Kontrolka akumulátoru/baterie nezhasla, nebo se nerozsvítila

0
145
kontrolka baterie/akumulatoru

Co dělat, když se vám kontrolka dobíjení při startu vůbec nerozsvítila? Anebo naopak, rozsvítila a nechce zhasnout? Nejvyšší čas zareagovat, jinak hrozí, že daleko nedojedete.

Autobaterie je hned po motoru nejdůležitějším komponentem, bez kterého ani nenastartujete. Proto je o ni důležité pečovat, hlídat její stav a když nadejde čas, pořídit si novou. Co dělat, když se stále svítí, nebo se vůbec nerozsvítila kontrolka dobíjení se symbolem baterky?

Kontrolka dobíjení

Kontrolka dobíjení vypadá jako baterie. Někdy se jí prostě říká kontrolka akumulátoru/baterie. Svítí červeně, a to pouze v případech, když je něco v nepořádku. Za normálních podmínek se totiž rozsvítí a zase zhasne.

Můžete ji spatřit po otočení klíčkem, když se rozsvítí i ostatní kontrolky na přístrojovém štítu. Tehdy se rozsvítí i kontrolka baterie – protože se ověřuje funkce akumulátoru. Jaké tedy známé problémy s touto signalizací?

  • Kontrolka akumulátoru/baterie po nastartování nezhasla
  • Kontrolka akumulátoru/baterie se vůbec nerozsvítila

Problém s kontrolkou baterie je dobré řešit okamžitě. Docela snadno se totiž může stát, že zůstanete někde viset, právě kvůli vybité baterii.

Kontrolka akumulátoru/baterie po nastartování nezhasla

Zádrhel v takových případech nejčastěji způsobuje alternátor. Ten jednak napájí baterii, za druhé dodává energii elektrickým systémům. Jakmile alternátor nefunguje, tak jak má, proud se začne čerpat z baterie.

To ve finále povede k tomu, že se po čase vybije. Hodnota odebíraného proudu je vysoká a akumulátor na to nemá dostatečné kapacity. To nakonec poznáte i vy sami, jakmile vám přestanou běžet palubní přístroje a posléze i motor. Potom už vás nejspíš ani roztlačení auta nezachrání.

Když kontrolka stále svítí, může jít o poškozené regulační relé – to má na starosti změny proudu, který se přivádí do alternátoru. Další, co může způsobovat, že kontrolka dobíjení nezhasla, je vadný diodový můstek. Ten usměrňuje elektrický proud. Jeho výměna naštěstí není nic drahého.

Závady alternátoru však nemusí být jen elektrického původu. Čas od času to způsobí i prasknutí plochého řemen (nebo jeho povolení), který alternátor pohání od motoru. Takže než začnete řešit elektrické závady, zkuste nejprve mrknout, jak je na tom pohon alternátoru.

Kontrolka akumulátoru/baterie se vůbec nerozsvítila

Akumulátor může nejen nedobíjet, ale také přebíjet. Ani to není ideální stav. Když k tomu dochází, kontrolka dobíjení většinou nesvítí vůbec. Když dochází k přebíjení, baterie se přehřívá a ničí. Poznáte to například i podle zápachu. V horším případě může dokonce začít unikat elektrolyt.

Na přebíjení si dávejte dobrý pozor. Může totiž poškodit nejen akumulátor, ale i další elektrická zařízení auta, v horším případě i samotnou řídící jednotku vozidla.

Zkontrolujte si stav akumulátoru

Jestli se akumulátor nedobíjí nebo přebíjí zjistíte nejlépe tak, že si ověříte jeho stav. Budete k tomu potřebovat digitální multimetr, který vám změří hodnoty baterie – napětí v akumulátoru. Jak zjistit napětí autobaterie krok za krokem a jaké hodnoty jsou ty správné se dočtete v článku Jak zjistit napětí autobaterie.

  • Po nastartování by měl multimetr ukazovat napětí 14 až 14,6 voltů.
  • Jestli je hodnota nižší, alternátor nedobíjí.
  • A naopak, hodnoty nad 15 voltů naznačují, že alternátor přebíjí.

Na základě měření se potom rozhodněte, jak dál. Pokud si nevíte rady, nejlepší bude navštívit autoservis a nechat odborníka, ať se vám na vůz podívá.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno