Peugeot 205 Turbo 16: Z městského prcka závodní bestií!
Peugeot 205 je malý osobní automobil, který v roce 1983 představila automobilka na autosalonu v Ženevě a následně ho až do roku 1997 vyráběla. Celkem z pásů továrny sjelo až neuvěřitelných 5,3 milionu vozů, a to ve třech verzích: tří- nebo pětidveřový hatchback, nebo pak dvoudveřový kabriolet. Předchůdcem tohohle prcka byl Peugeot 104 a jeho nástupcem se stal Peugeot 206. Vůz v komerčním provedení získal také titul Auto osmdesátých let od časopisu Car Magazine.
Zobrazit
Speciál postavený pro závody ve skupině A měl podpořit prodeje nového vozu, ale protože v roce 1983 zuřilo šílenství zvané skupina B, rozhodla se jej továrna využít a stát se také součástí těchto přemotorovaných bojů. Motor nového, agresivnějšího Peugeotu 205 byl umístěn za předními sedadly, měl turbodmychadlo a šestnáct ventilů a vůz měl samozřejmě pohon všech kol, jinak by si v závodech ani neškrtl.
Přestavba pro skupinu B
Tovární tým PTS se tedy pustil do přestavby auta, které mělo být konkurenci schopné slavné Audi Quattro nebo Lancii 037. V letech 1983 a 1984 vzniklo prvních 200 kusů, aby bylo možné auto vůbec homologovat. Během těchto dvou let také vznikla verze s označením Clubman, kterých vyjelo z továrny sotva třicet, ale právě z ní vycházely další, čím dál tím výkonnější verze.
Závodní verze s balíčkem PTS Clubman měla při osmi tisících otáčkách výkon 320 koní, se kterými byla z nuly na sto během šesti sekund. Převodovka převzatá z Citroënu SM měla 5 stupňů, a to s kratšími převody, jednokotoučová suchá spojka byla vyměněna za dvoukotoučovou a diferenciál byl zde samosvorný.
Auta pro mě rozhodně nejsou jen dopravním prostředkem. Věřím totiž, že mají duši. Především ta stará. Zvuk motoru mě už od mala uklidňuje. I proto mi dělá radost, si jen tak pročistit hlavu jízdou po okreskách. Rád se ale také podívám s obytňákem kamkoliv po Evropě.