Zajímavosti
🕓 3 min

Kultovní auta: Lancia Stratos – 5. díl

Lancia Stratos HF, ďábelské Bertoneho dílo

V roce 1971 se na autosalonu v italském Turíně světu představil prototyp, který měl jméno společné s o rok starším futuristickým prototypem nazvaným Lancia Statos Zero… ale tím jejich podobnost i končila.

Italská designérská společnost Bertone věděla, že starší model automobilky, Lancia Fulvia, už nestačí konkurenci v rallyových závodech, a tak navrhla auto, které by ji nahradilo jak zjevem, tak výkonem.

High Fidelity

Nový model se celým jménem nazýval Lancia Stratos High Fidelity a na autosalonu se představil v zářivě rudé barvě. Zpočátku disponoval třemi verzemi motorů: jedním z Lancie Fulvia, jedním Lancia Beta a také uprostřed umístěným motorem Dino Ferrari V6. Tento motor byl pro Stratos určen od počátku, ale Enzo Ferrari si jej chtěl schovat pro vlastní auto a tak se jednání táhla. Nakonec však zpočátku nekompromisní Commendatore souhlasil se spoluprací s Lancií.

Nástup do světa rallye

Lancia Stratos HF byl první vůz na světě, který byl vytvořen přímo za účelem závodění v rallye. Zpočátku byl homologován Stratos ve skupině 5, kde závodily jen prototypy. Pro homologaci ve skupině 4 bylo nutno vyrobit 500 silničních vozů, a tak vznikla i civilní verze Lancia Delta HF Stradale s motorem Dino 2,4 l V6 a výkonem 190 koní, a v roce 1973 tak mohly Stratosy závodit ve skupině 4.

Výkonné bestie

Závodní vozy vážily kolem 900 – 950 kilogramů a jejich výkon byl 275 – 320 koní, podle toho, zda měly motor s 12 nebo 24 ventily. v roce 1976 byla čtyřiadvacetiventilová verze zakázána.

Vítězná série

V letech 1974, 1975 a 1976 Lancia Stratos vyhrála v mistrovství světa v rallye s jezdci Sandro Munarim a Björnem Waldegårdem. V důsledku firemní politiky byly Lancie nuceny ustoupit Fiatům Abarth, kam koncern věnoval peníze a síly v následujících letech, ale i tak dokázaly Lancie ještě pár let dál vyhrávat. Poslední vítězství patřilo Stratosu v roce 1981, získal ho soukromý jezdec Bernard Darniche na Korsice v Tour de Corse – Rallye de France. Celkem získala Lancia Stratos 18 vítězství v závodech světové rallye, z toho sedm se Sandro Munarim za volantem.

Na okruzích to nevyšlo

V druhé polovině sedmdesátých let se dvě Lancie Stratos přesunuly na uzavřené okruhy a získaly turbomotory. Jeden z těchto vozů nakonec shořel na Zeltwegu v důsledku přehřívání, druhý vůz dokázal v roce 1976 vyhrát Giro d'Italia Automobilistico, a pak se přemístil do Japonska, kde měl také závodit. K tomu však nikdy nedošlo, a auto se nakonec dostalo do sbírky Christiana Hrabalka, který vlastní celkem jedenáct různých verzí Lancie Stratos.

Vstane Stratos z mrtvých?

V roce 2005 na ženevském autosalonu představila firma Fenomenon, která má práva na jméno Stratos, s novým vozem vytvořeným právě svěratelem Christianem Hrabalkem. Na vývoji se podílela i firma Prodrive. Koncept však další vývoj nečekal.

Nový Stratos měl být od Ferrari

O pět let později se objevily zprávy, že na podvozku Ferrari F430 Scuderia vznikne nový Stratos s motorem o objemu 4,3 l a výkonem kolem 540 koní. Informace mluvily o omezené sérii v počtu 25 kusů, ale automobilka Ferrari nedla projektu zelenou a ze všeho nakonec sešlo.

Kultovní auta: Škoda 130 RS – 1. díl

Kultovní auta: Lancia Delta Integrale – 2. díl

Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl

Kultovní auta: Peugeot 205 Rallye – 4. díl

Kultovní auta: Ford RS2000 – 6. díl

foto: flickr.com

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *