Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Lambda sonda – Co je to, jak funguje a jak poznat zda je vadná

Lambda sonda – Co je to, jak funguje a jak poznat zda je vadná

0

Tento termín jistě mnoho motoristů slyšelo, někteří majitelé Fordů možná o něco častěji něž ostatní, to je samozřejmě vtip, ale já se s tím u Fordu setkal nejčastěji. Co je tohle vlastně za díl, kolik lambda sond v autě máme a co se pod tímto zvláštním pojmem skrývá se vám pokusím nastínit níže.

Lambda sonda – Co je to, jak funguje a jak poznat zda je vadná

Co je to lambda sonda?

Jak je to naším zvykem nebudeme nic složitě popisovat, ale udeříme jádro pudla. Lambda sonda je vyhodnocovací prvek v naší výfukové soustavě. Dle jejího umístění se buď stará o bohatost či chudost směsi a nebo o vyhodnocení spalin. Zkrátka tento díl by nám měl pomoci k efektivnímu spalování paliva. Nalezneme ho v zážehových i vznětových motorech.

Kolik má vůz lambda sond?

Starší vozy mají pouze jednu lambda sondu a to většinou tu první před katalyzátorem, o té se brzy dozvíte více.Obecně lze říci, že novější vozy mají dvě lambda sondy, jednu regulační a druhou diagnostickou. Pozor, ale viděl jsem i vozy se 4 lambda sondami, například benzínový motor V8 a nebo V6, oba motory také měli dva katalyzátory, ke kterým se dá říci, se tak nějak lambda sondy váží.

Před katalyzátorem „regulační lambda sonda“

V garážovém slangu „Před katem“ – Tohle je tzv. první lambda sonda, umístěná před katalyzátorem. Její funkcí je regulace směsi a tím určení její bohatosti.

Za katalyzátorem „diagnostická lambda sonda“

V garážovém slangu „Za katem“ – Tato lambda sonda diagnostikuje a vyhodnocuje množství škodlivých látek ve spalinách.

Druhy lambda sond

  • Jednoduchá – Tato sonda funguje tak, že se zahřeje na provozní teplotu výfukovými plyny a po té vyhodnocuje.
  • Vyhřívaná – Vyhřívaná sonda se sama zahřeje během několika desítek sekund na provozní teplotu a pak vyhodnocuje.
  • Paralelní – Paralelní sonda dosáhne provozní teploty do několika sekund a vyhodnocuje

Z hlediska fungování mají sondy rozdělení do tří kategorii a to odporová, skoková, širokopásmová.

  • Odporová – Odporová sonda v závislosti na kyslíku mění svůj odpor (jedná se o nejstarší typ sondy).
  • Skoková – Skoková sonda disponuje keramickou deskou s platinovými elektrodami. Díky funkci těchto prvků vzniká napětí, které je dále vyhodnocováno řídící jednotkou.
  • Širokopásmová – Funguje podobně, jako skoková, jen dokáže vyhodnotit podrobněji a přesněji.

Jak poznat vadnou lambda sondu?

V mnoha případech nám může auto cukat a nebo také svítit kontrolka motoru, u novějších aut pak přímo i kontrolka lambda sondy. Auto se také může dostat do nouzového režimu. Dále může mít problém dosáhnout plného výkonu a nebo zkrátka kvůli špatné funkci sondy neprojdeme STK.

Pomocí diagnostiky

Díky diagnostice můžeme zjistit, zda je lambda sonda špatná a navíc, která ve většině případů ze dvou, je tou vadnou. Lze také prověřit její funkci v reálném čase za pomocí grafu, který nám její fungování pomůže odhalit. Osobně bych nyní řekl, že diagnostika je nejlepší a nejúčinnější způsob zjištění funkce lambda sondy. Dnes se k jejímu proměřování téměř nepřistupuje.

Pomocí ampérmetru

Mnoho mých kamarádu mechaniků zdatnějších a kovanějších v elektronice dokáže funkci sondy proměřit i za pomoci ampérmetru. A to tak, že zkontrolujete napětí lambdy, které by se eventuelně mělo pohybovat mezi 0,1 až 0,9 V. Jedná se většinou o černý kabel. Já bohužel moc zdatný autotronik nejsem a moc si s elektřinou nerozumím, ale nepochybuji, že vy jste jistě zdatnější i já se kvůli vám této disciplíně pokusím doučit.

Jak lambda sondu vyměnit?

Výměna není opravdu úkonově složitá. Zkrátka musíme odpojit konektor lambda sondy, ať již před nebo za „katem“ a vyšroubovat ji ven. Následně našroubovat novou a zapojit. To je celý úkon.

Komplikace při výměně lambda sondy

Hodně článků na internetu vám sdělí, že vyměnit lambda sondu je vcelku jednoduché a ono je to vlastně i pravda, do doby, než zjistíte, že ji zkrátka nepovolíte. Už jsem několikrát zažil, povolování lambdy ve svěráku a točením celým dílem výfuku. Stejně tak trhání ven obrovskými sikovkami a jednou dokonce její odvrtávání. Nejhorší je, že u starších vozů je, že sondy doslova zarostou do výfuku. Proto doporučuji zakoupit si speciální nástavce pro povolování lambda sond. Obyčejným klíčem zarostlou lambdu nepovolíte spíše sjedete hrany. Očko je komplikované, protože jej nemusíte nasadit přes konektor, někdy pokud máte shodnou novou dá se konektor ucvaknout a pak pohodlně nasadit, ovšem lepší je nástrčný klíč na ½ nebo ¾ sadu a trhák.  Slušná sada k tomu určená je třeba tato YATO YT-1751 za cca 850 Kč.

Mazat nebo nemazat závit sondy?

Závit nových lambda sond je zpravidla ošetřený a my jej tak nemusíme mazat. Já osobně párkrát použil měděnou vazelínu do vysokých teplot a nebo keramické mazivo. Nevím, zda je to úplně správně, ale fungovalo to dobře.

Kolik stojí lambda sonda?

Obecně lze říci, že lambda sonda stojí okolo 1500 Kč za kus. Jsou levnější kusy i dražší, záleží vždy na daném modelu a výrobci.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

vznětový motor

Vznětový motor – jak funguje, jeho výhody a nejlepší naftové motory

0
Za mne je vznětový motor jedním z nejlepších vynálezů, které člověk mohl učinit. Dnes se „chrochtáků“, jak se se vznětovým motorům říká zkusíme podívat...