Kontrolka filtru pevných částic (DPF) svítí

0
581
kontrolky v autě

Co dělat, když svítí kontrolka filtru pevných částic? V článku se dozvíte, co to může znamenat a jestli si s tím poradíte sami. Ne vždy totiž kontrolka automaticky odkazuje na nenávratně zaneřáděný filtr.

Kontrolky v autě, které nás čas od času překvapí, nemusí automaticky znamenat katastrofu a drahé opravy. Tak jako tak bychom měli zpozornět – zejména, když se některá z nich chová jinak než obvykle. V dnešním článku se podíváme na kontrolku filtru pevných částí.

Filtr pevných částic

Filtr pevných částic (DPF nebo FAP) zachytává pevné nečistoty v motorových spalinách. Pevné nečistoty – saze jsou tvořeny z různých sloučenin. Jsou zdraví škodlivé a znečišťují ovzduší. DPF naštěstí zvládne jejich větší množství zachytit. DPF je důležitý i pro to, aby auto splňovalo emisní normy.

kontrolka DPF

Kontrolka filtru pevných částic svítí, co s tím?

Auto potřebuje regeneraci

Pokud se vám rozsvítila kontrolka pevných částici (DPF), často se jedná o to, že vůz potřebuje regeneraci. Nejspíš k ní kvůli špatným podmínkám nedošlo. To se dá celkem jednoduše vyřešit.

Jestli se tedy kromě této svíticí kontrolky vůz chová úplně normálně a nic jiného se nezměnilo, vyjeďte si na delší projížďku. Během jízdy udržujte konstantní rychlost na čtvrtý nebo pátý stupeň při otáčkách nad 2,5 tisíce.

Během jízdy by se měla po čase zvýšit spotřeba – to ukazuje na právě probíhající regeneraci. Jakmile bude hotová, kontrolka filtru pevných částic by měla zhasnout. V případě, že by k tomu nedošlo, zastavte a vypněte motor. Po chvíli opět nastartujte. Kontrolka by svítit neměla.

Ucpaný filtr

Tato možnost je bohužel rovněž celkem častá. Dochází k tomu hlavně u vozů s větším nájezdem a stářím. Regenerace zkrátka není stoprocentní, a jak se částečky kumulují, filtr se po čase ucpe. V takovém případě je na pořadu dne výměna nebo vyčištění.

Ucpaný filtr se projevuje nejen svíticí kontrolkou DPF, ale také nízkým výkonem motoru a zvýšenou spotřebou paliva. Zároveň se zatěžuje výfukový systém, což se může projevit kouřem z výfuku (navýší se teplota plynů, aby vyhořely nečistoty). Vůz se přepíná do nouzového režimu.

Závada vstřikovacího systému

Také závada vstřikovacího systému se může ohlásit kontrolkou filtru pevných částic. Souběžně s ní se v takovém případě rozsvítí kontrolka motoru. Většinou se přidá i horší start. Vstřikovač může být porouchaný nebo prostě jen ucpaný. S touto závadou si nejspíš neporadíte sami, zajeďte k mechanikovi.

Problém se snímačem tlaku

Kontrolka filtru pevných částic může odkazovat i na problém se snímačem tlaku a teplotou výfukových plynů. Kvůli této poruše nemůže řídící jednotka získat přehled o tom, jaký je stav filtru, a proto ohlásí chybu. V tomto případě je nutné vyměnit poškozený snímač tlaku.

Resumé

Jakmile máte podezření, že máte co do činěné s ucpaným filtrem pevných částic, co nejdříve navštivte odborníka. Návštěvu servisu není dobré nechávat na poslední chvíli, protože ucpaný filtr dokáže vyjít pěkně draho.

V nejzazších stádiích už není možné jeho vyčištění, a proto musíte koupit nový. Ten přitom vyjde i na 50 tisíc korun. Nejdůležitější je proto prevence a včasný zásah. Více se dočtete v našem článku Problémy s DPF.

Přidat komentář

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno