Co dělat, když svítí kontrolka filtru pevných částic? V článku se dozvíte, co to může znamenat a jestli si s tím poradíte sami. Ne vždy totiž kontrolka automaticky odkazuje na nenávratně zaneřáděný filtr.
Kontrolky v autě, které nás čas od času překvapí, nemusí automaticky znamenat katastrofu a drahé opravy. Tak jako tak bychom měli zpozornět – zejména, když se některá z nich chová jinak než obvykle. V dnešním článku se podíváme na kontrolku filtru pevných částí.
Filtr pevných částic
Filtr pevných částic (DPF nebo FAP) zachytává pevné nečistoty v motorových spalinách. Pevné nečistoty – saze jsou tvořeny z různých sloučenin. Jsou zdraví škodlivé a znečišťují ovzduší. DPF naštěstí zvládne jejich větší množství zachytit. DPF je důležitý i pro to, aby auto splňovalo emisní normy.
Kontrolka filtru pevných částic svítí, co s tím?
Auto potřebuje regeneraci
Pokud se vám rozsvítila kontrolka pevných částici (DPF), často se jedná o to, že vůz potřebuje regeneraci. Nejspíš k ní kvůli špatným podmínkám nedošlo. To se dá celkem jednoduše vyřešit.
Jestli se tedy kromě této svíticí kontrolky vůz chová úplně normálně a nic jiného se nezměnilo, vyjeďte si na delší projížďku. Během jízdy udržujte konstantní rychlost na čtvrtý nebo pátý rychlostní stupeň při otáčkách nad 2,5 tisíce.
Během jízdy by se měla po čase zvýšit spotřeba – to ukazuje na právě probíhající regeneraci. Jakmile bude hotová, kontrolka filtru pevných částic by měla zhasnout. V případě, že by k tomu nedošlo, zastavte a vypněte motor. Po chvíli opět nastartujte. Kontrolka by svítit neměla.
Ucpaný filtr
Tato možnost je bohužel rovněž celkem častá. Dochází k tomu hlavně u vozů s větším nájezdem a stářím. Regenerace zkrátka není stoprocentní, a jak se částečky kumulují, filtr se po čase ucpe. V takovém případě je na pořadu dne výměna nebo vyčištění filtru.
Ucpaný filtr se projevuje nejen svíticí kontrolkou DPF, ale také nízkým výkonem motoru a zvýšenou spotřebou paliva. Zároveň se zatěžuje výfukový systém, což se může projevit kouřem z výfuku (navýší se teplota plynů, aby vyhořely nečistoty). Vůz se přepíná do nouzového režimu.
Závada vstřikovacího systému
Také závada vstřikovacího systému se může ohlásit kontrolkou filtru pevných částic. Souběžně s ní se v takovém případě rozsvítí kontrolka motoru. Většinou se přidá i horší start. Vstřikovač může být porouchaný nebo prostě jen ucpaný. S touto závadou si nejspíš neporadíte sami, zajeďte k mechanikovi.
Problém se snímačem tlaku
Kontrolka filtru pevných částic může odkazovat i na problém se snímačem tlaku a teplotou výfukových plynů. Kvůli této poruše nemůže řídící jednotka získat přehled o tom, jaký je stav filtru, a proto ohlásí chybu. V tomto případě je nutné vyměnit poškozený snímač tlaku.