Pro někoho staré hromady železa. Pro někoho srdeční záležitost a zlatý důl. To je byznys s veterány. Už to dávno není jen čas strávený v garáži pod rezavým autem po pradědovi, který chce manželka přemístit na autovrakoviště. Veterán ve výborném stavu se prodává za statisíce až miliony. Tedy výrazně více, než když byly nové.
Nové součástky pro staré auta
Není tedy překvapivé, že si nějaký ten halíř chce vydělat každý, kdo se kolem vozů pohybuje. Některé značky dokonce znovu vyrábějí náhradní díly, které kutilové potřebují. Jedním z takových je Bosch. Tato značka dokonce vytvořila samostatnou divizi pro veterány. Dnes nabízejí desítky tisíc nejrůznějších součástek a komponent. Velikost tohoto trhu si můžeme ukázat i v číslech. Asociace FIVA uvádí, že roční tržby světově dosahují až 16 miliard euro.
Auta s příběhem
Automobilkám to dává možnost spojit nové vozy s jejich předchůdci. Všichni přece víme, že nejlépe prodávají pocity a příběhy. Když Volkswagen předvedl své nejnovější Polo WRC, tak samozřejmě stál poblíž vozů ze samotných počátků rally. A člověk hned vidí, že tento model nepřišel ze dne na den. Mimochodem, novým Polem chce VW proniknout zpátky na vrchol žebříčku WRC.
Masivní výstavy jako tržní nástroj
Ono to nebylo jen postavit nový model k jeho pradědečkovi. V Essenu na Techno Classica si koncern VW pronajal celkem 7 hal, které zaplnil nejrůznějšími naleštěnými kousky ze své historie. Je to velká příležitost odlišit se od expandujících asijských automobilek. Vždyť uznejte. Kvalita už je na podobné úrovni a o vzhledu se ani bavit nebudeme.
Využívají proto něco, co oni nemají. Historii a oddanost. To vidíte i u škodovek. Lidi si kupují Škody ze zvyku, i když jiné automobilky nabízejí vozy na stejné úrovni. Ale pro Čecha je Škoda prostě Škoda. Přesně na tohle automobilky apelují. Kupujete nové auta srdcem? Nebo vás zajímají pouze parametry vypsané na papíře?