Když si dnes půjdete koupit téměř jakékoliv nové auto, tak je vysoká šance, že motor bude přeplňován turbodmychadlem. Vůbec už nezáleží na tom, jestli je to benzín nebo nafta. Vyčíst to už můžeme z označení motoru TSI, TDI, atd. Více než kdy předtím si tedy musíme dávat pozor, abychom tuto důležitou a nákladnou součástku neopatrným používáním neničili. Zásady používání turbomotoru jsme vám shrnuli do několika bodů.
Nechtějte po něm zázraky za studena
Tato zásada platí nejen na motory s turbem, ale také na nepřeplňovaný motor. Obzvláště turba jsou na stav oleje velice náchylná, a na velkou zátěž se studeným olejem budou reagovat jen velice špatně. Nezahřátý olej totiž funguje o něco hůře a na turbo je kladen zbytečně vysoký tlak. Podle čeho se při zahřívání motoru řídit? Na palubové desce zjistíte, kdy se ohřála chladící kapalina, ale teplotu oleje nezjistíte. Ten potřebuje delší dobu, neboť se musí prohřát kompletní olejová náplň.Teprve potom bude motorem i turbem správně proudit a ideálně mazat.
Nezapomínejte na dochlazení
Turbo během používání může dosahovat teploty až 900 stupňů Celsia. Chladí ho pouze čerstvý vzduch jím nasávaný a cirkulující olej, který ho zároveň i maže. Okamžité vypnutí po jízdě může vyústit ve dva nepříjemné konce. Může dojít k zapečení rozpálených lopatek turba, čímž dojde k jeho zničení. Druhým problém nastává kvůli oleji, který je jinak zodpovědný za bezproblémový chod. Olej, který zůstane v samotném turbu se přehřeje a ztratí mazací schopnosti. Stejně tak to může dopadnout zapečením mazacích kanálků. Po odjetí se tedy vždy snažte 10 až 30 vteřin nechat vůz jet na volnoběh.
Tankujte kvalitní palivo
Tohle je bod, který samozřejmě platí u jakéhokoliv automobilu. Pro správnou funkci motoru je velice důležité dodržovat intervaly výměn oleje, filtrů, motorového oleje, správné chlazení a kvalitní palivo. Turbomotory jsou častokrát naladěné tak, aby se z malého výkonu dostal co nejvyšší výkon. Zajímat by vás mělo hlavně oktanové číslo paliva, jelikož z něj můžete odvodit odolnost proti detonačnímu hoření. K tomu by u benzínového turbomotoru mohlo docházet, neboť má vysoké tlaky a teploty.
Plyn přidávejte s rozmyslem
Hlavní výhodou motorů s turbem je jejich vysoký točivý moment v nízkých otáčkách, který nastupuje skokově. Takzvaný turbo lag se výrobci turbodmychadel snaží postupně eliminovat, ale zatím se jim to nepovedlo. Do hry přichází přetáčivost a nedotáčivost, která dokáže řidiče v zatáčce pořádně vystrašit. Budeme počítat s tím, že zrovna driftovat nechcete, tudíž si s plynem manipulujte s rozmyslem. Jinak vám na sněhu nepomohou ani kvalitní zimní pneumatiky nebo systém ESP.