Historie
🕓 4 min

Historie divokých amerických koní

Zábava pro masy, to byl první Mustang

Šedesátá léta se v USA nesla ve znamení velkého hospodářského rozmachu. V jeho čele stáli především mladí lidé, narození během velkého baby boomu po ukončení druhé světové války. Tato mladá generace toužila po zábavě. A tu sem jim rozhodl Ford nabídnout. V roce 1962 se na velké ceně slavnostně představil vůz, nesoucí jméno slavné bojové stíhačky z druhé světové války, Mustang I. Jednalo se o prototyp dvoumístného, sportovního kabrioletu s vidlicovým, čtyřválcovým motorem, který byl umístěn před zadní nápravou. Tento futuristicky vyhlížející vůz si nikdy nezískal srdce fanoušků a bylo třeba vymyslet odlišnou konstrukci vozu.

První „nabušenec“

V dubnu roku 1964 Ford slavnostně odhalil na veletrhu v New Yorku nový, čtyřmístný sportovní vůz s dlouhou kapotou a krátkou zadní částí. Tento vůz dal vzniknout nové kategorii vozů – tvz. Pony Cars, která se později transformovala do „nabušených aut“ – Muscle Cars.

Výkon za pakatel

Řeč je samozřejmě o legendárním Mustangu první generace. Ta/o byla již od zahájení výroby k dispozici ve verzi s pevnou střechou – fastback, a verzi se střechou stahovací – cabrio. První modely byly označovány jako modelový rok 1964 ½. Modelová verze 1965 se od té původní lišila pouze v detailech a mustang se tak okamžitě stal prodejním trhákem. Zákazníci si zamilovali jeho elegantní tvary, které se mnohem více blížily, tehdy oblíbeným vozům z Evropy. Největší podíl má ale na jeho úspěšnosti cena. Při pohledu na vůz odhadovali kolemjdoucí cenu kolem 3. 500$. Nový vůz v základní verzi kupé s šestiválcovým motorem 2,7 litru a výkonem 100 koní, přitom nevyšel ani na 2 400$.

Za to vůz vděčil zejména použití mnoha dílů z dvoumístného Falconu a dalších současně vyráběných Fordů.

Shelby pro fajnšmekry

Samozřejmě, že 2,7 litrový šestiválec nebyl jedinou dostupnou motorizací. Ford také nabízel 3,3 litrový šestiválec s výkonem 115 koní a 4,2 litrovou „vé osmičku“ se 120 koňmi pod kapotou. Pro opravdové fajnšmekry vznikla verze s vidlicovým osmiválcem, pod kterou byl podepsán slavný konstruktér, Carol Shelby. Ten ladil motory jednotlivých verzí na 210, 220 a dokonce až 270 koňských sil.

Postupem času přibývaly verze Boss, GT, Mach 1 a mnoho dalších.

Druhá generace

Deset let po představení legendárního mustangu první generace, jsme se dočkali generace druhé. Ta si již ve svých počátcích musela projít těžkými chvílemi. Svou premiéru si prožila v roce 1973, čili rok po velké ropné krizi. Mustang se tak musel z velkého „nabušence“ stát kompaktním sedanem s úsporným motorem. Fanoušci se sice nakonec dočkali vymodlené pětilitrovévé osmičky“, její výkon byl ale omezen na pouhých 130 koní. Jeho nejsilnější verze, Cobra R, přišla v posledním roce výroby, roku 1978, a to s maximálním výkonem, pouhých 170 koní. O tom, že se Mustang II. nikdy nestal oblíbeným vozem, jako jeho předchůdce, svědčí i fakt, že na rozdíl od deseti let produkce první generace, se ta druhá vyráběla pouze 4 roky.

Třetí generace

Třetí generace se objevila již v roce 1979. Její příchod byl ve znamení velkého návratu mezi oblíbence amerických motoristů. O jeho oblíbenosti vypovídá i to, že z výrobních linek tento model definitivně zmizel až po čtrnácti letech. Na rozdíl od první generace, byl vůz v prvních letech produkce dostupný ve verzi kabriolet. Této varianty jsme se dočkali až po deseti letech výroby.

Oblý silák

Při navrhování čtvrté generace se designéři rozhodli opustit ohranaté tvary a Mustang se podstatně zaoblil. I přes uhlazený design si ale čtvrtý mustang udržel pověst „nabušeného“auta. Jeho vrcholná verze, Cobra SVT, dosahovala výkonu 310 koňských sil.

Mustang dnes

S příchodem páté generace v roce 2005 jsme se dočkali opět následovníka první generace. A stejně jako první generace, se i ta pátá dočkala ohromného úspěchu. Na ten plynule navazuje generace šestá, která byla mnohými experty vyhlášena jako jedno z nejlepších auto loňského roku.

Foto zdroj: Wikipedia, Wikimedia

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *