Lancia Stratos HF, ďábelské Bertoneho dílo
V roce 1971 se na autosalonu v italském Turíně světu představil prototyp, který měl jméno společné s o rok starším futuristickým prototypem nazvaným Lancia Statos Zero… ale tím jejich podobnost i končila.
Italská designérská společnost Bertone věděla, že starší model automobilky, Lancia Fulvia, už nestačí konkurenci v rallyových závodech, a tak navrhla auto, které by ji nahradilo jak zjevem, tak výkonem.
High Fidelity
Nový model se celým jménem nazýval Lancia Stratos High Fidelity a na autosalonu se představil v zářivě rudé barvě. Zpočátku disponoval třemi verzemi motorů: jedním z Lancie Fulvia, jedním Lancia Beta a také uprostřed umístěným motorem Dino Ferrari V6. Tento motor byl pro Stratos určen od počátku, ale Enzo Ferrari si jej chtěl schovat pro vlastní auto a tak se jednání táhla. Nakonec však zpočátku nekompromisní Commendatore souhlasil se spoluprací s Lancií.
Nástup do světa rallye
Lancia Stratos HF byl první vůz na světě, který byl vytvořen přímo za účelem závodění v rallye. Zpočátku byl homologován Stratos ve skupině 5, kde závodily jen prototypy. Pro homologaci ve skupině 4 bylo nutno vyrobit 500 silničních vozů, a tak vznikla i civilní verze Lancia Delta HF Stradale s motorem Dino 2,4 l V6 a výkonem 190 koní, a v roce 1973 tak mohly Stratosy závodit ve skupině 4.
Výkonné bestie
Závodní vozy vážily kolem 900 – 950 kilogramů a jejich výkon byl 275 – 320 koní, podle toho, zda měly motor s 12 nebo 24 ventily. v roce 1976 byla čtyřiadvacetiventilová verze zakázána.
Vítězná série
V letech 1974, 1975 a 1976 Lancia Stratos vyhrála v mistrovství světa v rallye s jezdci Sandro Munarim a Björnem Waldegårdem. V důsledku firemní politiky byly Lancie nuceny ustoupit Fiatům Abarth, kam koncern věnoval peníze a síly v následujících letech, ale i tak dokázaly Lancie ještě pár let dál vyhrávat. Poslední vítězství patřilo Stratosu v roce 1981, získal ho soukromý jezdec Bernard Darniche na Korsice v Tour de Corse – Rallye de France. Celkem získala Lancia Stratos 18 vítězství v závodech světové rallye, z toho sedm se Sandro Munarim za volantem.
Na okruzích to nevyšlo
V druhé polovině sedmdesátých let se dvě Lancie Stratos přesunuly na uzavřené okruhy a získaly turbomotory. Jeden z těchto vozů nakonec shořel na Zeltwegu v důsledku přehřívání, druhý vůz dokázal v roce 1976 vyhrát Giro d'Italia Automobilistico, a pak se přemístil do Japonska, kde měl také závodit. K tomu však nikdy nedošlo, a auto se nakonec dostalo do sbírky Christiana Hrabalka, který vlastní celkem jedenáct různých verzí Lancie Stratos.
Vstane Stratos z mrtvých?
V roce 2005 na ženevském autosalonu představila firma Fenomenon, která má práva na jméno Stratos, s novým vozem vytvořeným právě svěratelem Christianem Hrabalkem. Na vývoji se podílela i firma Prodrive. Koncept však další vývoj nečekal.
Nový Stratos měl být od Ferrari
O pět let později se objevily zprávy, že na podvozku Ferrari F430 Scuderia vznikne nový Stratos s motorem o objemu 4,3 l a výkonem kolem 540 koní. Informace mluvily o omezené sérii v počtu 25 kusů, ale automobilka Ferrari nedla projektu zelenou a ze všeho nakonec sešlo.
Kultovní auta: Škoda 130 RS – 1. díl
Kultovní auta: Lancia Delta Integrale – 2. díl
Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl
Kultovní auta: Peugeot 205 Rallye – 4. díl
Kultovní auta: Ford RS2000 – 6. díl
foto: flickr.com