Výměna oleje jednou za čas čeká každého z nás. Jestli právě teď došlo i na vás, koukněte se na náš článek Výměna oleje v domácích podmínkách . Uvidíte, že to zvládnete a není hned nutné jet kvůli tomu do servisu.
V dnešním článku se podíváme na to, jak takový olej vlastně vybrat. Pro méně zkušené je totiž nabídka olejů trochu španělskou vesnicí – kanystry jsou značené čísly a písmeny, které na první pohled nijak nenapoví, který je pro vás ten správný. Pro nás je teď nejdůležitější hustota motorového oleje neboli jeho viskozita.
Správně zvolený typ oleje, značka i množství zvyšuje maximální životnost motoru.
Viskozita motorového oleje
Viskozita označuje tekutost kapaliny . Když je nízká , mazivo je více tekuté a hrozí, že když zastavíte, na komponentech nezanechá ochranný film. Olej totiž steče do klikové skříně.
Na druhé straně tu máme mazivo s vysokou viskozitou. V takovém případě je proudění nízké a dochází k vyššímu odporu při tření částí o sebe. Ani to není pro komponenty ideální. Dochází ke krácení jejich životnosti, navíc se zvyšuje spotřeba. Vy tedy hledáte něco mezi oběma extrémy.
Míra vnitřního tření závisí na okolních podmínkách. Když je motor v chodu, mění se teploty a tlaky. Žádoucí je, aby to viskozitu ovlivňovalo co nejméně. Jak viskozitu ovlivňuje teplota se vyjadřuje viskozitním indexem (VI). Čím vyšší VI je, tím stabilnější je a tím méně se tedy viskozita při změnách teploty v motoru mění.
Vše je standardizované podle klasifikace Society of Automotive Engineers neboli SAE. Klasifikace zná 6 olejů zimních tříd , které označuje číslem a písmenem W (od slova winter neboli zima) a 5 olejů letních tříd (označuje číslem). Zimní oleje nerozhodí ani opravdu nízké teploty, takže když venku mrzne až praští, nemusíte se bát, že vám olej bude špatně sloužit, nebo hůř, ztuhne. Letní je zase dobrý do horkých dní.
Viskózní třída SAE Viskozita ve studeném stavu Viskozita při 100°C HTHS 150°C max. viskozita (mPa.s) hraniční čerpací teplota ve °C minimální viskozita (mm2/s) maximální viskozita (mm2/s) minimální viskozita (mPa.s) W 6200 při -35°C -40 3,8 – – 5W 6600 při -30°C -35 3,8 – – 10W 7000 při -25°C -30 4,1 – – 15W 7000 při -20°C -25 5,6 – – 20W 9500 při -15°C -20 5,6 – – 25W 13000 při -10°C -15 9,3 – – 8 – – 4 6,1 1,7 12 – – 5 7,1 2 16 – – 6,1 8,2 2,3 20 – – 6,9 < 9,3 2,6 30 – – 9,3 < 12,5 2,9 40a – – 12,5 < 16,3 2,9 40b – – 12,5 < 16,3 3,7 50 – – 16,3 < 21,9 3,7 60 – – 21,9 < 26,1 3,7
Zdroj: Oleje.cz
Na trhu ale narazíte i na celoroční oleje, které zvládnou zimu i léto. Což je celkem sympatické – usnadní vám to rozmýšlení. Celoroční oleje patří mezi tzv. vícerozsahová maziva . Poznáte je podle naznačení vyššího rozsahu, např. 10W-40. To odkazuje k tomu, že vlastnosti daného produktu splňují více viskozitních tříd.
V tabulce jsme připravili přehled toho, co od jednotlivých označení očekávat. Čím vyšší je daná třída, tím vyšší je i viskozita samotného maziva = motorový olej má nižší schopnost proudění a dochází k vyššímu odporu při tření částí o sebe.
Dávejte si pozor na míchání olejů – mohli byste vytvořit produkt s nedostatečnou viskozitou. Zjistěte viskozitu původního a přilejete k němu produkt se stejnými nebo lepšími hodnotami. Nejlepší však je používat typ udaný výrobcem.
Jaký typ oleje je vhodný pro jaký motor?
V tomto ohledu je důležitá průmyslová specifikace ACEA . Podle ní se motorové oleje rozdělují do následujících skupin:
A – zážehové benzínové motory B – vznětové naftové motory C – zážehové a vznětové motory se systémem úpravy výfukových plynů (částicové filtry DPF…) E – vznětové naftové motory těžkých užitkových vozidel
Řiďte se doporučením výrobce
Jakmile se objeví kontrolka oleje nebo kontrolka motoru v souběhu s tou oleje, už víte, po čem sáhnout. Asi nejlepší rada na závěr, jakou vám můžeme dát, je, řiďte se pokyny výrobce. Kupujte takový motorový olej, jaký doporučuje sám výrobce. Je to sázka na jistotu. Když to špatně odhadnete, můžete motor závažně poškodit.