Automobily Volkswagen jsou dlouhodobě nejen v České republice velmi poptávané. Německá automobilka zaujala spotřebitele hned několika různými modely a mezi ty nejoblíbenější se řadí hlavně Volkswagen Passat. Znáte ale historii tohoto modelu a jednotlivé generace? Tak právě na to se podíváme v tomto článku.
Historie modelu Passat je úctyhodná a první verze spatřila světlo světa už v roce 1973. Od té doby automobilka stihla připravit a následně i vyrobit už osm generací. V roce 2023 se má zároveň začít vyrábět už i generace devátá, na kterou se i řada českých spotřebitelů či firem těší. K Passatu má velmi blízko model Superb od české společnosti Škoda, a právě tento model od Volkswagenu je velkým konkurentem.
První generace
První generace vozu Volkswagen Passat (B1) se dostala na trh už v roce 1973. Tato generace měla za úkol nahradit tehdy už zastaralé modely Volkswagen 1600 a 411. Své zákazníky se Passat v té době snažil získat díky na tu dobu velmi modernímu designu se splývanou karoserií či unikátním pohonem předních kol.
Nejvýkonnější vůz v té době zaujal zákazníky silou 63 kW a v nabídce byl ve čtyřdveřové či dvoudveřové verzi. První generace se v továrnách vyráběla až do roku 1980. V roce 1977 přišla modernizace, která řadu tehdejších firem i spotřebitelů zaujala.
Autor: Sven Storbeck, Licence: Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0)
Druhá generace
Druhá generace Volkswagen Passat B2 se vyráběla v letech 1980 až 1988. Vůbec poprvé v rámci tohoto modelu se pracovalo i s pohonem všech kol. Celosvětově se prodalo celkem 4,5 milionu kusů tohoto vozu. V nabídce byl ve variantě sedan, kombi i hatchback a vozy poháněla celá řada motorů, a to včetně pětiválce 1,9 litru s 85 kilowatty.
Autor: Lothar Spurzem, Licence: Attribution-ShareAlike 2.0 Germany (CC BY-SA 2.0 DE)
Třetí generace
V letech 1988 až 1993 se pak vyráběla generace třetí, a tedy VW Passat B3. K představení tohoto modelu došlo na ženevském autosalonu a oproti dřívějším generacím přišla automobilka Volkswagen i se sportovním motorem VR6 s výkonem 128 kilowatt. Poměrně velké změny se dotkly i designu, neboť Passat B3 nabídl svým zákazníkům objemné nárazníky či zaoblené a robustní tvary.
Autor: Rudolf Stricker, Licence: Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0)
Čtvrtá generace
Další etapou byla generace čtvrtá, a tedy Passat B4. Oproti třetí generaci však výrobce nepřišel s nějakými závratnými změnami. Řidiči však mohli ocenit čtyřramenný volant nebo kompaktní přístrojovou desku. Volkswagen do této generace přidal řadu bezpečnostních prvků. Řidič i spolujezdec se dočkal airbagů a výhodou byly i napínače bezpečnostních pásů. Objevil se i systém ABS.
Čtvrtá generace je vlastně takovým faceliftem předchozí verze B3. V rámci tohoto modelu se pracovalo už i s turbodieselem 1.9 TDI (66 kW) s přímým vstřikováním paliva. K výrobě této generace docházelo v letech 1993 až 1997.
Pátá generace
Netrvalo to moc dlouho, a už v roce 1996 se do výroby dostala v pořadí pátá generace Volkswagen Passat s označením B5. K modernizaci tohoto modelu docházelo ve fabrikách v letech 2000 až 2005 a oproti první verzi nabídl tento model třeba i prodloužené rozvory náprav. Modernizovaná verze se označovala jako B5,5.
Pátou generaci mnoho expertů vnímá jako přelomovou, a to i díky dlouhé výrobní době. Řidiče po celém světě zaujal prostor či dobře odhlučněný interiér. Na tu dobu tento vůz nabídl i velký komfort či aerodynamiku. Předností však byla i bezpečnost.
Zájemci o tento vůz si mohli vybírat z dvou turbodieselů a pěti zážehových motorů. Na světě se prodaly celkem 4 miliony kusů, což je rovněž dokladem toho, že jde o jeden z nejvíce povedených modelů v rámci celé historie automobilky Volkswagen.
Foto: Sportovnivozy.cz
Šestá generace
Varianta B6 procházela výrobou v letech 2005 až 2010. Vůz dodnes dokáže dosahovat téměř 200 kilometrové rychlosti, a to zároveň při příjemné spotřebě. Téměř žádný jiný vůz nemohl v té době přesvědčit své případné kupce takovou spotřebu a podle oficiálních údajů se pohybovala i kolem pěti litrů na sto kilometrů, samozřejmě v závislosti na konkrétní motorizaci.
Oproti předchozím generacím se Volkswagen v rámci této zaměřil na masku chladiče ve tvaru useknutého V. Zájemce ale často zaujaly i zaryté světlomety do nárazníků.
V roce 2008 se v rámci tohoto modelu začalo pracovat i s modelem Passat CC, který nejprve své zákazníky lovil ve Spojených státech a až následně se dostal do Evropy. Volkswagen chtěl tímto modelem připravit luxusnější verzi Passatu, která nabídne dynamickou a zároveň sportovní jízdu.
Autor: Vauxford, Licence: Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Sedmá generace
V letech 2010 až 2014 se pak dostala do výroby už generace sedmá, a tedy Volkswagen Passat B7. V technickém pojetí vycházela ze svého předchůdce. V tomto ohledu se tak jedná v podstatě o modernizaci předchozí šesté generace. Touto generací se Volkswagen z hlediska exteriéru přiblížil dalším nabízeným modelům, jako je Polo, Golf či Sharan, a to hlavně díky velké masce s vodorovným žebrováním nebo díky specifickým zadním světlům.
Autor: High Contrast, Licence: Attribution 3.0 Germany (CC BY 3.0 DE)
Osmá generace
Stejně jako předchozí generace se vedení automobilky Volkswagen rozhodlo, že i generace B8 bude nabízena ve variantě sedan a combi (označení Passat Variant). Z pohledu designu se konstruktéři rozhodli vsadit na ostré hrany a poprvé v historii tohoto modelu měli zájemci možnost si za příplatek pořídit i digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3″.
Foto: Sportovnivozy.cz