Česká republika je v mnoha pohledech velice specifickou zemí. Jedno takové české specifikum, nalezneme i v pohledu na to, jak naše populace vnímá to, jakým jezdíme vozem. Automobil pro Čechy není jen dopravním prostředkem. Je to způsob, kterým se člověk prezentuje na očích ostatních. Je to ukazatel společenské prestiže. A pokud jste v devadesátých letech chtěli dát každému jasně najevo, že jste něco víc, bylo zde jasné řešení, jakým vozem byste měli jezdit. Vozem ,kterým se proháněli první úspěšní porevoluční podnikatelé nebylo nic jiného než známý Seat Toledo.
Tento španělský liftback s pěticí dveří, byl postaven na základě platformy druhé generace Volkswagenu Golf. Vůz nenabízel jen reprezentativní design. Chlubil se i svou praktičností. Díky řešení karoserie liftback, kterou my, Češi, důvěrně známe díky nejrozšířenějšího automobilu na našich silnicích (Škodě Octavii), nabízel kufr o objemu 550 litrů. V roce 1996 prošlo Toledo faceliftem, díky kterému i dnes, po dvaceti letech, působí zachovalé kusy stále reprezentativně a jejich věk by jim člověk opravdu nehádal.
Sedmnáct různých motorů na výběr
Toledo první generace, bylo vyráběno mezi lety 1991 a 1999 a k dispozici bylo opravdu v mnoha variantách. Na výběr měli zákazníci hned ze sedmnácti dostupných motorizací. Jednalo se o pět dieselových a dvanáct benzínových motorů. Výkony benzínových motorů se pohybovaly v rozmezí od 70 až po 180 koňských sil. Základní diesel nabízel výkon 63 koní, zatímco jeho nejsilnější varianta 110 koní.
Druhá generace – sestup Toleda
První generace byla znamením vysoké prestiže a určitého postavení ve společnosti. Pokud očekávali, že i druhá generace, vyráběna mezi lety 1999 a 2004, se vydá stejným směrem, jste na omylu. Vedení koncernu Volkswagen rozhodlo, že je zapotřebí vyplnit mezeru na trhu mezi luxusním Passatem a lidovou Octavií. Toledo bylo proto zmenšeno, zaobleno a celkově se oproti svému předchůdci posunulo o stupínek níže.
Toledo druhé generace, si svůj základ bralo opět u koncernové platformy původně navržené pro Volkswagen Golf, tentokráte čtvrté generace. Toledo se rozloučilo s liftbackovou karosérií. Druhá generace se proměnila v klasický čtyřdveřový sedan a stejně jako vůz přišel o velké páté dveře, přišel zavazadlový prostor o padesát litrů objemu. I u druhé generace pokračoval Seat v trendu široké nabídky motorů. Sice jsme se již nedočkali sedmnácti možných variant, ale i jedenáct nabízených agregátů je zajímavé číslo. Motory opět nabízely velké výkonové rozpětí. Zatímco nejslabší benzínový motor 1,4 litru produkoval 75 koní, jeho silnější bratříček 2,3 litru nabízel až o sto koňských sil více. Všechny dieselové agregáty disponovaly stejným objemem, 1,9 litru. Výkonově se ale lišily. Nejslabší motor disponoval výkonem 90 koní a nejsilnější varianta skrývala pod kapotou koní 150. Pokud řidiči toužili po nefalšovaném sportovním zážitku, kterého se jim ve čtyřdveřovém sedanu jistě nemohlo nabízet mnoho, byla zde velmi zajímavá alternativa. Model Leon vycházel z druhé generace Toleda, Nešlo ale o sedan, nýbrž o třídveřový hatchback s pohonem všech kol a mezinápravovou spojkou Haldex.
Třetí generace a proměna na MPV
Vozem vlivných a lidovým sedanem, tím se stal Seat Toledo v průběhu života svých prvních dvou generací. Vedení Seatu si ale řeklo, že to stále není ono a v roce 2004 se pokusila obléci Toledo do kabátku kompaktního rodinného MPV.
Bohužel pro Seat, si zákazníci k tomuto Toledu nikdy nenašli cestu. Automobilka tak postupem času snižovala produkci, až ji v roce 2009 v tichosti ukončila úplně.
Rapidův sourozenec
V současnosti je vyráběna již čtvrtá generace modelu Toledo. Ta se částečně vrací ke své první generaci. Alespoň tvarem karoserie. Jedná se totiž opět o liftback.
Na nějakou větší originalitu ale zapomeňte. Současné Toledo je sesterský model tuzemského Rapidu. To je zjevné při pohledu do interiéru i exteriéru vozu.
Foto: Wikipedia