Maserati – značka mnoha tváří
Revoluční technická řešení, dech beroucí designerské kousky, bezkonkurenční závodní speciály i masové produkční vozy. To vše nabídla slavná značka Maserati během své, více jak stoleté, historie. Za svých sto jedna let, si toho automobilka prožila opravdu hodně. O tom, že ne vždy šlo o období bez mráčku, se pojďme přesvědčit v krátké procházce historií, této veleslavné značky.
Sen bratrů Maseratiových
Historie automobilky Maserati se začala psát v prosinci, roku 1914. Tehdy založili čtyři bratři (Affierri, Bindo, Ernesto a Ettore) Maseratiové v italské Boloni malou společnost, věnující se hlavně opravě závodních vozů, výrobě motorových svíček, a stavbě závodních vozů pro značky Diatto a Fraschini.
První závodní úspěchy
První automobil, který bratři Maseraiové postavili z vlastní iniciativy, pod vlastním jménem, byl model Maserati Tipo 26. Ten byl poháněný řadovým osmiválcem o objemu 1,5 litru, jemuž k jeho výkonu 120 koní dopomáhal kompresor značky Roots. Nedlouho po jeho představení stál tento vůz na startu závodu Targa Florio. Za jeho volantem se objevil sám jeden ze zakladatelů společnosti – Alfieri Maserati. Při tomto závodním debutu dokázal Maserati se svým Tipem 26 ve své kategorii zaujmout první příčku a v celkovém hodnocení mu patřila devátá pozice.
Na základě tohoto úspěchu pokračovali bratři Maserati ve vývoji svých vozů a hlavně ve vývoji svých motorů, kterým neustále zvyšovali objem, až na 2,5 litru. Díky tomuto přístupu se Maserati povedlo v roce 1929 překonat italský rychlostní rekord na desetikilometrové trati.
Od roku 1930 se z Maserati stala závodní velmoc evropských rozměrů a jejich vozy soupeřily na tratích s takovými jmény, jako Alfa Romeo nebo Bugatti. V roce 1932 byl ovšem vývoj nových vozů razantně zpomalen smrtí jednoho ze zakladatelů, Alfieriho Maserati a odchodem Binda Maserati. Přesto vozy Maserati nadále kralovaly evropským závodištím.
Majiteli se stávají Orsiovi
V roce 1937 se ani Maserati neubránilo příchodu známé finanční krize a původní majitelé byli donuceni svou automobilku odprodat. Novými majiteli Maserati se stali Adolfo a Omer Orsiovi. Ti po převzetí společnosti ihned zahájili práce na nových vozech. Ty sice v Evropě nenavázaly na úspěchy svých předchůdců, dařilo se jim ale v USA, kde americký pilot Wilbur Shaw dokázal s vozem 8CTF zvítězit v závodě 500 mil Indianapolis.
V následující dekádě se společnost přesunula za domovské Boloni do Modeny. Po ukončení druhé světové války se společnost, stále pod vedením Orsiů, začala věnovat stavbě cestovních vozů. Prvním z nich byl model A6 1500. Elegantní Grand Tourer s karosérií od Pininfariny se ovšem nikdy netěšilo velké oblibě. Celkově vzniklo pouze 60 kusů.
Fangio mistrem světa
V letech padesátých se automobilka rozhodla navázat na svou slavnou závodní historii. Roku 1954 svět spatřil poslední vůz značky, který se kdy účastnil velkých cen. Jednalo se o model 250F, který dokázal zvítězit ve třiceti závodech. Za jeho volantem se objevila taková zvučná jména jako Stirling Moss, který dokázal pro Maserati vybojovat druhé místo v celkovém hodnocení mistrovství světa a Juan Manuel Fangio, kterému se podařilo s vozem Maserati celý seriál závodů mistrovství světa ovládnout.
V roce 1957 se stáj Maserati stáhla ze závodního prostředí a omezila i výrobu závodních vozů pro soukromé týmy. Namísto toho se začala plně věnovat malosériové výrobě cestovních vozů.
Spásný model 3500GT
V tomto směru pokračuje automobilka s vývojem již zmíněného modelu A6. Ve stejném období se Maserati začalo věnovat závodům do vrchu a závodům cestovních vozů. I zde se automobilce neobyčejně dařilo, nic to ale nemělo na finanční tísni, ve které se Maserati dlouhodobě nacházelo. Jako spása se ukázal až model Maserati 3500 GT. Velké, pohodlné „GéTéčko“ s hliníkovou karosérií od Touring, se stalo hitem zejména na americkém trhu.
Legendární Quattroporte a úchvatné Ghibli
Díky finančními přílivu, který přinesl prodej takřka tří tisíc modelů 3500GT, si mohla společnost dovolit rozsáhlejší vývoj. Ten přinesl v roce 1963 luxusní čtyřdveřový sedan, který se stal nejúspěšnějším modelem automobilky. Tím je samozřejmě Quattroporte.
Rok 1966 přinesl automobilovému světu jeden z nejkrásnějších vozů všech dob. Tím se stalo Maserati Ghibli, postavené na bázi Maserati Mexico, s vidlicovým osmiválcem 4,7 litru pod kapotou. O design vozu se zasloužil věhlasný Giorgetto Giugiaro, jenž Ghibli považuje za svou vůbec nejlepší práci.
Citroën přebírá otěže
Roku 1968 byla ukončena samostatná historie automobilky Maserati, kterou pod svou kontrolu převzala francouzská automobilka Citroën. Francouzi se zajímali především o zkušenosti Maserati se stavbou silných a spolehlivých motorů. Spolupráce probíhala ale i obráceně a vozy Maserati začaly využívat hydraulický podvozek a mnoho dalších technických inovací. Například v roce 1971 přišlo Maserati s modelem Bora v motorem V8 a Merak s agregátem V6.
Čím se tyto vozy tolik odlišovaly od ostatních vozů značky, bylo právě uložení motoru. Zatímco Maserati se vždy striktně drželo tradičního uložení motoru vpředu a pohonem zadních kol, Bora a Merak se chlubily motorem uprostřed. Dalším experimentem Citroënu s pohonem vozu Maserati bylo Quattroporte druhé generace, které disponovala pohonem předních kol. O tento vůz pochopitelně neprojevil nikdo zájem, vzniklo pouhých 13 vozů a model nebyl nikdy ani homologován.
Období pod De Tomasem
V následujících letech byl Citroën donucen vyhlásit úpadek a společnost převzal argentinský podnikatel Alejandro De Tomaso. Pod jeho vedení Maserati úspěšně představilo modely Kyalami, Quattroporte III a legendární Biturbo.
Nadvláda Fiatu a Ferrari
V roce 1989 se podařilo italskému Fiatu získat 49 % akcií Maserati a začal výrazně zasahovat do výrobního programu společnosti a v polovině roku 1993 nad ní zcela převzal kontrolu.
Prvním plodem této změny bylo sportovní kupé se známým jménem Ghibli. V roce 1994 byl představena čtvrtá generace modelu Quattroporte s přeplňovanými motory V6 o objemu 2 a 2,8 litru. O dva roky později byl představen model s motorem V8 3,2 litru.
V roce 1997 se majitelem Maserati stal její konkurent, rovněž z portfolia Fiatu – Ferrari, které se rozhodlo z Maserati udělat svou luxusní divizi a v nové továrně Maserati byla zahájena výroba vozů Ferrari Enzo a Quattroporte se čtyřlitrovým motorem V8.
Stabilita a růst současných let
V současnosti se Maserati těší velkému růstu. Ten je podpořen novou generací modelu Quattroporte, sportovnějšího Ghibli a nedávno představeného, prvního SUV značky – Levante.
Foto: wikimedia.org