Kontrolka AdBlue – s doplněním neotálejte

0
102
svítí kontrolka adblue

Na palubním displeji se objevila kontrolka AdBlue? Může být oranžová i červená. Jak se zachovat v situaci, kdy vás nenadále překvapí? Hlavně žádnou paniku! Poradíme, jaký dojezd bez problémů ještě zvládnete.  

Kontrolky v autě není radno ignorovat. Zatímco některé nám dávají při startu najevo, že je vše v pořádku, jiné signalizují, že se schyluje k potížím. Jak je to s kontrolkou AdBlue? Co dělat, když se nečekaně rozsvítí?

AdBlue

Bez AdBlue (močoviny) se žádný nafťák neobejde. Patří k systému SCR, jehož úkolem je snižovat produkované emise. Pomáhá autu splnit normu Euro 6. Není to žádná novinka – už dříve ho používaly užitkové vozy, kamiony nebo náklaďáky. Jestli vás tato chemikálie zajímá do detailů, koukněte se na náš článek AdBlue. Klíčové je, že bez AdBlue fakticky dieselový motor nenastartujete.

kontrolka adblue

Co dělat, když kontrolka AdBlue svítí

Na palubním displeji se rozsvítila kontrolka AdBlue? Poznáte ji cekem snadno, vypadá jako nakloněná lahev, ze které se vylévá tekutina. V naprosté většině případů jde o jasný signál – je potřeba doplnit močovinu. Pokud jste to cca rok neudělali, tak to není nic neobvyklého. Zhruba po takové době je totiž nejvyšší čas hladinu močoviny dolít.

Odkládat doplnění AdBlue se nevyplácí. Jednak se sníží výkon, ale problémy se časem nakupí. Například se může zanést katalyzátor nebo začnou zlobit vstřikovače. Nebojte. K tomu nedojde hned, jakmile se kontrolka přihlásí ke slovu. Ale po nějaké době by to tak mohlo vygradovat. Navíc, bez AdBlue motor nenatočíte, a to kvůli legislativě.

Kdy AdBlue doplnit

Jakmile kontrolka AdBlue začne svítit, naštěstí nemusíte panikařit. Systém totiž hlásí nízkou hladinu močoviny cca 3000 kilometrů dopředu. Takže to ještě nějaký čas pravděpodobně vydrží. Kontrolka se ohlásí oranžovou barvou a oranžově podbarveným nápisem AdBlue. Měl by se ozvat i zvukový signál, včetně hlášky, která vybízí k doplnění.

Pokud budete výzvu ignorovat, hláška se objeví každých 300 km znovu. A jakmile bude dojezd na AdBlue 600 až 0 km, kontrolka změní barvu na červenou. To už vám opravdu teče do bot! Na nic nečekejte a doplňujte.

AdBlue je nejlepší koupit do zásoby a skladovat doma v temných podmínkách při přijatelné teplotě. Močovina sice není z cukru, ale extrémní horka ani extrémní zimy jí nesvědčí. Takhle koupit AdBlue do zásoby většinou vyjde finančně nejvýhodněji.

Druhou alternativou je močovinu natankovat na čerpací stanici. Je to jednodušší, protože máte v ruce pistol. Na druhou stranu benzínky čas od času prodávají AdBlue za vyšší cenu.

A pak je tu ještě ten tanec okolo doplňování. AdBlue zapáchá a určitě byste nechtěli, aby vám cáklo na oblečení, nebo hůř, aby se nějakým nedopatřením dostalo i do interiéru auta a na čalounění. Nejlepší je proto vyložit okolí plnícího hrdla a cestu od něj až k nakládací hraně zavazadelníku nějakou starou látkou/tkaninou, která zabrání nejhoršímu. Z pistole po natankování kape.

Při tankování si ohlídejte, aby mezi hrdlem a pistolí byla mezera pro únik vzduchu. Tankujte obezřetně a po malých dávkách. Když otevřete tankovací pistoli naplno, může se samočinně zacvaknout.

Potíže se systémem SCR

Jestli je něco v nepořádku se systémem SCR, jehož je AdBlue součástí, tak i tehdy se může řečená kontrolka rozsvítit. Pokud jste tedy tekutinu doplnili a kontrolka pořád signalizuje, zajeďte si do servisu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno