Domů » Nákup a prodej ojetého vozu » Ekologická likvidace automobilů krok za krokem
Nákup a prodej ojetého vozu
🕓 7 min

Ekologická likvidace automobilů krok za krokem

Auto už nejezdí, oprava by stála víc než nové a v bazaru o něj nikdo nestojí. Zní vám to povědomě? Pak nejspíš nastal čas na ekologickou likvidaci. Ačkoli to může znít trochu složitě, ve skutečnosti nejde o nic dramatického – stačí jen dodržet několik povinných kroků, aby vše proběhlo legálně a bez zbytečných komplikací.

Zobrazit

    Kdy nastává čas na ekologickou likvidaci auta?

    Ne každé auto má druhý život. Pokud už neprojde technickou kontrolou, nevyplatí se ho opravovat, nebo je dokonce úplně nepojízdné, je ekologická likvidace jedinou rozumnou možností. Zapomeňte na odtlačení někam „do rohu zahrady“ nebo pokusy rozprodat ho na náhradní díly. Takový postup může být nejen nevýhodný, ale i v rozporu se zákonem!

    Co říká zákon?

    Ekologická likvidace vozidla se řídí zákonem o odpadech č. 185/2001 Sb., konkrétně § 37. V okamžiku, kdy vozidlo doslouží, je z právního hlediska považováno za nebezpečný odpad. Obsahuje totiž látky, které mohou výrazně ohrozit životní prostředí – například motorový olej, zbytky paliva, chladicí kapaliny, kyseliny z akumulátorů a další chemikálie. Z tohoto důvodu může vozidlo zlikvidovat pouze specializované zařízení, které má pro tuto činnost oficiální oprávnění udělené krajským úřadem – nejčastěji jde o autorizované autovrakoviště.

    Likvidace vozidla

    Krok 1: Výběr vrakoviště a domluvení odtahu

    Prvním krokem k ekologické likvidaci vozidla je vybrat si správné autovrakoviště. Podle zákona lze autovrak odevzdat pouze provozovateli, který má pro tuto činnost potřebné oprávnění – tzv. autorizaci k likvidaci vozidel. Seznam schválených zařízení je veřejně dostupný na webových stránkách Ministerstva životního prostředí. Většina vrakovišť dnes navíc nabízí i odtah vozidla, často zdarma nebo za symbolický poplatek, zejména pokud je auto kompletní.

    Před odevzdáním vozu se vyplatí zjistit si předem:

    • zda provozovna nabízí odtah,
    • kolik případně zaplatíte, pokud něco ve voze chybí,
    • a jestli za vás zvládnou i odhlášení z registru a komunikaci s pojišťovnou (některé to nabízejí).

    Krok 2: Co je potřeba k předání vozidla?

    Ať už dorazíte na vrakoviště osobně, nebo využijete odtahové služby, které si pro vůz přijedou až k vám domů, budete potřebovat několik základních dokladů. V případě fyzické osoby obvykle postačí:

    Pokud nejste majitel, ale jen provozovatel auta (např. manžel/manželka), budete navíc potřebovat plnou moc od majitele

    • U firemních aut se přidává i výpis z obchodního rejstříku
    • V případě, že vozidlo je předmětem dědictví, budete dokládat pravomocné rozhodnutí o dědictví.

    Krok 3: Vystavení potvrzení o ekologické likvidaci

    Po převzetí vám vrakoviště vystaví Potvrzení o ekologické likvidaci vozidla. Tento dokument si dobře uschovejte – bez něj se neobejdete při návštěvě úřadu. Pokud auto není kompletní (např. chybí motor, dveře nebo části karoserie), bude to v potvrzení uvedeno. 

    V takovém případě může být likvidace zpoplatněna, protože z vraku nebude možné vytěžit tolik druhotných surovin. Naopak u kompletního auta může být likvidace zcela zdarma a někdy vám za něj vrakoviště i zaplatí menší částku.

    Krok 4: Odhlášení vozidla z registru

    S potvrzením o likvidaci se vydejte na úřad – konkrétně na obecní úřad obce s rozšířenou působností, kde je vaše auto vedeno v registru. Tam požádáte o trvalé vyřazení vozidla z evidence.

    Budete potřebovat:

    • občanský průkaz,
    • velký i malý technický průkaz,
    • potvrzení o ekologické likvidaci,
    • registrační značky (SPZ),
    • a případně plnou moc, pokud vás zastupuje někdo jiný.

    Na úřadě vyplníte formulář „Žádost o vyřazení silničního vozidla z provozu“ a vše by mělo být hotové během několika minut.

    Krok 5: Zrušení povinného ručení

    Po vyřazení vozidla z registru je důležité zrušit i jeho povinné ručení. Můžete tak učinit osobně na pobočce pojišťovny, ale dnes už to zvládnete i z pohodlí domova. Stačí e-mailem nebo poštou poslat:

    Pojišťovna vám vrátí poměrnou část z pojistného. U firemních vozidel je navíc potřeba také odhlásit vozidlo ze silniční daně a požádat o vrácení přeplatku.

    Kolik stojí ekologická likvidace auta?

    Ekologická likvidace vozidla je podle zákona ve většině případů bezplatná. Pokud je vůz kompletní, autorizovaná vrakoviště si za převzetí zpravidla nic neúčtují. Mnohé firmy navíc zdarma zajistí i odtah nepojízdného auta, vystavení potvrzení o likvidaci, pomoc s vyřazením vozidla z registru nebo se zrušením povinného ručení. 

    Kdy může být ekologická likvidace zpoplatněna?

    Za kompletní vůz se považuje takový, který má např. motor s identifikačním číslem, nápravy s koly, dveře, kapoty, blatníky, baterii, převodové ústrojí, katalyzátor, elektroinstalaci a další klíčové prvky včetně ovládacích a bezpečnostních systémů. Pokud některé z těchto částí chybí, snižuje se hodnota vozu pro zpracovatele, protože z něj nezíská potřebné množství druhotných surovin. V takovém případě si může účtovat poplatek, jehož výše závisí na rozsahu chybějících částí.

    Odstavené auto bez SPZ na ulici se může výrazně prodražit

    Možná vás napadne jednoduše odstavit staré auto bez značek někde u domu. Takové řešení ale může vyústit v nepříjemnosti. Podle zákona může být vozidlo bez registračních značek považováno za vrak. Městská policie má v takovém případě právo vůz zdokumentovat, označit výzvou k odstranění a následně jej nechat odtáhnout. Pokud se k němu do dvou měsíců nikdo nepřihlásí, stává se majetkem obce.

    I když se později podaří vlastníka dohledat například podle VIN čísla karoserie, nevyhne se povinnosti uhradit náklady spojené s celým zásahem.

    Patří sem poplatky za odtah (běžně od 1 500 Kč výše), parkování na odstavném parkovišti (často kolem 200 Kč za den) i úhrada za neoprávněný zábor veřejného prostranství. Pokud vlastník tyto částky neuhradí, může případ skončit u soudu nebo být postoupen exekutorovi.

    Auto na náhradní díly? Pozor na zákonné povinnosti

    Pokud jste vozidlo nabourali nebo už se vám nevyplatí do něj dál investovat, můžete ho nabídnout k rozebrání na náhradní díly. I v takovém případě ale platí, že vůz je třeba oficiálně vyřadit z evidence – a to výhradně s dokladem o ekologické likvidaci.

    Podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, konkrétně § 36 a 37, je každé vozidlo na konci své životnosti považováno za nebezpečný odpad. S takovým odpadem je nutné nakládat podle přísných pravidel. Pokud auto rozprodáte po částech a následně zbytky vozu nedodáte do autorizovaného zařízení k ekologické likvidaci, nebude možné vozidlo odhlásit z registru!

    Bez potvrzení o ekologické likvidaci vám úřad žádost o vyřazení zamítne a vozidlo zůstane nadále vedeno jako provozuschopné. To znamená, že budete povinni dál hradit povinné ručení, i když už reálně žádné auto nemáte. Tento problém nastává poměrně často u vozů, které lidé „rozeberou doma“ bez vědomí následků.

    Řešením je vždy odevzdat vůz do autorizovaného vrakoviště, které vystaví potřebné potvrzení – i v případě, že část auta už chybí. V takovém případě je nutné, aby vrak odpovídal VIN kódem údajům v technickém průkazu. Provozovna navíc do dokladu uvede, jaké části při převzetí chyběly. S tímto potvrzením pak vozidlo úspěšně odhlásíte na příslušném úřadě.

    Kdy se víc vyplatí auto ekologicky zlikvidovat než převést

    Pokud máte starší auto, které nesplňuje emisní normu EURO 3, a navíc potřebuje drahé opravy, převod se většinou nevyplatí. Při první registraci takového auta v ČR totiž hrozí ekologický poplatek – podle emisní normy zaplatíte 3 000 až 10 000 Kč.

    Při první registraci takového vozu v ČR totiž může vzniknout povinnost uhradit tzv. ekologický poplatek (lidově označovaný jako ekologická daň. Ten se neodvíjí od stáří vozidla, ale od emisní normy, kterou vozidlo splňuje. Výše poplatku činí:

    • 10 000 Kč – pokud vůz nesplňuje žádnou emisní normu (EURO 0),
    • 5 000 Kč – pro vozidla s EURO 1,
    • 3 000 Kč – pro vozidla s EURO 2,
    • 0 Kč – pro vozidla s EURO 3 a vyššími normami.

    Poplatek se hradí jen při první registraci použitého vozidla kategorie M1 (osobní) nebo N1 (dodávkové), typicky tedy při dovozu ze zahraničí nebo při prvním zápisu do registru v ČR. Naopak při běžném převodu mezi dvěma českými majiteli, pokud bylo vozidlo registrováno před rokem 2009, se poplatek zpravidla neplatí.

    V případě, že je automobil ve špatném technickém stavu, nepojízdný a jeho prodej by byl spojen s dalšími výdaji, ekologická likvidace bývá výhodnější řešení.


    Jeden komentář

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *