Svodidla jsou důležitý bezpečnostní prvek, který potkáváme dennodenně. V extrémních případech zachraňují životy. Jak ale vlastně fungují? A víte, že existuje více tipů? Na vše se podíváme v následujícím textu.
K čemu jsou dopravní svodidla?
Svodidla se nám možná nemusí líbit. A když je někde montují, většinou nás to otravuje, jelikož se zpomalí celý provoz. Faktem ale zůstává, že jsou důležitá. Je to důležitý bezpečnostní prvek na silnicích, který snižuje počet fatálních dopravních nehod. Někdy se doplňují směrovými sloupky.
Jejich jedinou funkcí je tedy bezpečnost provozu. Umisťují se na krajnici nebo na římsy mostů. Chrání tedy nejen před nárazem, ale i před tím, že byste sjeli z vozovky a spadli z výšky.
Svodidla pomohou tam, kde lidský faktor selhává. Navíc, i když se snažíte jezdit podle pravidel defenzivní jízdy, ne vždy je vám štěstěna nakloněna. A tehdy vstupují do hry svodidla. Když do nich najede řidič, který ztratil kontrolu, má velkou šanci, že dokáže auto zase ukáznit. Zároveň absorbují něco z kinetické energie v případě nárazu nebo ji nasměrují jinam.
Srážka se svodidlem díky tomu není stejná jako náraz do stromu nebo do betonové zdi. To dává řidiči a spolujezdcům větší šanci, že nedojde k nejhoršímu.
3 druhy svodidel na českých silnicích
Na českých silnicích se setkáte se třemi základními druhy svodidel. Určitě jste si toho už někdy všimli a lámali si hlavu nad tím, proč se od sebe liší – konstrukcí, materiálem. Každá mají nějaké plus, některá jsou dokonce bezpečnější, co se srážky týče, a proto se umisťují na vytíženějších lokalitách. Jaké typy to jsou?
- Ocelová svodidla,
- betonová svodidla,
- lanová svodidla.
Ocelová svodidla
Ocelová svodidla se používají nejčastěji. Nejsou tak konstrukčně náročná, a proto jsou ideální jako konvenční řešení. O vaši bezpečnost na silnicích se starají tak, že se v případě nárazu zdeformují. Část kinetické energie absorbuje materiál, a síla nárazu je díky tomu o poznání menší. Pokud řidič nejede jako šílený a používá bezpečnostní pásy, je dost velká šance, že vše dobře dopadne.
Betonová svodidla
Betonová vodidla potkáte zejména na dálnicích. Jsou postavená tak, aby oddělovala jednotlivé směry provozu. Stejně jako jiná dopravní svodidla, i ta z betonu slouží k tomu, aby se vozidlo nevřítilo tam, kam nemá a aby náraz nebyl fatální.
Auto jim po nárazu předá část kinetické energie, kterou betonová svodidla díky speciální konstrukci vedou směrem vzhůru. Z hlediska bezpečnosti jsou tedy pokročilejší než ocelový typ. Změna směru kinetické energie je možná díky tomu, že jsou dole širší a směrem nahoru se postupně zužují. Výsledek? Při nárazu síla pokračuje dál pryč ze zábrany, výsledek není tak ničivý, jako kdybyste narazili do jiného nehybného objektu.
Lanová svodidla
Nejbezpečnější typ svodidel na našich silnicích. Poznáte je tak, že mají mezi sloupky propletená ocelová lana. Když do nich vjedete, lana se prohnou a kinetická energie se rozloží po délce konstrukce. Tím se výrazně zmírňuje finální síla při srážce. Nenechte se mýlit, lanová svodidla jsou odolná a riziko proražení je u nich dokonce ještě menší než u standardní ocelové konstrukce.
Jde to ještě bezpečněji? Korejci znají odpověď
Není to tak dávno, co v Jižní Koreji vynalezli svodidla s rotujícími válci. Designově sice nepatří mezi největší skvosty. Ovšem co se bezpečnosti týče, nemají konkurenci. Žluté rotační válce, které se otáčejí, přemění náraz na rotační energii. Vozidlo místo toho, aby svodidla prorazilo, pokračuje v jízdě. Video je z crash testů na Novém Zelandu.
Mezi jejich další výhody patří, že jsou dobře viditelná i v noci. A navíc zvládnou „zachránit“ i nákladní vůz. V případě poruchy se jednoduše vymění poškozený válec. Tak snad podobné řešení jednou spatříme i u nás v Čechách.