Mercedes-Benz je automobilkou, která se významně podílela na vývoji vznětových motorů a přinesla ne jednu inovaci.
Iveco 2.3 MultiJet
Tento motor překvapivě najdete třeba ve Fiatu Ducato 3 (samozřejmně jej nalezneme i v samotném Ivecu). A proč jej tedy zmiňujeme? Protože je hodně dobrý. Každý ví, že dodávky mají těžký život, proto je třeba, aby měly i dobrý motor a tento se opravdu povedl. Má neskutečnou přednost co se týče spotřeby, síly a výdrže. Má výkon 96 kW, což i na naloženou dodávku postačuje. Je sice trochu hlučnější, ale vždyť je to pracant. Turbo i vstřikovače, jsou konstruovány opravdu bytelně. Nejlepší jsou verze Euro 4, které mají ohromnou náplň oleje 5,9l. I zde platí měnit olej nejlépe do 15 000 km, byť výrobce radí více, ale kdo se stará, tomu slouží. Nejdůležitější je hlídat zde interval rozvodového řemenu, který je maximálně 150 000 km, nebo 5 let. Vždy je lepší o něco dřív. Pokud jste řemeslník a hledali byste spolehlivého parťáka, berte dodávky s tímto motorem.
Honda 2.2i-DTEC
Motor nese označení N22. Honda je známá především ve spojení s benzínovými motory, ale tento diesel se jí rozhodně povedl. Jeho nejlepší verzí bych nazval produkci v letech 2008 ve verzi Euro 4, bez filtru DPF. Motor disponuje výkonem 103 kW a nalezneme jej třeba v Hondě CR-V 3. generace. Motor má opět turbo s chladícím okruhem i bytelné vstřikování. Motor má rozvodový řetěz, který z prvu výroby vydržel jen 100 000 km. Vyhněte se verzím s DPF, protože ty byly umístěny daleko od motoru a moc si se vstřikováním Bosch nerozuměly. Občas také u verze bez DPF zlobilo relé podávací pumpy. Jinak je to velice povedený a velmi dobře konstruovaný motor.
Koncern Volkswagen 1.9 TDI-PD 8v
A teď jistě rozhněvám mnoho motoristů – tvrdit o „PD“, že je jeden z nejlepších dieselových motorů. Světe div se, hádat se budu a za mě je. Tyto motory zabíjel především hloupý servis a jeho samotní uživatelé. Sám jsem s tímto motorem najel přes 430 tisíc kilometrů a to vše stále s původní vačkou a bez poruchy vstřikovače. Chce to jen jediné a to měnit olej se správnou specifikací po 10 000 km, dále přilévat aditivum do nafty a netankovat pochybné palivo, jo a měnit rozvodový řemen ideálně co 90 000 km a nebo 5 let. Tento motor není sice nejtišší, ale je úsporný a bytelné konstrukce, velmi dobře se na něm mění rozvody, neboť nearetujete žádné čerpadlo. Nikdy však nekupujte „PD“ s filtrem DPF. Vůbec si spolu nerozumí.
Koncern Volkswagen 1.9 TDI (rotačka)
Nebojte, nemohu zapomenout na „rotačku od Vágnu“. Tenhle motor se zkrátka povedl a je ve verzích s 66 kW a nebo 81 kW. Tyhle rotačky jsou legendy ve spotřebě, ve zrychlení natrhnou i Porsche atd.. Teď trochu zpět, vím že jsem si zavtipkoval, ale tento motor si síni slávy zaslouží. Je velmi dobré bytelné konstrukce s opravdu dobrou spotřebou a skvělou výkonovou křivkou. Bohužel dnes jej trošku dohání čas. Vstřikovače vydrží opravdu nesmysl kilometrů a nejhorší závadou jsou tak velmi opotřebovaná vstřikovací čerpadla. I zde bych doporučil výměnu rozvodů do 90 000 km a nebo 5 let. Motor nalezneme od Škody Octavia 1, až po Audi A6 B5. Nelze úplně soudit, která výkonová verze je spolehlivější, snad 66 kW díky absenci variabilního naklápění lopatek turba, ale to je zanedbatelné.
Hyundai/Kia 1.7 CRDI
Teď se koukneme na jednoho korejce, který se zkrátka povedl. Motor 1.7 CRDI je skvělým motorem, velmi bytelné konstrukce. Má různé výkonové rozpětí, kdy ty více výkonné jedou velmi slušně, rozpětí je od cca 85 kW po 100 kW. Rozvody pohání bytelný řetěz a nemá vcelku problémy ani se vstřikováním. Vzácně se kolem roku 2014 vyskytovalo praskání hlav, které bylo vyřešeno. Motor má ohromnou devizu a to ve velké olejové náplni a to 5,3l, díky tomu olej tak nedegraduje a snese více, než někdy malinké náplně jiných výrobců. To udržuje motor v dobré kondici a snižuje jeho opotřebení.
BMW M57 3.0d
Tento motor jsem sám vlastnil. Jedná se o šestiválec R6, který naleznete například v modelu E46 nebo E39. Tento motor vydrží opravdu hodně, což svědčí i astronomické nájezdy ojetin. Má velice mohutný zátah a jede opravdu velice hezky a mimo to umí být i úsporný. O vstřikování se stará systém Common Rail od Bosche. Hodně motorů, však končí díky rozvodům, protože u tohoto motoru nepoznáte, že vám řetěz chrastí za studena. Motor má dvě vačkové hřídele s 24 ventily. Rozvodové řetězy jsou navíc umístěné vpředu, takže motor nemusí ven z auta při výměně, ale není to snadný úkol. Vyzdvihl bych i zvukový projev motoru, který je na „diesel“ velmi dobrý!
Tatra motor T912
Jistě byste čekali další věhlasné motory automobilek, ale byly bychom pokrytci, kdybychom zapomněli na naši domácí automobilku Tatra, tedy tehdy ještě domácí. Tento skvělý motor můžete například znát z modelu Praga V3S „Vejtřaska“. Kdo znal vozy V3S věděl, jaký měli život a co vše dokázali vydržet. Kvality motoru nelze posuzovat jen dle extrémního nájezdu kilometrů, skvělé spotřeby a jednoduché konstrukce, ale také výdrže v náročných podmínkách, které tento motor zvládal. Tento motor sice nebyl nejvýkonnějším co se rychlosti týče, ale za to byl bytelné konstrukce a držel se ve výrobě několik desetiletí. Jedná se o vzduchem chlazený šestiválec s rozvodem OHV. Výkon motoru je 72 až 88 kW, není to mnoho, přesto je obdivuhodné, kam až dokázal V3S vyhrabat.
Citroën/Peugeot 2.0 HDI 8v
To, že i ve Francii motory umí, podtrhuje motor HDI. Tento motor se začal vyrábět v roce 1998. Vyráběl se ve dvou výkonových variantách a to 66 kW nebo 80 kW. Znát jej můžeme například z Peugeotu 406 “památné Taxi Taxi”. Tento motor si vystačil s jednoduchým rozvodem OHC a o vstřikování se staral systém Bosch. Nejvíc můžete těmto motorům ublížit vytáčením za studena, ostatně, jako všem dieselům. Motor uměl krásně jezdit do 6l na sto kilometrů a při dobrém servisu snesl opravdu řádnou dávku kilometrů.