Domů » Historie » Ford Sierra, milovaná i nesnášená

Ford Sierra, milovaná i nesnášená

0

Na svou dobu disponovala Sierra nadčasovým vzhledem. Tato jedinečnost často působila rozporuplné názory. Svými tvary a křivkami se naprosto odlišovala od zbytku soudobých modelů. V mnoha ohledech kopírovala Probe III, ale nedisponovala zakrytými zadními koly a podvozkem. Byla nabízena ve tří a pětidveřové verzi. Později přišla i verze kombi a čtyřdveřový sedan. Co ale u Sierry bylo úžasné, to byl aerodynamický odpor. Ten byl označen hodnotou Cx = 0,34, což byla rekordní hodnota ve své třídě.

Ford Sierra, milovaná i nesnášená

Možná až moc moderní

Její tvar a vzhled byl výhodou a zároveň prokletím. Recenzenti a stálí zákazníci Fordu ohledně nadčasového designu nešetřili kritikou. I přes odpor se za dobu 11 let prodalo skoro 2 700 500 vozů. To umožnil prodej do velké části světa. Sierru tak bylo možné koupit v Belgii, Německu, Argentině nebo na Novém Zélandu a Venezuele.

Prodej skončil v roce 1993 a Sierra byla nahrazena Mondeem. Prodej skladových zásob skončil až v roce 1995.

Neustálé inovace, neustálé problémy

Konstrukce nabízela výborný jízdní komfort, pohodlí díky prostornému interiéru a prvky pasivní bezpečnosti. Potýkala se ale s mnoha nepříjemnostmi. První modely prokazovaly citlivost na boční vítr, což bylo později vyřešeno několika integrovanými spoilery. A seznam problémů pokračoval dále.

Velké problémy byly s kvalitou zpracování a použitými materiály, které byly náchylné ke korozi. Spotřeba u motoru V6 byla enormní. To provázely také časté úniky provozních kapalin a vůle na nápravách. To byly důvody častých reklamacích. Dnes jsou to důvody jejich vyřazení.

Prostorný interiér

Interiér řidiče nikdy nezklamal. Byl vysoce přizpůsobivý a vydržel každodenní používání. Verze liftback disponovala asymetricky dělenými zadními opěradly, které bylo možné zcela sklopit. Při jejich úplném sklopení se zadní strana opěradel vyrovnala s podlahou kufru. Tímto vznikl rovný rozměrný prostor. Nebyl omezen ani podběhy zadních kol. Nakládání předmětů do kufru bylo tak snadné, jak jen mohlo u liftbacku být. Celkový zavazadlový prostor se tak pohyboval mezi 390 l až 1 195 l. Verze kombi nabízela až 1 470 litrů.

Vybrat si motorizaci chvíli trvalo

A co tento vůz pohánělo? Zákazník měl při volbě motorizace bohatý výběr. Začněme čtyřválcem. Motor s označením Pinto vybaven osvědčenými rozvody OHC. Objemy byly 1,3, 1,6, 1,8 a 2,0 litr. Záleželo tak na řidiči, jestli upřednostňuje spotřebu nebo svižnost. Tím výběr nekončí. Dále tu byl šestiválec, kterému se říkalo Kolín. A je tu zase bohatý výběr objemů. 2,0, 2,3, 2,8 a 2,9 litr. Postupně se odstoupilo od 1,3 litru. A ne ve všech zemích byly dostupné všechny motorizace.

Tím ale možnosti nekončily. Zpočátku byly všechny motory kombinovatelné s různými převodovkami. Na výběr byla čtyř a pětistupňová manuální převodovka a tří nebo čtyřstupňový automat. Diesely byly kombinovatelné pouze s pětistupňovým manuálem.

Různé verze výbavy

Vozy s vyšší výbavou disponovaly též rozdílnou přídí s upraveným nárazníkem s mlhovkami a dodatečnými dálkovými světlomety. A výbavových verzí byl také nespočet. Nejrozšířenější byly verze L, GL a špičková Ghia. Setkáte se ale s různým označením vozů, protože se lišily podle trhu a  změnami prošly také během let. Zmíněná verze Ghia nabízela řidiči palubní počítač i elektrické ovládání všech oken. S postupem let ale palubní počítač zmizel. Zastoupil ho panel s kontrolkami signalizujícími náledí, nedovřené dveře nebo náledí.

Neztratil se ani na závodní scéně

Ford Sierra se dočkala i závodních úprav. Jednalo se o verze XR4i, XR4x4 a RS Cosworth. Tyto modely zažily množství úspěchů hlavně v rally, ale neztratily se ani na okruzích s modelem XR4Ti. V následujících letech přišly modely RS Cosworth a RS 500. Jednalo se o úspěšné vozy, jejichž výsledky už model RS Cosworth 4×4  nebyl schopen zopakovat.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

Nosič kol na tažné zařízení Yakima JustClick 2

Yakima – specialista na nosiče kol na auto

0
Milovníci cyklistiky potřebují čas od času převézt kola do větší vzdálenosti. Jejich umístění v úložném prostoru auta není příliš ideální a bezpečné. Proto je...