz závodní, nikoliv cestovní, tak jako většina GT.
Zdroj fotografií: Sportovnivozy.cz