Jak zjistit napětí autobaterie?

0
1038
autobaterie

Napětí autobaterie si můžete změřit sami během pár minut. Stačí k tomu mít správné zařízení. Pravidelným měřením předejdete zničení autobaterie a zajistíte, že bude v kondici dlouhá léta. Zjistěte, jak na to.

Čím napětí změřit

Kontrolovat napětí autobaterie se vám určitě vyplatí. I nejlepší autobaterie se může velmi rychle vlivem špatného napětí pokazit. Proto je ve vašem nejlepším zájmu, abyste špatné hodnoty včas odhalili. Pokud se totiž článek úplně vybije, akumulátor se ve většině případů zničí. Jakými způsoby lze napětí změřit?

  • Multimetrem,
  • digitálním voltmetrem,
  • diagnostickým zařízením.

Zatímco po diagnostickém zařízení sáhne spíš mechanik nebo opravdový fajnšmekr (stojí několik tisíc korun), laikovi se vyplatí pořídit ekonomicky výhodnější multimetr nebo digitální voltmetr do autozapalovače. Obě varianty vás vyjdou na pár stovek i s poštovným. Pojďme se nyní podívat na praktický popis měření, který pomůže i nezkušenému řidič, který pořádně neví, co je to autobaterie.

Jak měřit napětí autobaterie a které hodnoty jsou správné

Napětí autobaterie měříme v klidovém stavu. Zároveň byste měly mít zhasnutá světla a vypnuté autorádio. Pokud jste právě teď dojeli a chcete si rychle stav akumulátoru ověřit, počkejte alespoň půl hodiny, než se do toho pustíte.

Multimetr by měl být nastavený na rozsah 20 V. Zařízení přiložte na svorky autobaterie. Kladný vodič na kladný pól (většinou červený), záporný na záporný. U voltmetru do zapalování to máte jasné. Jaké jsou ty správné hodnoty a na které byste si měli dát pozor?

Správné napětí autobaterie

Hodnota Stav nabitíCo dělat
12,6 V a více100 % – plné nabití nemusíte dobíjet
12,4 V 75 % nemusíte dobíjet
12,1 V 50 % nabijte, až to bude možné
11,9 V 25 % nabijte okamžitě
pod 11,9 V0 % – úplně vybitánestartujte, rekondice

12,2 až 12,8 V je běžné napětí. Jakmile hodnoty klesnou pod 12,2 V, baterie je vybitá a měli byste ji při první příležitosti dobít. Rozhodně tedy neplatí, že baterie je vybitá až na 0 V a podobné nesmysly.

Kromě nabíječky v případě nouze pomůže i hodně dlouhá jízda. Pokud je hodnota pod 11,9 V, baterii byste měli dobít rekondičním cyklem. Ve většině případů však vybití znamená konečnou stanici. V případě, že jste akumulátor dobili a zjistili, že napětí neudrží, je čas na výměnu.

Dejte si pozor na nízké teploty

Měření napětí akumulátoru je důležité celoročně, avšak v chladných měsících obzvlášť. Autobaterie v zimě má totiž vlivem nízkých teplot zpomalené chemické reakce. Startovací výkon rapidně klesá, zatímco energetické nároky startu se zvyšují.

Pravidelné měření autobaterie zajistí bezproblémovou jízdu

Proč byste měli napětí kontrolovat pravidelně a jak často nabíjet

Jak už jsme zmínili, vybitý akumulátor se může zničit. Ovšem k degradaci autobaterie dochází i tehdy, pokud není plně nabitá. Proto musíte zbystřit i při hodnotě pod 12,2 V. Kontrolujte průběžně a vyhnete se tomu, že byste museli shánět souseda se startovacími kabely. V nejhorším případě by vám nakonec nemusel pomoct ani on. Díky měření budete vždy vědět, kdy připojit nabíjecí zařízení.  

Akumulátoru nesvědčí nadužívání, ovšem i sporadické ježdění je špatné. Pokud si vyrazíte jen občas na nákupy nebo po městě, měli byste dobíjet alespoň jednou za měsíc. Spotřeba jede i v klidovém stavu.

Nezapomeňte, že pokud budete dobíjet, musíte autobaterii nechat dvě hodiny v klidu. Jinak při montáži může explodovat. Měřte napětí pravidelně a vždy budete mít přehled o tom, jak na tom váš vůz je.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno