Ford Sierra, milovaná i nesnášená

0
11709
Ford Sierra

Na svou dobu disponovala Sierra nadčasovým vzhledem. Tato jedinečnost často působila rozporuplné názory. Svými tvary a křivkami se naprosto odlišovala od zbytku soudobých modelů. V mnoha ohledech kopírovala Probe III, ale nedisponovala zakrytými zadními koly a podvozkem. Byla nabízena ve tří a pětidveřové verzi. Později přišla i verze kombi a čtyřdveřový sedan. Co ale u Sierry bylo úžasné, to byl aerodynamický odpor. Ten byl označen hodnotou Cx = 0,34, což byla rekordní hodnota ve své třídě.

Možná až moc moderní

Její tvar a vzhled byl výhodou a zároveň prokletím. Recenzenti a stálí zákazníci Fordu ohledně nadčasového designu nešetřili kritikou. I přes odpor se za dobu 11 let prodalo skoro 2 700 500 vozů. To umožnil prodej do velké části světa. Sierru tak bylo možné koupit v Belgii, Německu, Argentině nebo na Novém Zélandu a Venezuele.

Prodej skončil v roce 1993 a Sierra byla nahrazena Mondeem. Prodej skladových zásob skončil až v roce 1995.

Neustálé inovace, neustálé problémy

Konstrukce nabízela výborný jízdní komfort, pohodlí díky prostornému interiéru a prvky pasivní bezpečnosti. Potýkala se ale s mnoha nepříjemnostmi. První modely prokazovaly citlivost na boční vítr, což bylo později vyřešeno několika integrovanými spoilery. A seznam problémů pokračoval dále.

Velké problémy byly s kvalitou zpracování a použitými materiály, které byly náchylné ke korozi. Spotřeba u motoru V6 byla enormní. To provázely také časté úniky provozních kapalin a vůle na nápravách. To byly důvody častých reklamacích. Dnes jsou to důvody jejich vyřazení.

Prostorný interiér

Interiér řidiče nikdy nezklamal. Byl vysoce přizpůsobivý a vydržel každodenní používání. Verze liftback disponovala asymetricky dělenými zadními opěradly, které bylo možné zcela sklopit. Při jejich úplném sklopení se zadní strana opěradel vyrovnala s podlahou kufru. Tímto vznikl rovný rozměrný prostor. Nebyl omezen ani podběhy zadních kol. Nakládání předmětů do kufru bylo tak snadné, jak jen mohlo u liftbacku být. Celkový zavazadlový prostor se tak pohyboval mezi 390 l až 1 195 l. Verze kombi nabízela až 1 470 litrů.

Vybrat si motorizaci chvíli trvalo

A co tento vůz pohánělo? Zákazník měl při volbě motorizace bohatý výběr. Začněme čtyřválcem. Motor s označením Pinto vybaven osvědčenými rozvody OHC. Objemy byly 1,3, 1,6, 1,8 a 2,0 litr. Záleželo tak na řidiči, jestli upřednostňuje spotřebu nebo svižnost. Tím výběr nekončí. Dále tu byl šestiválec, kterému se říkalo Kolín. A je tu zase bohatý výběr objemů. 2,0, 2,3, 2,8 a 2,9 litr. Postupně se odstoupilo od 1,3 litru. A ne ve všech zemích byly dostupné všechny motorizace.

Tím ale možnosti nekončily. Zpočátku byly všechny motory kombinovatelné s různými převodovkami. Na výběr byla čtyř a pětistupňová manuální převodovka a tří nebo čtyřstupňový automat. Diesely byly kombinovatelné pouze s pětistupňovým manuálem.

Různé verze výbavy

Vozy s vyšší výbavou disponovaly též rozdílnou přídí s upraveným nárazníkem s mlhovkami a dodatečnými dálkovými světlomety. A výbavových verzí byl také nespočet. Nejrozšířenější byly verze L, GL a špičková Ghia. Setkáte se ale s různým označením vozů, protože se lišily podle trhu a  změnami prošly také během let. Zmíněná verze Ghia nabízela řidiči palubní počítač i elektrické ovládání všech oken. S postupem let ale palubní počítač zmizel. Zastoupil ho panel s kontrolkami signalizujícími náledí, nedovřené dveře nebo náledí.

Neztratil se ani na závodní scéně

Ford Sierra se dočkala i závodních úprav. Jednalo se o verze XR4i, XR4x4 a RS Cosworth. Tyto modely zažily množství úspěchů hlavně v rally, ale neztratily se ani na okruzích s modelem XR4Ti. V následujících letech přišly modely RS Cosworth a RS 500. Jednalo se o úspěšné vozy, jejichž výsledky už model RS Cosworth 4×4  nebyl schopen zopakovat.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here